(2) Islam dan kebajikan (sebagai samaran kepada ketuanan) Melayu menjadi teras perjuangan beliau. Itu juga saya tidak hairan, lantaran itulah isu-isu pokok di masa tersebut. Inilah persoalan yang boleh menambat hati Melayu. Baling, Kedah dan kemiskinan adalah hastag perjuangan Anwar. Anwar memilih kebajikan berbanding ketuanan, lantaran kebajikan itu mengambarkan rakyat keseluruhan terutama yang terpinggir sedang ketuanan Melayu itu mengambarkan kalangan aristokrat Secara ringkas, Anwar gemar memilih cara dan perkara-perkara trendy dan popular semasa sebagai tangga pendakian beliau. Saya yakin pada masa-masa ke depan ini, akan banyak tulisan-tulisan juga pidato-pidato sanjungan perjuangan dan kehebatan pribadi sosok Anwar. Itu juga sudah menjadi lumrah jika kita faham tentang kaedah dan aliran mass communication atau public relation masa kini. Itulah rentak image building and decoration yang cukup Barat khasnya di Amerika amalkan bagi mengenengahkan pemimpin mereka. Mungkin kita masih ingat, sebegitulah caranya Ronald Reagen, George Bush malah Clinton diangkat sebagai wira dunia, sedang Sadam Husein, Muamar Ghadafi dan Assad dilanyak sebagai manusia-manusia iblis. Saya mengira, sanjungan yang berlebihan boleh mengakibatkan Anwar terleka. Jika tidak silap, ada hadis yang cukup melarang sanjungan dan atau pujian berlebihan.
(3) Saya tidak akan membincangan sejarah perjuangan Anwar di dalam tulisan ini, namun apa yang ingin saya utarakan berdasarkan kepada suasana poilitik semasa yang belum pasti tenteram serta rentak gerakan politik Anwar, saya menjangkakan beliau perlu berdepan dengan pelbagai dilema yang cukup berat dalam mengotakan janji-janji PRU15 dan atau idealisma beliau. Tajuk ini saya pilih, lantaran dilema, jika salah perhitungan boleh memerangkap Anwar dan Negara ke titik kelam. Juga semasa kempen PRU15, ramai yang mengatakan bahawa Mahathir merupakan orang yang paling takut jika Anwar dapat menjadi PM, apa yang Mahathir takutkan, itu juga akan cuba saya ketengahkan.
(4) Saya berpandangan, jika Anwar gagal
untuk memulihkan segera (dalam tempoh 6 - 12 bulan), masalah ekonomi negara dan meredakan keresahan hidup rakyat, dan atau dia
bersikap lain dari segala janji dan kata-kata perjuangannya sejak 1998, adalah lantaran dia
dalam dilema besar. Dan sesungguhnya, bukanlah Mahathir takut jika Anwar
menjadi PM, ketakutan Mahathir adalah lantaran kita mungkin membazir masa dan
peluang dengan terlalu berharap kepada Anwar yang mungkin hanyalah itik
tempang, a limping duck. Pengalaman luas Mahathir memberikan
dia upper hand dalam menilai kemampuan dan jati diri para ahli politik selepas beliau dan terutama yang pernah bersama beliau.
(5) Sebelum saya mengutarakan dilema Anwar, terlebih dahulu saya gariskan beberapa senario pokok yang menjadi asas kepada telahan saya bahawa Anwar akan berada dalam dilema:
(5.1) Geo-politik Malaysia:
(5.11) Pertama, Malaysia dari segi geo-politiknya, adalah terlalu penting buat Barat khasnya Amerika dan China. Saya pasti, Malaysia sama pentingnya dengan Panama dan Suez bagi Amerika dan Selat Gibralta bagi Eropah. Tahap pentingnya Malaysia telah Amerika iktiraf dari sebermula gagasan penubuhan Malaysia pada 1957 lagi. Malaysia juga amat penting bagi Asia Barat, India malah ASEAN. Secara grafiknya, Malaysia adalah salah satu di antara Center of Gravity bagi dunia politik, perdaganan, kewangan, keselamatan dan pengaruh-pengaruh dasar luar dunia. Hakikatnya, Malaysia yang terletak di Asia Tengara dengan ASEAN yang mempunyai penduduk sebesar Kesatuan Eropah dan Amerika digabungkan serta terletak di antara dua gergasi kependudukan dunia tertinggi iaitu India dan China, maka pentingnya Malaysia kepada dunia pastinya mampu mengatasi kepentingan Panama, Suez dan malah Gibralta. Lantaran faktor ini, Malaysia tidak boleh silap dalam ideologi politik, hubungan diplomatik dan dagangan antarabangnya.
(5.12) Barat mahu seboleh-bolehnya Malaysia terus mengamalkan demokrasi-kapitalis dan perdagangan bebas. Malaysia perlu bersifat Liberal dalam banyak hal. Dengan berpegang kepada ideologi sebegitu, maka pemain-pemain Barat akan dapat terlibat aktif dalam ekonomi dan kewangan Negara. Barat tidaklah berminat untuk menjadikan Malaysia setaraf mereka, apa yang mereka perlu pastikan adalah agar mereka terus mendapat manafaat besar dari kewujudan Malaysia. Biar Barat tampak anti-rasuah, namun Barat tidak dapat terpisah dari kronisma dan nepotisma. Barat paling tidak mahu kita condong ke China, Russia, Asia Barat malah Dunia Ke Tiga. Inilah blok-blok yang boleh mengugat kekuasaan superiority dan kesejahteraan Barat. Barat mahunya kita akur kepada mereka. Pastinya sebagai sebuah Negara berdaulat, kita tidak mahu untuk menjadi gundek kepada sesiapa; Barat juga Timur. Itulah pendirian Malaysia sejak Tun Razak dan sangat menonjol di era Mahathir.
