8/7/11 KETIMPANG KERANA AMBIL YANG MUDAH
Posted By: Abdullah Chek Sahamat - July 14, 2011Perkataan ketimpang adalah kata Jawa yang bermaksud: tempang atau pincang. Bila ketimpang maka, jalanan kita pasti tidak tegak, terhuyung hayang, pincang: dingkelang. Selama ini saya sering cuba membawa pembaca kepada pemahaman betapa martabat kita tempang lantaran cara kita melihat dan mentafsirkan amalan Islam kita.
(2) Agak payah untuk saya membuktikan hujah saya tersebut, lantaran terlalu banyak orang lebih suka melihat siapa yang bercakap dari mendengar apa yang diucap. Hakikat itu adalah lumrah, walaupun Muhammad SAW juga menghadapi perkara yang sama.
(3) Syukur dalam penerbangan pulang dari KL ke Kuching tadi malam, saya membaca sebuah buku: Reconstruction of Culture and Islam tulisan Prof Muhammad Taqi Amini dan diterjemahkan oleh ZA Usmani. Saya sisipkan petikan buku tersebut, dan mudah-mudahan banyak yang akan melihat.
The relation between the human self and the universe is a mutual relation. It is from both sides. If anyone side is neglected the result will be destruction. In other words if an exclusive emphasis is laid on man's exploitation of the universe(I) and higher values are neglected(II), civilization will be committing suicide. Similarly, if all emphasis is laid on higher values and the scientific and progressive process of comprehending and exploiting nature stops, the survival of man will be in danger.
For the sake of maintaining a balance between striving for higher values and exploiting nature, God has sent Guidance through his apostles. With regard to one field of human striving, ie the self, detailed instructions were sent down from God. Regarding the other field ie the universe, only fundamentals were determined.
Man's own self is more complex that the universe. In this matter, human faculties do not work(III). This is why detailed Guidance was necessary in this regard. But the universe is not so complex. Man is its master and his exploitation of the universe arises from his own desires and necessities(IV). For this reason detailed Guidance in this regard was not necessary, nor would this Guidance keep pace with changes in the universe. It is understandable why God sent down a series of detailed intruction with regard to the human self and pointed out only the fundamentals with regard to the man's relation to the universe. The apostles of God performed their work with regard to both the fields of human striving. With regard to the first field, the human self, they tried to educate man in character building; and with regard to the second field, the universe, they performed some miracles, so as to point to the direction of the exploitation of nature, and left the rest to the Guidance of human reason and experience.
(4) Yang jelas, dalam membicarakan Islam, pasti pembicaraan banyak tertumpu kepada soal kerohanian (spiritual). Sangat kurang yang berusaha menseimbangkan antara pembentukan akhlak (Higher Values) dan pembinaan bangsa (Exploitation of Nature).Ini, saya berkira kerana sikap kita khususnya orang Melayu yang lebih suka mengambil atau mengamalkan yang mudah. Berbicara tentang Islam dari sudut kerohanian adalah jauh lebih mudah dari berbicara dari sudut pengusaan duniawi. Mudah kerana, ianya sudah jelas tersurat samada dalam Al Quran atau Hadis.
(5) Sebagaimana yang dinyatakan oleh Prof Taqi, umpamanya dalam usaha membina masyarakat dan bangsa (exploitation of nature), Allah hanya memberikan panduan asas. Tiada perincian lengkap yang diturunkan. Contohnya, tercatat di dalam Al Quran, Injil dan Taurah bahawa dunia terjadi dalam tujuh hari. Apa maksud hari, berapa lama satu hari, dan apa dan bagaimana proses kejadian bumi tidak diperincikan. Naluri manusia yang ingin menerokai maksudnya akan mencari jalan sendiri bagaimana menghuraikan pengertian sebenarnya. Pendeknya, bila melibatkan hal keduniaan, maka manusia akan hanya mengetahui rahsia dan rahmat sebenarnya jika mereka sendiri mahu menyelidiki atau mengalaminya.
(6) Intuk menanam kemahuan dan kekentalan orang Melayu khususnya untuk menyelidik dan mengalami sesuatu yang mereka tidak biasa adalah suatu yang amat sukar. Satu kegagalan bagi orang Melayu, seperti suatu kemusnahan, malapetaka yang tidak boleh diulangi. Sifat berani belajar dari kegagalan atau kekecewaan adalah patang berat bagi orang Melayu. Sifat kebanyakan dari mereka adalah suka saja mengambil yang mudah.
(7) Maka dengan sebab itu, antaranya membaca atau menghafal Al Quran seperti menjadi suatu kemestian, sedang memahami dan mengerti tentang isi kandungan Al Quran menjadi perkara tidak penting. Kebanyakan orang Melayu, lebih gemar menguasai apa yang mereka tidak faham dari mengerti apa yang mereka tidak faham.
(8) Jika ketimpang ini tidak diperbaiki, saya khuatir, Melayu biar ada Islam tetap akan dingkelang: pincang. Psati tidak dihormati. Pasti menjurus kepada kelemahan dan kehancuran ummah.
Matang Jaya, Kuching, Sarawak
14 July 2011
#Abdullah Chek Sahamat
Writing that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around my world which you may find hard to believe and understand
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment