.

3/6/21 BERBESAR HATI, JALAN PENYELESAIAN KEMELUT KITA …. be gentleman to resolve our distress.

Posted By: Abdullah Chek Sahamat - June 30, 2021

Share

& Comment

Semasa saya masih anak-anak, saya sering bergaduh, berantem dengan abang saya. Pergaduhan kami, seringnya berpunca lantaran sifat-sifat saya yang terlalu patuh. Semasa anak-anak saya sangat patuh kepada kedua orang tua malah kepada nenek-datuk saya juga. Lantaran itu apapun suruhan mereka akan saya turuti dan lakukan dengan segera. Namun naluri anak-anakan abang saya berbeza. Dia sering mahu santai. Dia sering beroleh masalah dengan ayah dan nenek-datuk atas sifat santainya. Sifat saya adalah gelis, tankas. Lantaran sifat saya agak berbeza darinya, maka pada kesempatan tertentu saya mendapat penumbuk darinya dan akhirnya menjadi pergelutan di atas permasalahannya. Dia menjadikan saya his punching bag.

(2) Saya ingat, bila kami didapati sedang bergelut, ayah selalu menengking dalam bahasa Jawa “Cobak ngalah!” Saya dan abang kemudian diam terus berpisah. Sengketa kami tidak lama, abang adik, semasa anak-anak, dalam dua tiga jam kemudian kami sudah kembali ketawa riang bercekikian. Saya masih ingat, bila ayah bertempik “Coba ngalah!”, dia tidak pernah menuju; membentak kepada sesiapa. Kedua-dua saya dan abang akan direnungi tajam, pelototi. Akibatnya, kedua-dua kami sering sama-sama mengalah, mundur dan diam damai.

(3) Ibu mempunyai pendekatan lain. Pada kala diherdik ayah, abang akan menghilang menjauh. Saya hanya mundur tetapi pasti mendapatkan ibu di dapur. Di situlah ibu akan mengajukan kepada saya “Cobak ojoh kerengan, kambek kakang, yo adik ngalahlah”, yang bermaksud “Jangan berkelahi dengan abang kamu, sebagai adik kamu mengalah sajalah”. Pendirian ibu, sekilas pandang pasti tidak adil. Jika saya tidak bersalah, kenapa saya harus mengalah. Biarlah saya berantem menegakkan kebenaran. Pendirian ibu yang cukup lain dari ayah sebenarnya, bila adik-beradik berantem, kedua-duanya akan sakit. Lihat saja sejarah Qabil dan Nabil. Nabil terbunuh, Qabil dilaknat. Cuba Nabil membiarkan saja kehendak abangnya, pasti gagak tidak akan jauh lebih bijak dari Qabil. Namun, nafsu seperti tulisan saya terdahulu, menjadikan manusia itu lari dari sifat kemanusiaannya.

(4)  Bila saya mendewasa, apa lagi saya sering berjalan sendiri dalam mengatur hidup, maka saya sering mendapat dugaan. Dugaan ini kadang kalanya cukup rumit berbelit-belit yang boleh menyesakkan. Ada ketikanya, cabaran-cabaran tersebut benar-benar menghambat saya dari terus berjalan jika saya lanyani, ladeni. Namum, latihan coba ngalah dari kedua ibu-bapa, lalu kemudian di dalam latihan ketenteraan yang pernah saya jalani; apa yang disebut sebagai retreat to advance, maka di dalam perjalanan sendiri saya sejak saya terpisah dari keluarga pada 1973 sehingga kini, dalam banyak perkara saya banyak “mengalah”. Persoalan strategiknya “Adakah dengan mengalah itu kita akan maju?”.