(5.2) Nilai Ringgit dan Pelangsaian Hutang Luar:
(5.21) Ringgit sebelum 1997 dinilai setara U$D0.40. Sebetulnya sejak 1957, Ringgit dinilai pada kadar U$D0.40. Ringgit biar sejak sebermula diapungkan, namun nilainya cukup mantap dari 1957-1997. Namun sejak krisis kewangan ASEAN pada 1997, nilai Ringgit berbanding U$D terus menjunam. Pada 18 Nov., 2022, nilai dagangan Ringgit adalah pada kadar U$D0.22 dan pada 24 Nov., 2022 nilai tersebut meningkat ke U$D0.23 iaitu naik pada kadar 4.5 peratus. Namun sehingga kini, 3 Mac 2023 iaitu selepas 100 hari Anwar menjadi PMX nilai tersebut belum beranjak ke atas secara ketara. Pada 3 March 2023 RM = U$D 0.223, yang pada hakikatnya menurun biar dari 24 Nov., 2022.
(5.23) Kita tahu betapa dalam kempen-kempen PRU sebelum ini samada PRU14 dan juga PRU15, andaiannya bilamana Kerajaan Kleptokrat BN dan Tebuk Atap PN dapat diganti, dan khasnya dengan slogan jika Anwar menjadi PM, maka nilai Ringgit akan menjadi bertambah baik. Hakikatnya, ini tidak terjadi biarpun setelah 100 hari Anwar menjadi PM. Kenapa? Adakah Kerajaan Bersih benar-benar dapat memulihkan nilai Ringgit? Saya yakin itu bukan soal pokoknya. Cuba kita bandingkan Malaysia dengan Papua New Guinea, apa kelebihan PNG sehingga satu Kina mereka bernilai RM1.26. Setakat yang saya tahu, PNG boleh diibaratkan sebagai Negara Dunia Ke Empat. Masalah rasuah, keselamatan, kegoyahan politik malah kekuatan ekonomi mereka; mereka corot sangat jauh berbanding Malaysia. Cuba lihat Singapura pula. SD1 = RM3.29 = U$D 0.74. Pada 2021 GDP Malaysia adalah bernilai U$D372.7 billion berbanding Singapura U$D397.00 billion. Kita hampir setara. Cuba lihat pula Brunei, BD = SD = RM3.29. Kenapa nilai Dollar Brunei setara Dollar Singapura? GDP Brunei pada 2021 hanyalah U$D14.00 billion dengan bilangan penduduk seramai 0.001 peratus dari Malaysia. Lihat pula Switzerland, dikira Negara paling mantap di dunia, CHF = RM4.76 = U$D1.08 dengan GDP 812.90 billion (2021). Kita lihat pula Iran, Syria, Iraq, Libya, Pakistan, Cuba malah China. Iran khasnya, IRR = RM0.000,11 = U$D0.000,024 atau U$D1 = IRR41,750.00. Adakah munasabah, nilai Rial Iran sebegitu murah? Mungkin kertas untuk mencetak Rial Iran bernilai lebih mahal dari Rial itu sendiri.
(5.24) Pada 1963, iaitu selepas pembentukan Malaysia, nilai Ringgit adalah tinggi iaitu pada kadar U$D0.40. Bagaimana rupa bentuk ekonomi Malaysia pada masa itu? Di pasca penubuhan Malaysia membawa ke 1970an, ekonomi Malaysia sangat dikuasai oleh British. Getah dan timah yang menjadi komoditi dan eksport utama Negara cukup dikuasai oleh British. Sebegitu juga, bagi tempoh itu, Malaysia menjadi perantaraan penting bagi urusan dagang dan pengekalan ketumbukan tentera British di sebelah Timur. Maksudnya, kepentingan British iaitu sekutu paling akrab Amerika dalam menguasai dunia, di Malaysia pada 1960-1970an adalah sangat besar. Makanya, saya menjangka, atas sebab tersebut maka nilai Ringgit harus dikekalkan tinggi. Bermula dari pertengahan 1980an, ekonomi Malaysia mulai dikuasai oleh rakyat Negara ini. Kepentingan British mulai terhakis. Dengan masalah FDI pada akhir 1990an membawa ke 2000an, maka Ringgit seperti tidak perlu diberikan nilai yang sangat tinggi. Saya menduga, lantaran kepentingan ekonomi US dan atau British di Malaysia kian menurun, maka Ringgit tidak perlu diberikan nilai yang tinggi. Barat menggunakan strategi mempermainkan nilai Ringgit sebagai cara baru untuk mereka terus menjajah Malaysia.
