Allah mengingatkan kita demi masa, manusia hanya akan berjaya jika mereka berIman, beramal salleh dan redha bersabar. Ini jelas dalam Al Quran:103 Surah Wal Asr dan Quran:93 Surah Adhuha. Sesungguhnya masa berlalu pantas. Tersangat pantas, mungkin kerana jam berputar dari kiri ke kanan, Barat ke Timur tidak sepertinya putaran sejadi alam Timur ke Barat. Lantaran itu, hitungan tarikh kita kian lari dari takwim sebenar alam, sehingga kini keributan cuaca terjadi bukan pada musimnya. Kehidupan kita kini, juga kian ribut-ribut seperti ributnya hari-hari dalam cuaca yang tidak menentu. Kita kian alpa akan kebesaran Timur.
(2) Perhatikanlah, betapa Timur adalah pemula segala. Islam lahir di Timur. Islam adalah Adeen. Islam bukan sekadar agama, sebagaimana Barat takrifkan. Kehadiran manusia pertama, adalah di Timur. Bahasa pertama manusia, Sanskrit terbangun di Timur. Semua para Persuruh Allah lahir di Timur. Tempat ibadat pertama manusia, terbangun di Timur. Semua tempat ibadat agama utama manusia, terbangun pertamanya di Timur. Kota pertama manusia terbangun di Timur. Semua temaddun besar awal manusia, lahir di Timur. Muhammad SAW menasihati Umatnya agar biar ke Timur dalam menghambat ilmu sepertinya yang dituruti oleh Ibn Batutta dan Kublai Khan. Ke Timur Allah memaksa Muhammad SAW untuk berjalan pada mulanya. Di Peperangan Khandak, Allah memancarkan Wawasan ke Timur bagi kegemilangan Islam. Paling istimewa buat Umat Melayu, kita membentuk hampir separuh dari penduduk ASEAN yang berjumlah 600 juta orang, Allah sebarkan kita jauh menduduki Timur. Tanah kita biar sekadar 4.46 juta KM persegi atau hanya tiga peratus dari daratan Allah, namun Dia menganugerahkan kita dengan berlimpah kekayaan, namun kita tetap kerdil berkerdip-kerdip terus berkiblat ke Barat terjajah. Kita mesti merobah. Ke Timur kita mesti berdiri, berjalan dan menerjah.


TUJUAN:
Dalam tulisan ini saya cuba menmbangkitkan kembali tentang kehebatan Timur, yang masyarakat Melayu dan Islam khususnya kian lupakan. Saya kepingin agar kita terus berdiri di Timur kerana di situlah tumpah segala kekuatan yang telah Allah adakan, namun kian kita abaikan. Kita, khususnya Umat Melayu dan Islam kian menidakkan Timur dan kita sangat sujud kepada Barat. Kebendaan kendiri jadi hambatan kita. Itulah punca bagi segala kemelut yang sedang melanda kita. Kekayaan untuk Pembinaan Ummah bukan keutamaan kita. Sikap berkongsi usaha, nikmat dirasa saksama bersama sudah kita lupakan. Saya memperhitung jika kita kembali berdiri teguh di Timur, pasti kita akan dapat menyumbang hebat kepada pembentukan Temaddun hidup manusia berasaskan Islam untuk manusia sejagat.
(2) Segala imbasan sejarah, khususnya tentang sejarah Islam dan Melayu yang saya paparkan dalam tulisan ini, bukan untuk kita berbangga diri, namun itu adalah sebagai cermin tentang khilaf, kelalaian dan pemesongan yang telah, sedang dan akan kita lalui. Mudah-mudahan kita berani berhenti dan berpaling pulang. InsyaAllah.
PERSOALAN ASAS:

(2) Saat Barat ke Timur porak perandalah Timur sedang gagahlah Barat. Saat Timur ke Barat, maka menjadi gagahlah Barat, dan belum tentu Timur beroleh apa-apa. Sepertinya, Timur adalah pembangkit segala. Apakah itu, petanda kenapa Allah menjadikan mentari dan bulan, bangkitnya di Timur? Kecerahan, biar siang, biar malam mulainya di Timur. Barat adalah pemula kegelapan. Waktu sepertinya bermula berpaksikan Timur, sedang Barat adalah petanda akhirnya waktu. Apakah rahsia Allah pada kitaran waktu sebegitu?