(5) Di dalam falsafah keperibadian, great personality trait, “cobak ngalah” yang kedua ibu-pada saya tekankan adalah sama dengan konsep berbesar hati, berlapang dada. Mungkin dalam istilah mudah Inggeris ianya membawa arti “be gentleman, be brave, be courageous”. Sesungguhnya, mereka yang berbesar hati, berlapang dada, berjiwa besar saja yang akan mengalah. Mengalah di sini bukan bermaksud menyerah tetapi memberi laluan bagi kebaikan. Sesungguhnya budaya Jawa dan Melayu, mereka mentafsir Adeen Islam itu cukup luhur. Cukup halus. Mereka menterjemah Adeen Islam dari mata hati bukan sekadar kebijakkan fikiran. Konsep muhasabah Islam, Jawa dan Melayu tafsirkan sebagai “cobak ngalahdan atau “berbesar hati, berlapang dada, berjiwa besar”. Yang budaya Melayu tuntut adalah agar hati kita (dada dan jiwa semuanya menuju kepada maksud hati) agar sentiasa lapang dan besar. Besar memberi kelapangan. Kelapangan memberikan kita ruang untuk memperolehi yang baik-baik. Sesungguhnya, tanpa hati, dada,dan jiwa yang besar dan lapang, sukar untuk kita bermuhasabah. Hati, dada, dan jiwa kita yang sempit dan tepu malah menjerumus kita ke kancah musibah bukan muhasabah. Dalam budaya Jawa, “cobak ngalahmembawa maksud “kalahkan hati dengan fikiran yang waras”. Maka “ngalahyang kedua ibu-bapa saya maksudkan adalah “kalahkan nafsu”; benamkan ego. Cukup halus dan mendalam; sangat luhur budaya Jawa dan Melayu jika kita mahu menghalusinya. Itu dari sudut budaya.

(6) Mari kita lihat dari sudut Adeen Islam. Siasah adalah sub-set kepada Syariah. Syariah Islam = Adeen Islam = Al Quran. Mengikut Aishah RA, prilaku SAW = Al Quran. Pendirian siasah SAW juga pastinya = Al Quran. Maka, dari sudut budaya, SAW = Al Quran Hidup. Maka dari situ, kita boleh berpegang, apapun perlakuan SAW semuanya tercerna, wahyu dari Allah. Cuba kita lihat, apakah SAW pernah mengalah, berbesar hati, berlapang dada, berjiwa besar? Sesungguhnya banyak peristiwa di mana beliau sangat memiliki hati, dada dan jiwa yang besar. Sebelum menjadi Rasul, di mana teladan beliau berbesar hati, berlapang dada dan berjiwa besar? Di manakah titik “mengalahnya”, ‘retreat to advance” beliau? Pemahaman saya, SAW sering khalwat ke Hira adalah titik beliau mengalah. Dia mengundur diri khalwat ke Hira, "lari" dari lingkungan kejahilan Quraish pada masa itu. Pada saat anak-anak, remaja dan pendewasaan beliau, Mekah penuh dengan segala kejahilan. Semuanya di luar dari logik kewarasan manusia. Muhammad tidak sanggup untuk bergelumang dalam kejahilan yang cukup merusakkan itu, namun beliau tidak mampu untuk menantangnya. Beliau mengalah, khalwat. Beliau "lari" mencari akal kebenaran dan atau pertunjuk. Pada saat sudah menjadi Rasul, biar keluarga terdekat sekalipun, banyak yang menjadi musuh perjuangannya. Akhirnya, beliau mengalah ke Yatrib. SAW hijrah retreat ke Yathrib adalah strategi siasah yang cukup ampuh. Peristiwa Hudaibiyah juga adalah teladan jelas betapa strategi mengalah akhirnya dapat mengembalikan Mekah ke jalan Islam tanpa pertumpahan darah. Sesungguhnya, tanpa mengalah tersebut, apakah Islam akan termahkota di jiwa 1.6 billion umat manusia kini?

(7) Jika sesiapa pernah melalui lahitan ketenteraan, konsep “retreat to advance” atau lebih tepat disebutkan sebagai “retreat to regroup” pastinya menjawab persoalan tersebut. Namun, contohnya, jika kita adalah Perdana Menteri, diasak dengan pelbagai dugaan, apakah kita harus “mengalah”. Sesungguhnya inilah context yang ingin saya kemukakan kepada Muhyiddin Yassin Perdana Menteri Malaysia kini dalam kita menghadapi kemelut politik, Covid 19 dan Ekonomi Negara pada masa ini. Seperti saya tulis sedelumnya, saya cukup sangsi tentang kemampuan Muhyiddin untuk dapat mendepani kemelut besar yang sedang kita hadapi kini.

