.

1/11/21 JERITAN S4S DAN SARAWAK MERDEKA - SEBUAH PERJUANGAN ATAU SEKADAR MOMOKAN

Posted By: Abdullah Chek Sahamat - November 29, 2021

Share

& Comment

Pada PRN 12 pada 18 Disembar 2021 ini, rakyat Sarawak akan membuang undi bagi menentukan perjalanan politik Negeri bagi tempoh 2021 - 2026. Seharusnya, PRN 12 Sarawak diadakan selewat-lewatnya pada Jun 2021 lepas, bila DUN telah tamat tempoh pada April 2021. Namun lantaran Covid 19, maka peristiharan Undang-Undang Dharurat menyekat PRN di adakan.

(2) Ada dua isu pokok yang ingin saya bincangkan dalam tulisan saya kali ini. Pertama apakah perlu Sarawak mengadakan PRN dalam keadaan Covid 19 masih menganas setidak-tidaknya di peringkat Nasional biar di Sarawak kelihatan mendadak mereda? Kedua, pada masa ini saya dengarkan ada dua retorik yang sangat popular sedang diutarakan oleh kelompok politik yang berkepentingan: (a) Sarawak for Sarawak, S4S dan (b) Sarawak Merdeka.

(3) Apakah perlu Sarawak mengadakan PRN sekarang? Jawaban kepada persoalan ini tergantung bagaimana kita melihatnya. Jika disorot dari gejala Covid 19 Nasional, ada kewajaran ianya perlu ditangguhkan dan Undang-Undang Dharurat boleh diguna pakai bagi mengurus segala. Maka dari segi pengurusan dharurat Covid 19, ianya wajar ditangguhkan. Namun, jika kita melihat dari segi pengurusan ekonomi, maka di situlah letaknya kekurangan Undang-Undang Dharurat. Jika kita hendak melakukan langkah-langkah besar dalam Pembangunan Ekonomi, dalam keadaan DUN sudah tamat tempoh, maka kuasa Ketua Menteri yang berupa Caretaker Chief Minister, sangatlah terbatas. Maka mandat hakiki mesti dia perolehi untuk membolehkan langkah-langkah pemulihan dan pembangunan ekonomi hebat dapat dirumus dan digerakkan.

(4) Dalam keadaan sistem ekonomi Sarawak yang hanya berkembang sekitar 4 - 5 peratus sejak 15 tahun lepas (2005 -2020), yang saya kira amat perlahan dan tergantung di bidang-bidang non-Human Capital Intensive, maka jika kita kembalikan ekonomi kita berjalan penuh, Covid 19 masih boleh dikawal rapi. Oleh itu, Sarawak dalam keadaannya tersendiri, sebagai sebuah Island Economy dan Eco-system, PRN pada Disembar ini sangat wajar dan mesti dilakukan segera dengan syarat-syarat pengurusan Covid 19 yang baik dan tegas.

(5) Slogan Sarawak for Sarawak, S4S telah banyak kali saya bahaskan. Pertama idea S4S berasal dari tentangan SUPP pada awal gagasan penubuhan Malaysia pada 1963. SUPP mahu Sarawak yang merdeka pada 22 Julai 1963 kekal sebagai sebuah Negara Merdeka kendiri. Perkara ini tidak ganjil lantaran SUPP didokong oleh masyarakat Cina yang serik dibantai Brooke, kemudian Jepun lalu Inggeris sejak mereka mulai meneroka antimoni di Bau pada abad ke 18 dan perusahaan sagu dan lada di Sibu. Masyarakat Cina yang hijerah awal ke “Sarawak” sebelum Brooke, Jepun dan Inggeris menikmati kebebasan Kapitalis sangat meluas di zaman biar sebelum Pemerintahan Muda Hashim di “Sarawak”. Maka lagenda atau sentimen kebebasan itulah yang mengakibatkan SUPP sangat-sangat menentang “subjugation of Sarawak” dalam apa bentukpun selepas 22 Julai 1963.