(5.25) Apakah asas yang digunakan khas oleh Bank Dunia dan atau IMF dalam menilai matang wang sesebuah Negara? Benar WB dan IMF tidak bertanggungjawab secara langsung dalam menentukan nilai matawang asing, namun, pengaruh mereka tetap ada dan sangat besar. Ada tujuh faktor yang menentukan nilai mata wang sesebuah Negara: Imbangan Dagangan, Hutang Negara, Terms of Trade, Pertunjuk Ekonomi, Recession dan Spekulasi. Apakah faktor-faktor ini merupakan pemberat sebenar dalam menentukan nilai matawang Negara? Bagi saya, benar, jika kita condong ke Barat dan tidak jika kita menunjukkan tanda-tanda engkar kepada Barat. Tidakkah jelas, semua Negara yang "anti Barat" nilai matawang mereka sangat lemah dan mudah goyah sedang negara-negara yang condong kepada Barat seperti PNG, Samoa, Trinidad, Tabago, Taiwan, Korea, Jepun dsb mempunyai nilai matawang yang agak stabil. Jadi apakah faktor sebenar yang menyebabkan khasnya Ringgit menjadi parah biar telah stabil pada U$D1.00 = RM2.50 sejak 1957-1997 iaitu selama 40 tahun? Tidakkah pada masa itu kita masih sangat miskin, politik juga tidak stabil akibat gangguan PKM dan PKU, dan juga sangat berhutang?
(5.26) Saya yakin, biar tujuh faktor seperti digariskan adalah back drop kepada masalah kita, namun saya pasti dasar luar dan kewangan Negara yang dipelopori Mahathir sejak 1981 mempunyai kesan yang jauh lebih besar. Mahathir bila menjadi PM mula mengerakkan Dunia Ke Tiga bagi membentuk blok ekonomi untuk mengimbangi jika bukan menyaingi Barat. Kumpulan Selatan-Selatan adalah salah satu darinya. G20 dan OIC adalah blok-blok yang mula Mahathir gunakan untuk tujuan yang sama. Kedua, Mahathir juga telah mulai mengerakkan khasnya di kalangan Dunia Islam agar Dinar Emas dijadikan asas Tukaran Asing dan Perdadangan Antarabangsa. Ghadafi, Libya; Assad Syiria dan Sadam Husein, Iraq mula menunjukkan minat besar terhadap gagasan ini dan memulakan gerakan masing-masing. Perkara ini saya yakin tidak menyenangkan Barat. Sesungguhnya gerakan Dinar Ghadafi dan Sadam adalah WoMD Weapon of Mass Destruction yang George Bush maksudkan bila tiga blok Arab-Afrika tersebut dibahamnya dengan parah. Maka juga, bila Mahathir kembali berkuasa 2018-2020, banyak langkah-langkah peringkat antarabangsa cuba dipaksakan ke atas Malaysia yang akhirnya cukup menjejaskan keterampilan Mahathir di mata rakyat dan menjadi modal bantaian UMNO dan PAS ke atas Kerajaan PH pimpinannya pada masa itu. Peranan Anwar pula, pasti semua kini boleh nampak dengan jelas motifnya ke atas kedudukan Mahathir, dalam tempoh 2018-2020, Anwar sengaja tidak membela dan atau bersama Mahathir. Dia ingin Mahathir cepat gugur.
(5.27) Benar, Malaysia bukan sasaran pertama dalam krisis kewangan serantau pada 1997, namun saya yakin Tiori Domino Barat khasnya George Sorros telah pergunakan dengan sebaik-baiknya. Ekonomi ASEAN saling berkait rapat. Jika salah satunya goyah, pasti yang lain akan turut terguncang. Pada tahun 1997, Thailand merupakan calun paling mudah untuk Sorros bahamkan. Pada 1997, pada hakikatnya, Malaysia berada dalam keadaan cubit peha kanan, peha kiri pasti turut terasa. The ASEAN Tigers perlu dibunuh agar ianya tidak cepat menjelma menjadi EU 2.0.
(5.28) "Kekhilafan" Malaysia, dalam tempoh 1990an, kita bergegas melangsai hutang-hutang dan malah tidak mahu berhutang dengan Bank Dunia. Tindakan ini menjadi kebangaan sebahagian dari kita, terutama oleh Anwar dan para pendokongnya bila bermaksud untuk memperkecilkan Mahathir. Ini sangat berbeza dengan Malaysia di tahun-tahun 1960-80an, di mana Bank Dunia dan Bank Pembangunan Asia (ADB) merupakan sumberan dana utama Negara. Akibatnya, saya mengira, "pasaran" matawang U$D di Malaysia pasti terganggu. Dunia Ke Tiga mula meniru cara pengurusan ekonomi Malaysia, dan ini pastinya sangat mengusarkan Barat khasnya IMF. IMF cukup tidak senang jika kita tidak meminjam dari mereka. Kebetulan keberadaan George Sorros Jin Gondol yang sedang lapar, maka Barat meredhakan tindakan beliau menyerang Bath dan yang lain-lainnya. Semasa pemerintahan Najib, kita pula kian condong kepada China. Kita sudah tidak "anti-komunis" sepertinya kita di 1960-70an. Maka bagi saya, selagi Kapitalisma adalah tunjang dunia, maka Dasar Kewangan dan Ekonomi kita tidaklah berdaulat penuh. Kita "perlu akur" dengan norma-norma tangan ghaib Barat.
(5.29) Pada tahun 1990an, ekonomi Malaysia sememangnya sangat memberansangkan. Kedudukan dana awam dan swasta Negara saya percaya sangat berlimpah dan mantap. Model ASB dan TH merupakan kebijaksanaan Malaysia yang dunia kagumi. Bahkan hasilnya, muncul Perbankan Islam yang mampu mengembeling dana yang sangat besar. Pada masa ini, Malaysia adalah juara dalam Kewangan Islam mengatasi biar Arab Saudi dan atau Dubai. Mungkin kerana itu, pada 1990an, Mahathir memutuskan untuk meminjam secara dalaman dan mengenepikan pijaman asing. Khazanah adalah instrument yang sangat Mahathir percayai. Langkah ini saya kira khilaf bila mana kita berada dalam keluarga besar Kapitalis Dunia. Saya katakan ianya langkah khilaf, tidak salah. Khilaf lantaran kita terlupa untuk melihat langkah kita dari pandangan Barat dan mengambil langkah bijak berselindung.