(8) Kesihatan beliau, keadaan goyah politik dalaman Perikatan Nasional (PN), serangan ganas politik luaran PN, inertia dan dilema pentadbiran awam dan koprat dan defisit pengikitrafan antarabangsa, maka saya tidak nampak biar sekuat mana dan sejujur mana, Muhyiddin tidak akan berjaya membawa Malaysia keluar dari kemelut-kemelut merosakkan ini. Saya tidak mendahului kudrat Allah, saya menduga berasaskan ‘faktor kemanusiaan biasa”. Maka saya mengusul agar Muhyiddin “retreat to advance” atau berbesar hati, berlapang dada, berjiiwa besar, be gentleman, mengundurlah, step aside. Kini saya melihat langkah tersebut sebagai sesuatu yang Muhyiddin MESTI lalukan. Berundurlah demi Negara, Bangsa dan Agama. Bagi saya, Bangsa, Agama dan Negara yang harus Muhyiddin ke depankan dengan dirinya mesti mengundur. Kita harus ingat kepada teladan Yunus AS. Beliau sanggup dihumban ke laut demi menyelamatkan para anak kapal lain yang telah sudi menumpangkan beliau untuk mengalah kabur lantaran sedar akan kelemahannya untuk meneruskan tanggungjawab yang Allah berikan kepadanya. Yunus AS sanggup mengambil tanggungjawab menyelamatkan anak-anak kapal lain dan menyerahkan untung nasib dirinya ke tangan Allah. Sifat ikhlas mengalah Yunus itulah yang akhirnya yang membawa kejayaan selanjutnya kepadanya.

(9) Asas asal Muhyiddin mendokong Langkah Sheraton Mac 2020 adalah kerana ingin memastikan Mahathir agar kekal menjadi Perdana Menteri dan tidak diperkotak-katik oleh para pendokong Anwar. Pendirian Muhyiddin dan Bersatu pada masa itu, bukanlah soal Mahathir, namun keyakinan mereka bahawa Mahathir mampu membawa Malaysia keluar dari masalah politik dan ekonomi yang kian parah. Niat dan asas asal adalah demi kebaikan Bangsa, Agama dan Negara. Namun lantaran prinsip, Mahathir memilih untuk mengalah. Mahathir rela hilang jawatan dari bersekongkol dengan mereka yang telah merosakkan ekonomi dan maruah Agama, Bangsa dan Negara. Langkah Mahathir hakikatnya cukup gentleman. Dia tidak memihak di jalan tidak bermaruah bairpun “sah”. Langkah Muhyiddin di sisi demokrasi adalah sah, cuma tidak disahihkan di Parlimen.

(10) Namun setelah hampir 16 bulan berkuasa, Covid 19 tidak mereda, keadaan ekonomi semakin parah. Pada tahun 2020, sekitar RM350 billion habis dibelanja. Untuk 2021, dari sekitar RM340 billion yang diperuntukkan, diberitakan, hanya baki sejumlah RM100 billion masih tersisa. Kita ada enam bulan lagi untuk sampai ke penghujung 2021, namun kita sudah membelanjakan 67 peratus dari peruntukkan Negara. Seharusnya kita baru berbelanja sekitar 50 peratus sahaja. Maka jika Covid 19 tidak juga selesai dalam tempoh 3-6 bulan seperti saya duga sebelumnya, kita benar-benar dalam kesusahan yang cukup berat. 

(11)
Kita sudah melakukan Belanjawan Defisit sejak beberapa tahun lepas. Kita sepertinya kian berhutang bagi membiayai biar Belanja Mengurus. Benar secara on paper ianya tidak sebegitu, namun hakikatnya Belanja Pembangunan kita yang kian menyusut hebat adalah sesuatu yang semua orang harus lihat secara hati-hati. Kita Negara Membangun. Jika Nisbah Peruntukan Pembangunan berbanding Pengurusan kian susut, kapan kita akan menjadi Negara Maju? Apa lagi saya melihat Simpanan Wang Negara, National Reserve biar terus belegar sekitar U$110 billion atau sekitar RM456 billion, dalam kemelut sebegini, di mana biar Simpanan Negara tidak terusik, simpanan berkanun lain kita sudah mulai dialir keluar. Inilah petanda-petanda awal, aliran masuk dan keluar kewangan Negara sudah tidak seimbang. Saya khuatir, jika keadaan menjadi rumit, akhirnya Simpanan Negara pasti akan turut perlu dibelanja. Nilai Ringgit kita pasti akhirnya terjejas teruk. Kita adalah Negara Pengguna, Consumer Economy, pasti ini akan menimbulkan kesulitan lain yang cukup dahsyat jika kita tidak bijak mengurusnya.