(6) Dalam PRN 10 (2011), DAP bersama dengan PKR dan PAS, mendedangkan S4S dalam nada dan tujuan yang sedikit berbeza. DAP membawa iedologi S4S menolak campurtangan Persekutuan di dalam urusan Sarawak. Bagi saya, biarpun DAP sedang bercengkerama dengan PKR dan PAS, mereka bukanlah hakiki anti-Persekutuan, melainkan ingin menafikan sokongan Barisan Nasional, terutama UMNO terhadap Taib Mahmud.  DAP cukup memusuhi Taib Mahmud, tetapi tidak berani untuk berdepan dengan beliau solo gentleman. DAP lebih gemar “baling batu di balik pohon rimbun”. Namun seperti pernah saya katakan pada PRN 11 (2016), Adenan Satem telah menukar S4S DAP kepada S4S for One Sarawak. Benar Adenan tidak pernah menyatakan S4S beliau sebagai gerakkan ke arah One Sarawak, namun itulah bacaan saya di atas gaya politik beliau. Saya akan huraikan maksud One Sarawak di bawah nanti.

(7) Abang Johari (Johari), dalam PRU 14 (2018) lepas meneruskan rampasan terhadap S4S dengan perjuangan pengembalian MA63. Biarpun usaha-usaha ini telah berjalan sejak Adenan, namun semenjak mengambilalih dari Adenan, Johari dari hanya bersifat retorik S4S, beliau telah mengambil langkah tektikal iaitu melalui jalan Perlembagaan dan Perundangan. Bahkan Johari sanggup pergi ke Mahkamah Persekutuan dan London bagi memperkukuh langkah tektikal beliau. Johari sudah menunjukkan kejayaan bilamana Mahathir, bahkan kemudian Muhhyidin dan kini Ismail ada memberikan sedikit perhatian kepada “desakan Sarawak”. Saya yakin, dalam PRN ke 12 ini nanti Johari dan GPSnya akan meneruskan perjuangan MA63 beliau.

(8) Kini sedang muncul dua ketumbukan parti-parti Tempatan Baru. Parti Sarawak Bersatu (PSB) dan Parti Bumi Kenyalang (PBK). Kedua-duanya bersifat multi-racial. Kedua-duanya juga sedang bermain sentimen S4S. Mainan S4S PSB saya kira agak kabur dan berhati-hati. Sifat kekaburan S4S PBS saya yakin adalah game politik mereka. Pertama, sebagai caveat, jika perlu nanti untuk bersama dalam Kerajaan campuran. Kedua, inilah langkah memancing undi. Bagi PBK, natijah S4Snya adalah jelas iaitu Sarawak Merdeka. Asas “perjuangan kemerdekaan” PBK adalah berteraskan tafsiran mereka tentang Perjanjian MA63. Bagi mereka MA63, tidak wujud dan tidak sah lantaran semasa perjanjian MA63 dibuat, Sarawak (dan Sabah) adalah masih tanah jajahan, belum merdeka. Bagi saya, PBK hanya ingin <i>mengebukan isu</i> dari sebenar dan sebetulnya mahu mengutarakan perjuangan hakiki saksama untuk semua.

(9) Bagi saya, inilah momokan retorik politik, bukan perjuangan hakiki. Bukankah pada 22 Julai, 1963, British memerdekakan Sarawak. Pada 22 Julai sehingga bahkan 16 Sept., 1963 bukankah Sarawak sebuah Negara Merdeka. Bagi saya PBK bukan sahaja buta Sejarah tertapi King of Denial @ Deception. Sama juga dengan Sabah. Bila Sabah merdeka? Mengikut tarikh sama dengan pembentukan Malaysia iaitu 16 Sept., 1963. Biar tarikh sama, pasti waktunya tidak sama. Saya yakin (tanpa melihat pada hakikat Sejarah), Sabah merdeka pada jam 00:00 (jam 12;00 tengah malam) 16 Sept., 1963. Malaysia pula terbentuk tidak mungkin pada jam 00:00 pada 16 Sept., 1963. Perjanjinan MA63 saya yakin hanya termeterai antara Malaya, Sarawak dan Sabah paling awalpun pada jam 08:00 kalau tidak pada jam 10:00 pada 16 Sept., 1963. Maka asas yang mengatakan MA63 tidak sah lantaran Sarawak dan Sabah pada masa menandatangani Perjanjian tersebut bukan sebuah Negara merdeka perlulah pembuktian ackademik bukan momokan politik. PKB saya kira dalam tanggapannya adalah ibarat "gadis comel memegang durian Musang King tetapi berkhayal tentang Hami Melon  dan atau sebaliknya".