(5.210) Saya percaya, dalam keluarga besar Kapitalis Dunia, Malaysia sepertinya "wajib" terus mendokong Barat. Kita seperti tidak boleh memisahkan kepentingan Barat dalam usaha kita membina Negara. Bagi Barat, kekayaan Malaysia "wajib" dikongsi bersama. Bagi Mahathir, hak Malaysia adalah milik sepenuhnya Malaysia. Dalam sistem perdagangan dan kewangan antarabangsa, ianya tidak sebegitu. Cuma pastinya kita harus licik dalam mengaut keutungan dari bekerjasama erat dengan Barat. Singapura, saya kira kini belajar dari khilafnya Malaysia. Mereka cukup berhutang, dan sangat tinggi, bukan kerana mereka tidak mempunyai dana, namun mereka ingin hidup bersama dan terus membesar: Singapura berhutang, Temasik iaitu Dana Sovereignnya, melabur lebihan wang ke pasaran global. Najib hampir-hampir berjaya dalam bidang serupa melalui 1MDB, cuma pengurusan tidak telus dan tanpa dasar yang kokoh menyebabkan tumbangnya dia dan Malaysia menghadapi masalah kewangan yang berbelit-belit, spiral financial issues.
(5.4) Islam Moderat:
(5.41) Kecelaruan di Afrika, Asia Barat dan Asia Tengah seperti belum ada kesudahannya. Akibatnya, Barat terpaksa menangung karma perbuatan diri mereka dengan penghijerahan beramai-ramai khasnya penduduk Muslim ke negara-negara mereka. Kebanjiran Muslim di Barat banyak merubah demografi rakyat di sana. Paling Barat khuatiri, Islam akan merubah budaya asli mereka. Barat = Bebas. Islam = regulator iaitu pengatur kebebasan untuk kesejahteraan semua. Bagi Barat khasnya Amerika, regulator = penghambat kebebasan. Mereka tidak mahu terpalit dengan apapun yang Islam utarakan. Ibaratnya, jika di Malaysia, mereka tidak mahu "masuk Melayu" dan mereka juga mahu "tiada Melayu" melainkan jika "Melayu sekurang-kurang = Barat Celup". Atas sebab itu maka, jikapun Muslim perlu berada di Negara mereka, maka mereka harus menjadi Muslim pada takrifan mereka. Muslim tidak boleh menjadi Muslim sejati, mereka harus menjadi Muslim Barat.
(5.42) Sesungguhnya sikap Islam yang cukup menjaga martabat dan jati diri manusia sebagai manusia, ie pada tujuan kejadian asalnya, menjadi kedengkian hebat Barat. Apa yang Barat mahukan agar Muslim khasnya Muslimah kita mudah ditelanjangkan dan dizinai, zahir dan batin. Para orientalis, atheis dan LGBT cukup teringin untuk menelanjangi dan menzinai para Muslimah kita. Pejantan-pejantan Barat ingin menganyang mulut, bontot dan dada mulus Muslimah kita. Muslim mungkin tidak sedar, sikap ini wujud lantaran mereka sudah puas memperhambakan the Black. Rakyat kulit Hitam yang pada asalnya berpunya temaddun tersendiri, dan bahkan banyak yang beragama Islam (contoh keturunan Barack Obama) telah berjaya mereka tukar menjadi sebahagian keperluan kebebasan mereka terutama di bidang kelainan tabii.
(5.43) Pertembungan Islam dan Barat pada kurun ke 18 telah melahirkan para pengkaji dan pemikir Islam Barat yang disebut sebagai Orientalist. Para orientalis ini cukup tidak bersahabat dengan Islam. Namun mereka juga tidak mahu bermusuh dengan Islam secara head to head. Di sini, hasil dari pandangan dan pemikiran para orientalis, maka terjelma istilah Islam dan atau Muslim Moderate ie Islam dan Muslim yang boleh disorong tarik; the tolerance Islam. Dalam kata lain, mereka mahu Islam yang boleh menerima budaya bebas yang ada pada mereka. Asasnya, Islam dan atau Muslim Moderate yang mereka ketengahkan tidak lain agar nilai-nilai Islam pada Muslim di Negara mereka kian mencair lalu menjadi Islam yang boleh diterima. Para orientalis ini menentukan nilai-nilai Islam berdasarkan keperluan Barat bukan pada ciri-ciri azali yang Allah kehendaki. Inilah nilai Islam yang akhirnya akan dijadikan nilai Islam Universal iaitu Islam Moderat yang wajib diterima pakai oleh semua Muslim di mana-manapun jika mereka mahu diterima baik oleh Barat. Inilah jalan assimilasi budaya yang mereka mahu paksakan kepada Islam dan atau Muslim.