(12) Cuba renungkan, diberitakan sejumlah 600,000 isirumah M40 sudah tergelincir ke dalam B40. Jika ini benar, dan dari kiraan perangkaan mudah, saya mengira, kumpulan B40 kini harus sudah menjadi B45. Angka 600,000 mewakili sekitar 2 peratus dari penduduk Negara ini. Biar dari segi perbandingan adalah kecil, namun nilai mutlaknya adalah mengetarkan. Saya mengira besar kemungkinan B40 kini sudah menjadi B45. Jika fenomena ini benar, maka mereka yang merosot ke bawah kemiskinan dan kemiskinan tegar pastinya sudah meningkat. Banci Penduduk 2020, belum (dan sukar) diselesaikan akibat Covid 19. Tanpa menyeluruh dan lengkapnya Banci Penduduk 2020, maka kita kini sudah dalam kesamaran statistik sosio-ekonomi yang sebenar.

(13) Paling mengusarkan adalah telahan saya bahawa Muhyiddin sedang mengadapi fenomena inertia dan dilema pentadbiran awam dan koprat; yang merupakan tonggak kejayaan sesebuah Kerajaan, maka dengan itu saya yakin pengakaran Muhyiddin sebagai PM akan menjurus Malaysia ke jurang parah. Muhyiddin bukanlah faktor hakikinya namun Muhyiddin sedang dijadikan kambing hitam oleh mereka yang sejenis Abu Lahab dan atau Abdullah Ubay untuk ingin berebut tahta. Saya melihat Muhyiddin being at the wrong place at the wrong time. Muhyiddin harus sedar, terkecundangnya Mahathir pada 2003 adalah lantaran peralihan angin penjawatan awam sejak 1998. Sebegitu juga, biar kembali berkuasa, lantaran batas-batas perlembagaan, Mahathir lambat merombak dan memperbaiki pentadbiran awam bobrok peninggalan Barisan Nasional (BN), maka beliau terkecundang untuk kali keduanya pada 2020 (tahun sangat penting bagi dirinya dan Negara). Abdullah Badawi juga tumbang akibat penjawat awam naik muak dengan kerenah Tingkat 4, JPM. Saya yakin, Najib juga tumbang bila penjawat awam naik meluat dengan adanya PEMANDU. Manusia berkarisma seperti Mahathir, pada saat jentera Kerajaan tidak bersamanya, maka dia tumbang apa tah lagi Muhyiddin yang beroleh kuasa tidak secara sahih.

(14) Seperti saya nyatakan dalam tulisan sebelum ini, Muhyiddin perlu berundur. Serahkanlah kepada Majlis Raja-Raja untuk memilih Kerajaan DYMM YDPA. Biarlah kita semua memberikan Majlis Raja-Raja kehormatan untuk menunaikan tanggungjawab bistari mereka pada saat Negara memerlukan payung di kala rakyat kian mengelupur dibahang gelora kemelut politk kegilaan kuasa kini. Saya yakin PRU bukan jalan penyelesaian kemelut kita kini. PRU dalam tempoh 3-6 bulan mendatang boleh saja memgali gaung lebih dalam buat rakyat kita. Saya juga yakin, Parlimen bukan jalan terbaiknya. Jika parlimen bersidang penuh, maka Parlimen akan menjadi medan padang jarak padang terkukur. Bila Parlimen bersidang separuh-separuh atau hibrid seperti diura-urakan, Medan Parlimen pula akan dijadikan medan sabung ayam. Saya yakin, dalam apa bentuk sekalipun, dalam keadaan sekarang, Parlimen bukan akan menjernihkan keadaan malah buaya di sungaipun akan ikut sesat dek kelodak ludah sumpah seranah. Benar Majlis Raja-Raja meminta Parlimen menentukan segala, namun titah tersebut tersirat budaya luhur Melayu. Tidak perlu Raja-Raja menitah agar kuasa diserahkan kepada mereka, namun kebijaksanaan perumpamaan menarik rambut di tepung perlu kita mengertikan sejelasnya, apatah lagi dari kilas ikan di air, kita tahu jantan betinanya