(10) Dalam keadaan dunia yang penuh percaturan kini, Sarawak Merdeka harus bukan menjadi pilihan kita. Jika Sarawak ingin merdeka, secara strategi dan logik mudah, inilah masanya. Malaysia dan khasnya ATM kita sesungguhnya sedang berada dalam keadaan sangat lemah. Ekonomi Negara juga sedang lemah. Dalam kelemahan, secara strategik dan tektikal adalah saat palinjg baik untuk kita “menyerang”. Logik, namun belum tentu benar dan betul. Saya yakin, jika gerakkan Merdekakan Sarawak benar-benar terjadi, segala sistem akan dipusatkan kepada Sarawak dan seluruh Malaya akan menjadi One Malaya untuk menganyang Sarawak. Malaya will never be allowing the Golden Eggs laying goose to run loose. Peruntukan dalam MA63 jelas menyatakan itu sebagai Fasal # 6 jika tidak silap saya. Malah saya yakin Abdul Rahaman Yaakub 2.0 akan muncul. Kita akan bertelingkah berpanjangan dan akhirnya “bukan nasi akan menjadi bubur, tetapi bubur akan menjadi basi”. Sarawak Merdeka bukan pilihan terbaik dalam dunia masih kacau bilau. Perpecahan Malaysia hanya akan mengundang pertelingkahan serantau yang besar dan merugikan semua.

(11) Saya nyatakan terdahulu S4S Adenan sedang menjurus kepada One Sarawak, a solid Sarawak. Adenan tidak melihat Sarawak hanya untuk orang Sarawak. Adenan pada hakikatnya mahu melihat Sarawak sebagai Sebuah Sarawak yang kental bersatupadu. Makanya langkah-langkah tektikal Adenan adalah menjurus kepada melayani rakyat Sarawak setaraf. Iban, Bidayuh, Orang Ulu, Cina, Melayu dan Melanau Adenan layani secara saksama. Bahkan pemimpin DAP Adenan layani setaraf ahli politik Kerajaan. Itulah cara Adenan untuk meranapkan pembangkang di Sarawak pada PRN 11 lepas. Dan Adenan juga, jika tidak silap saya memberikan “amaran jelas” kepada semua parti politik asas Malaya “to leave Sarawak alone”. Adenan bergerak bebas dan cergas berkempen tanpa bergantung harap kepada BN Pusat. Mungkin orang tidak sedar, dalam PRN 11 lepas, poster-poster yang yang kebiasaannya akan memaparkan wajah Naib, PM semasa adalah “diharamkan”. Adenan memberikan gambaran jelas, “Sarawak to fight as One and for One Sarawak". Bagi saya cara Adenan adalah “Tactical Strategist”. Cuma sayang, Adenan tidak punya banyak masa seperti Taib yang akan melantik penulis-penulis khas untuk membuku dan mejelaskan pemikiran beliau secara akademik.

(12) Konsep One Sarawak, tidak jauh dari pendekatan perjuangan para penentang Muda Hashim, Brooke, Jepun malah British terdahulu. Semua pihak tidak kira di Bau, Sadong, Lupar, Bukit Sadok, Beting Maro, Sibu, Mukah, bahkan Jepak, Batu Niah, Miri dan Limbang semua mereka tanpa mengira siapa pada kedudukan apa menentang penjajahan “Sarawak”. Cuma seperti juga kini, perjuangan ini tidak pernah sebagai sebuah ketumbukan padu kental. Kita dari dulu sehingga kini “berjuang untuk Sarawak” pada jalan masing-masing. Bezanya, dulu demi “Tanahair ini”, kini saya kira perjuangan S4S dan Sarawak Merdeka adalah “demi masa depan kelompokku kini”.