(5.45) Malaysia yang bersifat cukup majmuk adalah calun mantap bagi penjelmaan dan amalan Islam moderat. Islam moderat akan menjadi senjata asas untuk memencilkan PAS. Islam Moderat dari sudut para orientalis dan para pengikutnya harus berciri liberal democratic. Sikap Liberal Democrat pula adalah senjata paling ampuh untuk membunuh nasionalisma UMNO. DAP khasnya LKS yang memperjuangkan slogan Malaysia for Malaysia, pada hakikatnya cukup serasi dengan pemikiran orientalis ini. PKR yang beranggapan bahawa golongan muda dan Melayu bandar, juga inginkan "kebebasan" maka mereka juga telah "menjerap" pendekatan liberal democratic DAP ini. Saya yakin, Islam madani yang Anwar sedang ketengahkan adalah saduran kepada Islam Moderat dan liberal democrat kehendak Barat. Anwar sedang meniru cara Turkeye. Cuma isunya, apakah Islam moderat itu Islam sebenar?
(5.46) Bagi saya, biarlah Islam itu pada asas azalinya. Allah menetapkan bahawa Islam itu asasnya adalah Al Quran, Hadis dan Ijmak. Itulah Islam sejati yang saya faham. Jika Islam sejati yang kita amalkan, In Shaa Allah kesaksamaan yang lebih meluas akan negara ini nikmati, dan itulah tonggak kepada kesejahteraan dan kemakmuran sebenar kita. Bagi saya, tiada yang dinamakan Islam Moderat, Melampau extrime, Orthodox jumud, atau apa juga jenamanya. Islam itu hanya satu iaitu Islam. Selain itu, ianya bukanlah Islam.
(5.5) Sikap Keras Mahathir Terhadap Barat:
(5.51) Semua pemimpin Malaysia sebelum Mahathir adalah berlatar belakangkan pendidikan dan pengalaman bekerja Barat khasnya British. Gaya gentleman cukup tertanam dalam diri mereka. Sikap aristokrat malah feudalisma British cukup jelas pada gaya kepimpinan mereka. Buku Memoir Tun Dr. Ismail muktahir jelas mengambarkan sikap para pemimpin Melayu dewasa itu. Semasa remajanya, Mahathir melihat golongan ini tidak cepat bersungguh-sungguh dalam merombak sistem warisan feudal-imperialisma British di Negara ini agar golongan Melayu dapat berlari pecut dengan baik seiringan rakan-rakan lainnya. Hakikatnya, ekonomi Negara (khasnya Malaya) masih menyerupai struktur dan komponen seperti Malaysia belum pernah terbentuk sehingga ke 1970an. Maka bila beliau menaiki tangga Perdana Menteri pada 1981, beliau melakukan rombakan institusi dan sistem seperti tsunami yang Melayu sendiri akhirnya belum bersedia. Ultra-sosialis Melayu seperti Musa Hitam, Tengku Rezaleigh, Kassim Ahmad, Nik Aziz, malah Hadi Awang dsb cukup tidak selesa dengan cara ganas Mahathir; too fast, too aggressive, less calculation, kata mereka. Melayu masih masyuk berada dalam kepompong naungan feudalisma, dan tanpa sedar imperialisma British. Hakikatnya, Mahathir melakukan reformasi institusi dan sosial untuk membawa Melayu berlari cepat menghambat mentari ke hujung dunia. Namun Melayu tidak bersedia untuk mendapat cedungan jantung baru Mahathir yang menuntut agar Melayu kencang berlari.
(5.52) Bagi membangkitkan semangat juang Melayu, Mahathir menghala serangannya kepada the Master ie Barat. Penjajahan Barat serta prasyarat kemerdekaan Malaya dan pembentukan Malaysia menjadikan Melayu terpinggir dan terpencil dari arus perdana ekonomi Negara dan dunia. Kealpaan Tunku menyebabkan Melayu tidak segera merebut lompang yang British tinggalkan. Mahathir menyalahkan Barat atas sengara dan kemunduran Melayu. Mahathir memilih untuk tidak menyerang masyarakat pendatang China dan India lantaran prasyarat kemerdekaan Malaya dan pembentukan Malaysia bahawa mereka mesti diiktiraf sebagai warga Malaysia serta harus diladeni secara saksama sebagai rakyat Malaysia. Hak rakyat Malaysia telah termaktub di dalam Perlembagaan Negara, dan adalah sia-sia untuk merobah semua itu; peristiwa Mei 13, 1969 adalah manifestasi langkah tersebut. Maka Mahathir memilih menjadikan pentas dunia sebagai medan perjuangan Melayu dan Negara. Mahathir ingin menunjukkan kepada Melayu, bahawa kita boleh jika kita gigih dan berani. Semua dasar Mahathir bersifat cukup keras terhadap Barat, khasnya kepada Bank Dunia al IMF. Mahathir adalah “Jebat” di mata Barat. “Tuah” harus dicari buat membunuh “Sang Jebat” ini.
(5.53) Dalam menangani krisis Kewangan 1997 Mahathir benar-benar menempelak Barat dan ini pastinya Barat cukup tidak suka. Mahathir menggunakan strategy value tagging berbanding floating. Cara Mahathir cukup menggugat kelangsungan dunia spekulasi yang sangat Barat kehendaki. Mahathir mesti disingkirkan, namun caranya harus tidak sampai Mahathir berpaling ke the Dragon dan atau Polar Bear. Najib Razak, biar seperti sangat bersahabat dengan the Capitol Hill, namun sikap Najib suka Tarian Naga, itu juga saya pasti, cukup mencurigakan Barat.