IMBASAN SEJARAH:





(4) Sesungguhnya sifat tamak dan angkuh Yahudi memusuhi Islam bawaan Isa AS menjerumuskan kepada pergolakkan hebat keduanya. Agama kemudiannya dilihat sebagai asas kepada pergolakkan kemanusiaan, tidak membawa kebahagian sebagaimana dicanangkan sehingga akhirnya Islam bawaan Isa Ibn Mariam jadi tersasar menjadi Nasrani. Nasrani pula saat sudah menjadi gagah, atas dendam kesumat, membalas dendam sehingga Yahudi menjadi lebih memencil. Saya yakin permusuhan Yahudi-Nasrani selama tidak kurang dari 1,300 tahun di Eropah akhirnya membuahkan WWI dan WWII. Hanya kerana Barat melihat kelemahan Islam pada kurun ke 19, maka Islam kemudiannya menjadi wadah jalan strategis Barat untuk menyisihkan Yahudi ke Israel keluar dari Barat. Yahudi seperti sifatnya mereka, melihat

(5) Allah MahaMengetahui. Dia pasti Yahudi adalah setan nyata di dunia. Setan berbentuk manusia yang tidak dapat melihat manusia lain selain dari Yahudi untuk berjaya. Hasad dengki Yahudi tidak akan pernah padam dan terbatas. Sifat tamak dengki Yahudi harus dibendung bagi menyelamat umat manusia lainnya. Maka pada 570M Muhammad SAW Allah hadirkan untuk memperbetul segala. Namun Muhammad SAW tidak terlahir di kalangan Yahudi, dia terlahir dalam kelompok manusia jahil Quraish Mekah. Ketongolan Quraish dalam melakukan banyak kebodohan yang merusakkan bangsa mereka menjadikan Muhammad SAW sentiasa mengasingkan diri untuk berfikir. Berfikir bagaimana bangsanya harus diselamatkan dari segala musibah akibat sifat-sifat buruknya mereka: penjudi, pemangkir, bermusuhan, penyembah berhala, dsb, maka pada 610M, baginda Allah datangkan wahyu untuk menebarkan Islam. Islam Allah tugaskan kepada Muhammad SAW sebagai jalan penyelamat bagi Quraish dan Umat manusia lainnya. Untuk memperkukuhkan


(7) Dengan kemangkatan Khalifah Ali Abi Thalib, di antara sahabat paling akrab Muhammad SAW, Islam kemudiannya terus berkembang luas menjadi empayer bermulanya dengan dinasti Ummayah (661-750M). Pada tempoh ini, Pusat Pentadbiran Islam beralih dari Madinah ke Damshek, Syria di Timur. Islam terus berkembanag ke Timur sebelum ianya meluas ke Mesir (Barat) dan Utara Afrika.
Namun akibat perselisihan puak maka berlaku pemberontakan sehingga puak Ummayah dihancurkan oleh puak Abbasiyah (750-1258M) yang menganjak Pusat Pentadbiran Islam ke Baghdad, Iraq. Kemudian pemerintahan Abbasyah mengempur meranapkan pemerihtahan Ummayah di Mesir dan Utara Afrika. Namun dalam masa yang sama di Mesir, cucu kepada Ali Abi Thalib, cicit kepada Muhammad SAW, telah membentuk pemerintahan Fatimah (909-1171M). Di zaman pemerintahan dinasti Fatimah di Mesir, kaum Yahudi dan Nasrani Koptik telah diberikan kebebasan penuh, sehingga mereka dapat membentuk masyarakat perdagangan yang sangat berjaya di Iskandariah. Dalam penulisan Sejarah Islam, diperkatakan bahawa zaman pemerintahan Abbasyah adalah Zaman Kegemilangan Islam, namun saya berkira itu adalah penilaian berasaskan KPI Barat sedang pada zaman itu banyak cendikiawan Islam tidak menyenangi gaya hidup bermewah para pembesar Islam pada zaman itu. Imam Bukhari, Shafiee, Ahmad Hanbali, Ghazali, dsb adalah di antara yang sangat menetang cara hidup para pembesar Islam di zaman itu. Iman dan Taqwa sudah mulai dipinggirkan sedang kemegahan berwewah kian dihambat hebat. Sifat-sifat ini, adalah asas kepada kehancuran kedua-dua empayer Ummayah dan Abbasyah.



(10) Sangat malang, dengan peralihan zaman, Islam Andalusia kemudian menjadi terpengaruh dengan genjala hidup mewah feudal Barat, yang akhirnya menjadikan ianya runtuh menjadi Negara-Kota Negara-Kota yang bersatu longgar. Kelemahan ini kemudian menumbuhkan kebangkitan Penyatuan Reconquista oleh puak-puak Nasrani di Utara Sepanyol dan memuncak dengan gerakkan Christendom pada 1212M, dan Granada Negara-Kota Islam terakhir di Sepanyol akhirnya runtuh pada 1492M. Dengan ini, maka tertubuh Negara Sepanyol bersatu. Pada 3 August, 1492, Christopher Columbus mempelopori Sepanyol dalam arena Perdagangan Meritim Antarabangsa menyeberangi Lautan Atlantik dan mengembangkan agama Nasrani ke Amerika Selatan menjadi Amerika Latin
dan seterusnya menemukan Dunia Baru Amerika Utara. Sedang di dunia Arab-Farsi, kemelut yang melanda dunia Islam melahirkan Salahuddin Al Ayubi, dari seorang tentera biasa Kurdish menjadi npanglima perang dalam pemerintahan Fatimah pertamanya menantang serangan Tentera Salib lalu kemudian bergerak berani berusaha menyatukan kembali dunia Islam. Dia memusnahkan Tentera Salib dari menakluki Mesir, kemudian menawan kembali BaitulMuqaddis, lalu bergerak ke Timur untuk menyatukan Damshek dan Baghdad ke dalam Empayer Ayubi (1138-1193M). Pemerintahan Ayubi memperkukuh institusi keIlmuan di seluruh dunia Islam dengan pembangunan banyak Madrasah dan Perpustakaan.