(13) Di era moden (kurun ke 20), konsep One Sarawak dan atau One Malaysia juga telah kita lakukan. Ianya bukan perkara asing. Di peringkat Nasional, Tun Razak lalu terutamanya Tun Mahathir mengembelingkan tenaga awam dan swasta dalam memajukan Negara. Dengan mengadunkan pihak awam dan swasta dari berpegang pada jalan Kapitalis, Komunis atau Sosialis tulin, maka Negara dapat membangun dengan agak harmoni. Di peringkat Nasional, konsep Malaysian Inc adalah langkah ke arah One Malaysia. Sama juga di Sarawak di zaman Taib. Taib dengan bijak menggunakan kedua-dua pihak awam dan swasta dalam memenuhi tuntutan pembangunan di Sarawak. Sesungguhnya, Sarawak, Sabah dan Malaya kini dapat melonjakkan kejayaan besar lewat pengalaman sedemikian masa lalu kita. Cuma khilafnya, Adenan (dan bahkan Abdullah) cuba “menekan brek” sedikit semasa kekuasaan beliau, sehingga ada pihak berasa “tersekat”. Inilah hakikatnya yang mengheret kita kepada “slow and skewed growth”. Akibatnya wujud dikotomi sosio-ekonomi wilayah dan kaum yang jelas yang akhirnya membuahkan "rasa terpinggir dan kesal".

(14) Sebagai khasnya kaum Muslimin, kita harus sedar melalui langkah "One Madinah" lewat Perjanjian Madinah, 1,400 tahun dahulu Muhammad SAW telah menggunakan Abdul Rahman Al Aus bagi membetuk Bazaar Madinah yang menyatukan kaum Yahudi, Al Ansar, Kajraj (?), Quraish dan malah tawanan-tawanan perang dalam satu bumbung Trading House yang akhirnya menjadikan Madinah kuat sehingga dapat menumbangkan kuasa besar Byzantium dan Farsi. Sesungguhnya konsep Bazaar Madinah itulah yang kini menumbuhkan idea hypermarket dan atau mall.  Sesungguhnya, melalui Muhammad SAW Allah telah memberikan bukti jelas, maka harus mengapa kita tidak tekad dan yakin? 

(15) Bagi saya S4S hanyalah momokan politik. Sama juga dengan Sarawak Merdeka. Yang jelas, matlamat kita adalah Sarawak Maju. Jika para pembaca tulisan saya ini berminat dalam Sejarah Pembangunan Sarawak, sesungguhnya Sarawak tidak akan ketinggalan jauh dari Selangor, Pulau Pinang dan Johor malah Sarawak kini pastinya berada dalam lima ekonomi terbaik Negara, jikka (jika dan hanya jika) kewangan Negeri Sarawak tidak bermasalah dari 2002 - 2012. Pada tempoh itu, Sarawak berdepan dengan masalah ala 1MDB. Sesungguhnya dari 2002 - 2012, Sarawak berada dalam “low development budget and slow growth”. Cuma Sarawak sedikit beruntung, pada 2002 -2012, sawit merupakan komoditi yang sangat menyelamatkan ekonomi Sarawak. Dalam tempoh tersebut, diganding dengan sikap “kedekut lengai” Kerajaan Pusat di bawah Abdullah (2003 -2009) lalu Kerajaan Boros dan Culas di bawah Najib (2009 -2018), maka bukan hanya Sarawak menjadi bertambah payah malah seluruh Negara diheret ke kancah “slow and skewed growth”, dan ini berlanjutan sehingga kini. Saya mengira, hanya pada 2013 barulah keadaan kewangan Negeri menjadi agak baik dan melalui pengurusan berhkemah selepas itu maka hanya mulai 2019 Sarawak mampu berbelanja melebihi RM6 billion setahun.