(5.54) Saya yakin, kebetulan Mahathir (dan Najib) punya banyak musuh politik dalaman, maka campur tangan langsung Barat tidaklah perlu. Paling berguna sebagai juara Barat untuk melucutkan jawatan Mahathir (dan Najib) adalah Lim Kit Siang. LKS (DAP) anti-Komunis sepertinya PAP (LKY) Singapura. Penolakan DAP dan PAP terhadap komunisma adalah penting buat Barat. Barat perlu sahabat-sahabat yang anti China dan Russia. Dasar dan corak perjuangan DAP adalah menyerupai PAP: meritocracy - siapa kuat dia dapat. Itulah asas kepada sifat liberal democrat. DAP yakin, Singapura maju pantas lantaran dasar Liberal democrat PAP. Cuma apakah rumusan, formula itu benar? LKS mahukan demokrasi-liberal berjalan kukoh di Malaysia dengan slogan Malaysia for Malaysianya. PAP = Singapura = rakan akrab Barat. DAP = "PAP" = rakan Barat. Tidak salah untuk menjadi rakan akrab Barat. Cuma, saya menjangka, kekhuathiran Mahathir adalah dengan bersikap liberal demokrat dan meritocracy, Melayu akan menjadi the American Black; kelihatan perkasa dalam segala negativities.
(5.55) Namun sebegitu LKS bukanlah pilihan paling praktikal dalam kontek Malaysia. Alternatifnya bukan Musa Hitam, bukan Tengku Rezaleigh, bukan Ghafar Baba, jauh sekali Hadi Awang (dan bukan Najib Razak), tetapi Anwar Ibrahim. Tokoh Melayu harus ke depan. Anwar dan LKS kemudian digandingkan bagi memperkukoh (bahkan checkmate untuk Anwar) serangan terhadap Mahathir. Maka tidak heran, biar Mahathir berganding bersama Anwar dalam menumbangkan Najib, dan Mahathir gigih berusaha untuk memulihkan Negara, namun tetap Anwar mahukan Mahathir turun secepatnya. Saya tidak bermaksud USA menghasut Anwar, atau Anwar jadi talibarut USA, tetapi itulah lumrah dalam budaya Melayu: “alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan”. Anwar memperalatkan USA, namun apakah USA tidak sedar akan permainan Anwar? Atau dalam analogi lainnya, Anwar lantaran popularitinya, memperlakukan dendamnya terhadap Mahathir “bagai mengengam bara api, genggam terus biar jadi arang”.
(5.6) Kerajaan Kekal Rapuh:
(5.61) Berbalik kepada politik Negara. Politik kita masih jauh dari kemantapan. Dengan PH tidak mendominasi kutipan undi dalam PRU15 lepas iaitu dengan hanya memenangi 82 (dengan 40 kerusi sumbangan oleh DAP) dari sejumlah 222 kerusi Parlimen iaitu cuma 36.93 peratus dan paling ketara PKR hanya memenangi 31 kerusi iaitu hanya menguasai 37.80 peratus dari keseluruhan kerusi dalam PH. Saya mengira, Anwar yang memimpin PKR, biar di dalam PH sekalipun tetap "goyah". Biar secara aggregat Anwar dapat mengembeling 147 (?) kerusi atau lebih dua pertiga, bagi membentuk "Kerajaan Perpaduan" namun Kerajaan yang Anwar bentuk adalah ibarat "telur di hujung tanduk". Anwar menjadi PM adalah atas ehsan UMNO dan gabungan parti-parti lain. Saya menggunakan perkataan ehsan lantaran pada hakikatnya tidak semua di dalam UMNO mahu berkerjasama dengan Anwar, dan sebegitu juga parti-parti lain seperti pada awal pernyataan mereka. Hanya kerana kepentingan tertentu dan juga akibat RUU anti-lompat telah mengekang ahli-ahli Parlimen untuk menyonsong "pendirian" Parti mereka. Kerusi PM Anwar adalah pinjaman; agar Anwar kekal lama duduk di atas kerusi tersebut; idealisma PKR sedang dan perlu Anwar gadaikan.
(5.62) Dengan PKR hanya mendapat 11 (?) peratus undi Melayu, maka PKR dan Anwar di hati Melayu masih tidak mantap, khasnya bila PAS tidak berada di dalam Kerajaan Persekutuan. PAS malah kian mengukuh dengan menguasai Perlis, Kedah, Kelantan dan Trengganu serta melakukan big wave di Pahang, Perak, negeri sembilan, Selangor dan Melaka. 6 PRN yang akan berlangsung pada Jun-Julai tahun 2023 ini akan menjadi pertunjuk jelas kepada pengaruh Anwar. Juga PAU(MNO) yang berlangsung pada Januari, 2023 adalah cabaran awal terhadap dokongan demokrasi dan liberalisma Anwar. Saya yakin, dengan langkah “pembersihan” yang berlaku di dalam UMNO, ianya bukanlah langkah pembersihan murni, namun hanyalah untuk menyingkirkan mereka yang tidak sebulu. Ini cukup tidak demokratik apa lagi liberal. Jikapun USA tidak memandang berat akan prihal ini, namun, pastinya ianya akan menjadi agenda besar dalam PRN enam Negeri pada Jun-julai nanti.