(15)    Saya yakin persidangan Parlimen penuh akan cukup menekan pihak PDRM. Maka janganlah kita jadikan PDRM, ATM dan segala badan penguatkuasaan kita, menjadi senjata makan tuan buat rakyat dan Negara. Biarlah mereka berkhidmat tidak pada jalan mempertahankan dalam keadaan berdilema adn tertekan untuk memilih. Marcos, Chuan Lek Pai dan Suharto adalah contoh-contoh terdekat kita yang meyaksikan Polis dan Tentera dalam dilema untuk memilih antara rakyat naik angin dan Negara dan akhirnya kita meyaksikan Filipina, Thailand dan Indonesia yang memerlukan waktu panjang untuk kembali bangkit.

(16) SAW menunjukkan kita jalan “retreat to advance” lewat jalan Khalwat dan Hijerah. Budaya Melayu dan Jawa mematrikan konsep berbesar hati, berlapang dada, berjiwa besar - be gentleman pada ketika kita mundurpun payah, apa lagi mahu maju, maka mengalahlah. Mengalah Muhyiddin yang saya sarankan adalah bukan menyerah kalah dalam permainan politik. Mengalah Muhyiddin adalah untuk kemenangan asas niat asal Langkah Sheraton seperti yang dilahirkan. Sesungguhnya, mengalah Muhyiddin yang saya sarankan adalah agar ‘dia advance cara lain”. Sesungguhnya, sebagai manusia terdidik baik dalam Islam dan keluarga terhormat, pastinya Muhyiddin dapat melihat bahawa “retreat” Muhammad kemudian dia sebagai SAW adalah penyerahan masa depannya penuh kepada Allah swt, yang berkuasa ke atas dirinya. Muhammad SAW tidak menyerah kepada sesiapa, biar Abu Jahal yang sangat berkuasa, dia memilih menyerah kepada Allah tentang untung nasib masa depannya. Teladan Muhammad SAW itu diperkukuh oleh kisah Nabi Yunus dan ikan pausnya.

(17) Mengalah Muhyiddin tidak kepada musuh politiknya. Mengalah Muhyiddin yang saya sarankan adalah untuk beliau kembali menyerahkan kerusi kekusaaannya yang goyah kepada Majlis Raja-Raja. PRU dan Parlimen bukan jalan terbaik buat Muhyiddin dan Negara. Sesungguhnya dengan menyerahkan kerusinya kepada Majlis Raja-Raja, hakikatnya Muhyiddin menjunjung daulat Raja-Raja Melayu. Majlis Raja-Raja yang dianggotai sembilan Raja dan empat TYT yang cukup berpengalaman dalam politik dan pentadbiran, saya yakin mereka berpunya kebijaksaan yang diperlukan oleh rakyat dan Negara dalam menyelesaikan kemelut politik kegilaan kuasa Negara kini.

(18) Hakikatnya, penyakit kronik, tidak terubat oleh jalan pengobatan biasa-biasa. Banyak ketikanya, contoh diabetes kronik memerlukan pemotongan anggota yang terkesan. Pemotongan bukanlah cara pengobatan biasa-biasa. Pemotongan bukanlah satu bentuk pengobatan, ianya adalah “to get rid to recover”. Allah menunjukkan kepada kita fitrah penyelesaian permasalahan rumit, maka kita harus belajar dari jalanNya.

(19) Covid 19 bukanlah penyakit kronik Negara biarpun kita kecut olehnya. Masalah sosio-ekonomi kita kian tempang bukanlah masalah hakiki kita. Dua penyakit ini yang digembar gembur untuk meresahkan rakyat bukan penyakit sebenar kita. Penyakit sebenar kita adalah kegilaan kuasa. Sejak 1998 sehingga kini, penyakit ini terus bergelora, maka biarlah Majlis Raja-Raja menjalankan kuasa kedaulatan mereka dengan penuh ketertiban dan keluhuran budaya Melayu kita. Bagi saya masalah politik ini, kita jangan selesaikan pada jalan politik. Kita gunalah jalan pentadbiran yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Negara. Biarlah Majlis Raja-Raja mengunakan kuasa-kuasa pentadbiran yang ada bagi menenangkan keadaan. In Shaa Allah, jika niat dan jalan kita baik, sesungguhnya kemelut yang melanda kita akan kembali memartabatkan daulat Raja-Raja Melayu dalam sistem siasah kita.