(16) Sesungguhnya pada 2002 - 2012 kita disakiti oleh diri kita sendiri, kemudian dari 2013 - 2018, kita memulih dan pada 2019 kita baru kembali mulai melangkah keluar dari deman berpanjangan. Cuma pada saat kita sedang bingkas mahu mara, kita dapati bahawa “Keluarga Besar Malaysia” masih lagi berada dalam keadaan demam Covid 19 dan politik pecah belah.

(17) Saya yakin, Sarawak (malah Sabah) akan memecut maju, biar hanya dengan sumber yang ada, jika kita dapat bergerak sebagai One Sarawak (dan atau One Sabah) sebagai startingnya, kita gembeling segala kekuatan yang ada secara cekap dan terarah baik, kemampuan kita untuk berbelanja RM 6.00 - 10,00 billion, In Shaa Allah mampu melonjak pertumbuhan ekonomi kita ke 8 -10 peratus. Jika pihak awam mampu berbelanja RM6.00 -10.00 billion, saya yakin pihak swata akan menokok jika tidak RM3.00 - 6.00 billion, betul cara mereka akan membawa masuk RM15.00 - 25.00 billion. Strategi dan langkah-langkah tektikal kita mesti betul. Kita perlu bergerak sebagai One Sarawak (dan One Sabah). Kita harus Solid as One bagi membentuk One Malaysian Borneo dalam membina One Malaysian Nation. Jika Malaya pada masa ini  = politic of disintegration, Sarawak (dan sabah) must be all out to politic of One Solid Force. Tidak mengapa adanya diversity, for the diversity makes the tropical ever green and complete. Kita tidak perlu mangajar Malaya untuk bersatu, yang penting kita mampu bersatu.

(18) Dari segi Sejarah, Abdul Rahman Yaakub telah menunjukkan kepada Negara ini betapa dengan bundling of Sarawak diversity (PBB, SNAP, and SUPP) sehingga terbentuknya Barisan National (Malaya, Sarawak and Sabah) telah membawa rahmat tidak terhingga kepada Negara ini dari 1963 - 2003. Sayang kemudiannya, PKR-PAS-DAP introduced the concept of politic of confusion, so much so we continue to be confused with economic, social and religious chaotic knocking us by. Sarawak, saya yakin,mampu kembali menjurus Negara ini ke arah perpaduan dan kesaksamaan baik jika kita sekali lagi mampu berdiri as One Sarawak in all our courses. Secara strategi dan tektikal, kita perlu bergerak as One Sarawak (dan Sabah) bagi membentuk ketumbukan One Malaysian Borneo. Dengan cara itu, seperti Muhammad SAW pada saat beliau dapat menyatukan kukuh Muhajirin, Al Ansar, Kajraj (?) dan Yahudi, maka Mekah beliau tundukkan tanpa pertelingkahan. Para pemimpin Muslim dalam GPS perlu faham dan meneladani akan konsep ini. In Shaa Allah, sebagai janji Allah, Dia sentiasa bersama orang-orang yang benar dan betul.

(19) Johari, dengan pernyataan tegas Muhhyidin (PN) dan Ismail (BN) bahawa mereka tidak akan bertanding dlm PRN Sarawak kali ini, maka lambaian itu harus diperguna penuh sebagai permulaan bagi Sarawak untuk merintis jalan kepada We are One Malaysian and must be as One. Bahkan lantaran Covid 19, jentera PN dan BN tidak perlu hadir dalam kempen di PRN Sarawak. Semoga dengan itu, gerombolan PH juga mengerti dan tidak perlu bersaing sebagai permulaan mententeramkan politik Negara. Biar GPS berdepan secara gentleman dengan PSB dan PBK sahaja. Hukum hutan Allah tunjukkan dengan jelas, pada saat kancil bergaduh dengan kancil atau buaya bergaduh dengan buaya, tiada siapa perlu campurtangan. Lantaran itu, ekosistem alam menjadi senentiasa stabil lestari.


Kuching, Sarawak

29 Nov., 2021

#Abdullah Chek Sahamat

Writing that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around my world which you may find hard to believe and understand

0 comments:

Copyright © 2010 abc sadong™ is a registered trademark.

Designed by Access. Hosted on Blogger Platform.