(5.63) Anwar selepas dibebaskan dari kasus liwat pertamanya telah menetap dan mendapat layanan baik di Amerika. Bank Dunia dan Universiti Harvard sangat menerima Anwar. Dokongan Amerika terhadap Anwar (dan DAP) paling ketara bila dalam jamuan APEC di Kuala Lumpur pada 16 Novembar 1998 Al Gore telah memberi ucapan dokongan kepada gerakkan Reformasi PKR dan DAP lalu kemudian beliau meninggalkan dewan santapan dengan gaya sombong dan bongkak, tidak beradab. Buat PKR dan DAP, dokongan Amerika hanyalah sebagai muslihat dan strategi politik. Namun saya yakin, bila Amerika menghulurkan simpati, mereka pasti menagih udang di dalam hidangan mee gorengnya. Amerika mahu Malaysia dipimpin oleh seseorang yang tidak terang-terangan menyerang Barat. Amerika memerlukan sekutu yang taat dan serasi.
(7) Dilema Anwar, Ketakutan Mahathir:
Berikut saya kira adalah dilema besar Anwar dan apakah ketakutan sebenar Mahathir.
(7.1) Sifat rhetoric dan populist Anwar. Kehandalan Anwar paling hebat adalah sifat rhetoricnya. Pidatonya boleh memukau membangkitkan semangat manut dan kesetian; taksub sebahagian besar para pendengarnya. Sejak dari zaman pelajar, Anwar saya perhatikan cukup rhetoric dalam pendekatan politiknya. Inilah strategi beliau untuk terus mendapat perhatian atau remain relevant. Agar rethoric itu mantap, maka Anwar juga harus bersikap populist. Beliau cukup trendy. Maka segala tajuk pembicaraan dan pidato beliau harus merupakan perkara-perkara semasa today issues dan sesuatu yang dapat mengangkat semangat rakyat: benci dan atau mendokong. Soal perkara itu benar, betul, dan tepat, itu perkara lain. Apa lagi apakah Anwar benar-benar faham isu-isu yang dipoidatonya, itu juga perkara lain. Yang penting bagi Anwar, politik beliau terus hidup dan relevant. Bagi saya, Anwar adalah political preacher.
(7.23) Bagi saya, sebagai Negara "kecil" kita sentiasa berada dalam serba salah. Namun saya yakin, jika kita teliti Al Quran itu betul-betul, pelbagai jalan penyelesaian Allah telah berikan dan bahkan Muhammad SAW telah tunjukkan. Secara dekat in close contact, Madinah cukup dikuasai oleh Yahudi sebelum dan di awal pemerintahan SAW. Bagaimana SAW dapat mengangkat kaum Al Anzar, Kharaj (?) dan Quraish akhirnya mendominasi ekonomi Madinah. Tidakkah Melayu boleh mencontohi itu? SAW cukup mempercayai tokoh koprat di zaman itu seperti Abdul Rahman Al Aus (?), maka kini apakah sikap Anwar terhadap para ahli koprat Melayu? Rhetoric Anwar terhadap kronisma dan nepotisma boleh saja menyembeleh angsa-angsa bertelor emas Melayu. Sebegitu juga, Madinah (dan Mekah) dikelilingi oleh kuasa-kuasa besar Roman dan Farsi yang gemar berperang dan menjajah. Apakah jalan yang SAW dan para sahabat besar lakukan untuk neutrlaised semua itu. SAW, Umar Al Khataab dan Umar Abdul Aziz sebetulnya telah menunjukkan jalan terbaik tentang bagaimana mereka berurusan dengan Byzantium dan Baitulmuqaddis semasa pemerintahan Roman. Pengalaman Othmaniah Turki yang menyebelah ke pihak tertentu, yang akhirnya menumbangkan Kerajaan Islam terakhir harus kita teliti dan pelajari secara lebih dekat. Allah sebetulnya telah mengilhamkan ASEAN kepada Adam Malik dan Abdul Razak. ASEAN kemudian terus bertukar menjadi Negara-Negara Berkecuali. Sesungguhnya, wadah bagi kita untuk bergerak pantas ke depan sudah ada, cuma egoism Anwar cuba menafikan segala-gala pada saat dia sedang meraba-raba mencari identiti and inisiatif tersendiri. Saya cuma ingin membawa Anwar kepada Al Quran, kitab teragung dari segala kitab, tetap ianya memperakui kitab-kitab terdahulu darinya. Egoism Anwar saya kira akan membakar dirinya dan negara.
(7.3) Belanjawan Berkembang dan Teragih.(7.31) Dalam pengurusan ekonomi, dua faktor penting yang perlu dititik beratkan iaitu pertumbuhan dan pengagihan. Ekonomi harus tumbuh berkembang. Pertumbuhan penting bagi membolehkan agihan dapat dijalankan. Keseimbangan antara pertumbuhan dan agihan membolehkan rakyat dan negara sama-sama bergerak maju dan sejahtera secara saksama atau equitable. Negara tidak wajar kaya, sedang rakyat merana kemiskinan. Negara harus kaya, rakyat turut sama bahagia.