(20) Berkali-kali saya nyatakan bahawa saya tidak bersetuju untuk Anwar memimpin Negara ini. Saya tidak nampak wisdom kenegarawanan pada sosok Anwar. Pada Anwar saya hanya mendengar dentum guruh di langit di saat air di tempayan sedang kotor berkeladak. Saya dalam kemampuan dibenarkan, saya jelas sejak sekian lama, saya sering mengutarakan bahawa Anwar adalah punca segala kegalauan politik Negara. Mahathir pula telah dengan jayanya Anwar dan kuncu-kuncunya jadikan sebagai landasan untuk berkuasa. Namun Mahathir dengan segala kudratnya, mampu mengekang kemaraan Anwar. Namun prilaku, sejarah silam dan prestasi para pemimpin Kerajaan PN kini sedang melolong jalan luas untuk Anwar bertahta. Jika Muhyiddin terus bertahan, Muhyiddin pasti mengangkat Anwar tanpa rela. In the words of Lim Kit Siang “I’m happy for Najib to stay on as PM, for such will make it easier for us to walk to Putera Jaya”. Aspirasi Lim Kit Siang terbukti benar.

(21) Saya menduga-duga pada Muhyiddin, Allah telah berikan kesempatan untuk menjalankan tujuan siasah hidupnya. Bagi saya, Muhyiddin adalah landasan Allah dalam memberikan peluang kepada "juara-juara" Melayu dan Islam untuk membuktikan kehebatan mereka. Mereka di dalam kelompok PN cukup hebat berbicara tentang Melayu dan Islam. Allah menguji dengan memberikan mereka kesempatan untuk berkuasa. Mereka gagal. Sama bagi Mahathir dan PH. Kebangkitan Mahathir untuk kedua kali, juga saya kira adalah platform yang Allah sediakan untuk mereka "berhati dendam" untuk membukitkan kehebatan mereka dalam membina Negara. Mereka Allah uji dengan peluang yang hebat. Dendam membawa kegagalan buat mereka. Watak "juara dan dendam" sering terlahir secara rhetoric. Sesungguhnya, jika kita ikuti hati-hati sifat rhetoric Najib di akhir-akhir pentadbirannya jugalah yang menumbangkan beliau. Rhetoric membuktikan kegagalan untuk deliver. BN, PH dan PN (apa lagi PAS) yang rhetoric sifatnya, semua membawa kegagalan. Razak Husein, mampu membina asas kukuh Negara lantaran dia menumpu bekerja dan mampu mengerakkan seluruh jentera Kerajaan untuk bekerja. Razak banyak bekerja secara "diam-diam". Mahathir untuk 1981-2003 serupa. Kita sudah ada teladan yang seharusnya para pemimipin kita ikuti, namun kita tidak peka sejarah maka kita mudah lupa, lalai dan terkecundang. Al Quran jelas mengarahkan agar "pada saat berbuat baik, tangan kiripun tidak sadar akan perlakuan baik tangan kanan", anihnya budaya Malaysia kini, tanpa berbuat baik, "tangan kiri-kanan apa lagi mulut cukup riuh" ibarat ayam kampung, "bertelur pun tidak tetap riuh sekampung".

(21) Sesungguhnya, mengundur, mengalah Muhyiddin = langkah Laksamana Melayu mendaulatkan Raja-Rajanya; suatu langkah bermaruah demi Bangsa, Agama dan Negara. Hang Tuah mengundur ke hutan dan tidak bersama Jebat memberontak, hanya agar Melayu terus berpunya Raja sehingga Melayu telah hilang di dunia.


Kuching, Sarawak

30 Jun, 2021

#Abdullah Chek Sahamat

Writing that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around my world which you may find hard to believe and understand

0 comments:

Copyright © 2010 abc sadong™ is a registered trademark.

Designed by Access. Hosted on Blogger Platform.