.

12/4/13 EMPAT IBRAHIM DAN KEMATANGAN MELAYU.....

Posted By: Abdullah Chek Sahamat - April 22, 2013

Share

& Comment

Saya telah menduga, saat Ibrahim Ali tidak dicalunkan sebagai wakil UMNO, pasti akan belaku keributan di Pasir Mas. Apa lagi, bila Annuar Musa dicalunkan, sedang dia adalah sebahagian dari Pasukan yang kalah teruk dalam PRU12 dulu, sedang Ibrahim Ali, atas kelicikan siasah beliau, terus berdiri. Secara pribadi, saya tidak mengenali Ibrahim Ali. Namun saya berkira dia adalah di antara yang sangat akrab dengan Mahathir Mohammed dan bahkan Anwar Ibrahim. Cuma bila saya sering ke Pasir Mas, saya nampak kesungguhannya dalam keadaan terbatas berusaha keras untuk memajukan Kawasannya. Saya suka kepada Ibrahim Ali, bila saya berutusan SMS dengan beliau, bairpun tidak pernah bercakap apa lagi bersua muka dengannya, beliau akan mengambil masa untuk membalas biar hanya dengan ucapan Terima Kasih. Pernah saya meminta beliau menyoal Sabri Chik di Parlimen tentang kenapa Berita Perdana RTM1 suatu masa dulu diubah dari jam 2000 ke 2100. Saya masih ingat jawaban beliau, Inilah masalahnya bila Menteri b*d*h! dan sememangnya bila saya mengutus SMS terus kepada Sabri Chik, jawaban beliau sememangnya tepat sebagaimana Ibrahim Ali nyatakan.

(2) Saya tidaklah hendak mendewakan sangat si Pok Him Katok ini. Sekejap UMNO, sekejap PAS, lepas itu bebas, kemudian ngorak balik UMNO. Pada saya pendirian beliau satu Dia hendak membela Pasir Mas biar landasan apa sekalipun yang terpaksa dia gunakan. Pokoknya, dia ada perjuangan yang jelas. Saya bersimpati dengan Pasir Mas, kawasan paling banyak emas tetapi semua sudah menjadi pasir lantaran sebab-sebab yang bodoh busuk hati dengki khianat Melayu sesamanya. Maka, pada PRU13 kali ini, saya hendak mengucapkan syabas kepada UMNO yang telah memberikan peluang kemenangan sekali lagi kepada Ibrahim Ali. Pasti itu bukan keputusan Parti, tetapi keputusan calun UMNO dan penyokong-penyokong setianya. UMNO harus bangga memiliki ahli serta pemimpin seperti Che Johan Che Pa. Inilah apa yang sering saya katakan sebagai Pok Him bulih, Che Pa jange (konsep sebenarnya adalah Che Po bulih, Pok Mak jange!) Syabas dan tahniah Che Johe. Saya yakin, dia juga sangat mengambil berat tentang kepayahan dan kesusahan adik kakok di Pasir Mas, sama juga sepertinya Ibrahim Ali. Kalau boleh saya katakan, dialah satu-satunya Johan Rakyat DiDahulukan dan harus dinobatkan Bintang Setia Pendokong Slogan Najib. Kalau UMNO matang, maka UMNO harus menebar seluasmnya tentang betapa UMNO sudah punya pemimpin yang sanggup berkorban apa saja untuk rakyat lewat contoh Che Johan Che Pa. Mustapha Mohammed harus lebih terbuka dalam menangani Che Johan Che Pa, sama hebat kemelutnya dalam menanggani Tengku Rezaleigh Hamzah bila dia sanggup menghuraikan soal hak royalti minyak di Pentas PAS, paling tidakpun sengeh jelah dulu.

(3) Ujian kematangan kedua yang UMNO terima dalam PRU13 ini adalah bila Naib Ketua Wanitanya Kamilia Ibrahim bertanding sebagai Calun Bebas. Cuba fikirkan, dalam PRU12 dulu, apakah tidak Khairi Jamaluddin adalah salah satu sebabnya kenapa UMNO kalah teruk? Namun, tetap Khairi menjadi calun dalam PRU13 ini? Tidakkah anih, jika Ketua Wanita UMNO tidak bertanding, orang nombor dua juga tidak dapat bertanding? Perempuan, terkadangnya sifat melawan mereka adalah secara diam-diam. Pasti, secara diam-diam ada perhitungan di kalangan Wanita UMNO betapa mereka tersisih saat orang kuat mereka tidak dicalunkan. Bayangkan jika Muhyiddin Yasin tidak dicalunkan sedang Yong Teck Lee (SAPP) pula boleh bertanding? Jika Kamilia Ibrahim tidaklah senonoh, bagaimana dia boleh jadi orang nombor dua dalam Wanita UMNO? Adakah Wanita UMNO sudah begitu corrupted memilih Kamilia menjadi salah seorang pemimpin besar mereka? Sedangkan, saya berkira yang yang lainnya tercalun, pasti ada yang lebih tidak senonoh berbanding Kamilia? Saya berkira, UMNO sudah berumur 60 tahun, nenek tua jika tidak keluarga matang. Biarkanlah Ibrahim Ali dan Kamila Ibrahim mempertarungkan nasib mereka secara demokrasi, dan tumpukan sepenuh perhatian kepada Anwar Ibrahim dan Khalid Ibrahim. Soal pecat memecat, buatlah selepas PRU selesai dan semua berada dalam keadaan kembali tenang. Syaitan paling seronok manusia membuat keputusan saat sedang marah! Bagi saya, biarlah rakyat yang memilih. Bukan Muhyiddin atau Najib. Biarlah rakyat memilih yang terbaik antara yang baik, jika tidak syaitan di antara iblis. Sampai usia berapa UMNO dan Melayu hendak matang?

Kuching, Sarawak
22 April, 2013

#Abdullah Chek Sahamat

Writing that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around my world which you may find hard to believe and understand

0 comments:

Copyright © 2010 abc sadong™ is a registered trademark.

Designed by Access. Hosted on Blogger Platform.