(7.31) Belanjawan Madani Anwar 2023 berjumlah RM388.1 billion. Dari sejumlah itu, RM289.1 billion adalah untuk belanja mengurus dan RM99 billion untuk belanja pembangunan. Kita lihat dulu hakiki madani sebenarnya - iaitu maju dari segi pemikiran, kerohanian dan kebendaan. Mungkin dari segi pengertian lainnya adalah bertemaddun. Apakah Belanjawan 2023 Malaysia berupa belanjawan yang akan mendorong hebat gagasan madani? Jika kita ikuti perdebatan di Parlimen sekarang ini, ada dua ketakpuasan ketara dalam Belanjawan Madani Anwar. Pertama negeri-negeri miskin seperti Kelantan dan Trengganu (dan Kedah, Perlis) telah dinafikan "hak" hasil petroleum mereka. Kedua, ahli-ahli Parlimen Pembangkang dinafikan Peruntukan mereka. Sarawak dan Sabah yang sekian lama banyak menyumbang kepada hasil mahsul negara, berapa peruntukan buat mereka? Sabah beroleh 18 (?) peratus, Sarawak 15 (?) peratus. Keduanya memperolehi 33 peratus. Jadi di mana semangat MA 1963 yang Anwar perjuangkan selama ini? Tidakkah MA63 mengharuskan agihan perolehan petroleum dan cukai diagih mengikut 33:33:33 bagi tiga wilayah Malaya:Sarawak:Sabah? Jika itu tidak mungkin, apakah juga tidak wajar perolehan petroleum bersih serta cukai di Sarawak dikembalikan 60 peratus darinya kepada Sarawak dan Kerajaan Persekutuan mengambil 40 peratus selebihnya? Persoalannya, di manakah penegasan kemajuan berfikir, rohani dan kebendaannya buat mereka yang tersisih?
(7.4) Kerajaan Madani atau Medeni?
Saya telah jelaskan konsep madani mengikut Islam di atas. Cuma, saya teringkat Anwar cukup gemar dengan istilah Indonesia, saya khuathir beliau keliru antara madani Jawa dan Madani Islam dan atau madani dan mendeni di dalam Jawa. Madani di dalam Jawa bermaksud menyerupakan, sepadankan. Manakala medeni bermaksud menakut-nakutkan. Banyak tindak tanduk Anwar kebelakangan ini lebih bersifat menakut-nakutkan medeni. Dia suka menyaman sesiapa yang mengkritik beliau.
(7.41) Madani Anwar saya kira lebih kepada madani Jawa iaitu menyerupakan. Anwar sedang memadani ie to follow ideologi kita kepada Liberal Demokrat Turkeye. Madani fikiran, moral dan kebendaan yang cuba Anwar paksakan kepada Malaysia kini adalah lebih kepada sudut liberal democrat thinking. Seperti saya kata terdahulunya, Barat mahukan seluruh dunia harus berada di landasan liberal democrat, suatu prinsip menepati keperluan the survival of the fittest individual dan atau kelompok. Sedang Islam pula menghendaki kita berada pada landasan syariat Islam iaitu di jalan kesimbangan antara kepentingan dunia dan akhirat, kesejahteraan bersama harus dititik beratkan. Turki sebelum Erdogan, mengamalkan kuku besi sekular. Sebabnya adalah Turki terlalu ghairah mahu diiktiraf bersama Barat. Namun kesannya, ekonomi Turki pincang. Kebobroakn hidup melinap keseluruh pelusuk Turki. Erdogan menyedari rakyat kebanyakan cukup tertekan. Rakyat kebanyakan Turki di luar bandar adalah penganut setia Islam. Maka demi kuasa, Erdogan merobah iedologi sekular dan kuku besi kepada Liberal Demokrat. Liberal Demokrat Turkeye tidaklah sama dengan Liberal Democrat Barat. Ianya serupa pada nama, namun beda pengisian. Erdogan meliberalkan amalam Islam yang tertekan. Namun semangat demokrasi harus juga diteruskan. Maksudnya, Islam dan sekular wujud bergandingan. Cuma, apakah itu asing buat Islam dan Malaysia? Bagi saya nothing new. Islam tidak melarang sekular, kerana Islam menghargai usaha individu dan atau kelompok. Islam membenarkan sekularisma pada jalan Islam. Itulah juga dasar Malaysia selama ini. Jadi apakah Madani Anwar? Sekali lagi, bagi saya itu hanyalah rebranding dan rhetoric. Hasilnya apa? Habukpun tarak.
(7.42) Negara kita adalah negara majmuk. Sekitar 60 peratus rakyat kita adalah Muslim. Selebihnya, bukan Muslim. Kedua-dua rakyat kita adalah mahluk Allah. Allah ada menetapkan hak masing-masing. Maka hak mereka harus dipelihara sama. Maka di sinilah, para pengasas Malaysia telah sekian waktunya mendokong Liberal Demokrat. Liberal kita tidak pada acuan Barat, kita harus liberal pada acuan kita. Liberal kita, kita harus memberikan kebebasan hak pada pada keperluan kebersamaannya dan budaya kita. Sebegitu juga sistem demokrasi kita, ianya mesti pada acuan kita. Demokarsi kita perlu menjamin kesksamaan, bukan lu lu, gua gua atau siapa cepat dia dapat. Cuma keserasian kita di peringkat global, di situ kita harus bijak dan berhati-hati. Kita harus bergerak maju seiring dunia lainnya, namun kita tidak mereka boleh telan.
(7.43) Saya mengira Madani Anwar tidak akan ke mana-mana, melainkan jika beliau mengambil pendekatan tidak menakrif dan menentukan content madani tersebut mengikut nafsu rhetoric dan populistnya. Jika Anwar mendokong Liberal Demokrat, maka biarlah konsep dan intipati Madani itu ditakrif dan ditentukan oleh consensus rakyat Malaysia. semangat hakiki leberal demokrat perlu Anwar amalkan jika dia ingin terus menrajui dan membawa Malaysia ke titik gemilang dalam tempoh 10 tahun mendatang. Malaysia Boleh jika Anwar terbuka, lebih berfikir dan bertindak strategik dari banyak berpidato menabur harapan.Kuching-Kuala Lumpur-Kota Kinablu
1 Januari -22 March 2023
0 comments:
Post a Comment