(11) Di Asia Tengah, di Gurun Steppes berlaku pemberontakkan hebat puak-puak ganas ke atas penguasaan China. Mereka ini digelar penganas apakah kerana sememangnya sifat mereka ini ganas atau kerana mereka punya kedegilan untuk
bebas merdeka? Ghenghis Khan, dari puak Mongol bangkit menduduki tahta panglima perang Mongol (1206AD) dan seterusnya memulakan penaklukan ke Selatan. Di bawah kepimpinan dua cucunya, Hulagu dan Kublai Khan, kawasan
taklukan terus meluas ke Timur dan Selatan. Kublai Khan menumpu ke Timur sehingga ke China. Hulagu menumpu ke Selatan membentuk kerjasama hebat dengan Farsi bagi meluputkan pengaruh Arab ke atas bangsa itu lalu membentuk Kerajaan Pasha yang menjadi asas kepadsa pembentukan Iran kini. Hulagu melakukan kemusnahan sangat dahsat di Arabia. Tenteranya mengranap
dan membakar Baghdad pada 13 Feb., 1258 dengan bantuan seorang panglima perang Cina. Pada 1 March, 1260 dia menawan Damshek
dan memusnahkan penguasaan Pemerintahan Ayubi di Syiria. Dia kemudian bergerak ke Mesir, namun kematian bapanya Tolui menyelamatkan baki pemerintahan Ayubi di Mesir, bila mana dia terpaksa pulang unbtuk dilantik sebagai Khan
Agung. Pemerintahan Mamluk, sisa Kerajaan Ayubi di Mesir kemudian berperang hebat dengan tentera Mongol, dan menghalau mereka dari bumi Arab. Dalam masa yang sama juga, tentera Mongol mula menghadapi tentangan dari Tentera Salib dalam gerakkan mereka ke Barat. Pemberontakkan berterusan pelbagai puak di tanah jajahan Empayar Monggol akhirnya memecah belahkan Empayar terbesar itu pada 1370M, sehingga runtuhnya Kerajaan Mongol Mughal di India pada abab ke 17. Sesungguhnya kehadiran pemerintahan Monggol di Asia Tengah-Asia Barat-China telah menjadi batu penghalang besar bagi kemaraan Tentera Salib ke Timur jauh

.png)







(16) Sesungguhnya, jika kita ikuti secara terperinci akan prihal WWI dan WWII, apa yang sangat dititik beratkan oleh Hitler dan Musolini adalah perampokan segala seni lukis berharga di zaman itu. Di dunia Barat, dari dulu hingga kini, pembinaan Muzium untuk menyimpan, mengkaji serta mempamir sejarah silam adalah penting buat mereka. Mereka menggunakan Muzium sebagai wadah penghubung antara yang lepas, kini dan menyemai aspirasi untuk masa depan. Di Malaysia bahkan di Kuching, biarpun Muzium Sarawak adalah yang terbaik di Asia Tenggara dari segi koleksi khazanahnya, namun perana ini sepertinya muzium di Barat tidak terserlah langsung. Sangat berbeza dengan muzium-muzium yang kedapatan di London, Washington, Lisbon, Berlin, Hague, Rome, Paris, Zurish, dsb. Di dunia Islam, lantaran cara pentafsiran terhadap haram halal khususnya berkait dengan artifak-artifak zaman Jahilliah menyebabkan semua ini tidak dihargai sebagai bahan kajian dan kini menjadi milik muzium-muzium Barat. Sesungguhnya cara berfikir cendikiawan (?) Islam yang terlalu sempit menjadikan kita kehilangan banyak perkara.
(17) Gerakan Pembaharuan meletakkan Barat jauh ke depan dari Timur khususnya dalam soal seni cipta dan reka bentuk. Mungkin kerana para pemimpin Islam sezaman samada asyik bertelagah dan atau tengelam dalam kenikmatan hidup maka mereka kian lupa untuk memakmur dan mensejahterakan Ummah maka mereka tidak peduli akan perlunya seni cipta dan reka dalam memperkukuhkan dan mempertahankan Islam. Kinipun, sifat lalai sebegitu terus berlaku. Barat menggunakan sepenuhnya kekayana hasil perdaganan mulanya sesama mereka kemudian antara Barat-Timur untuk membina kekuatan. Jalan Perdaganan Sutera Lama di antara Timur Jauh, Selatan Asia, Timur Tengah dan Roman menyuburkan perdaganan antara benua. Hasil dari pengembaraan Marco Polo (1254-1324M), seorang rakyat Itali, menelusuri Jalan Sutera (1271-1295M) lalu menetap di China pada zaman pemerintahan Kublai Khan sesungguhnya telah menyemarakan perdagangan antara Timur Jauh dan Barat (Roman). Juga hasil dari penceritaan pengembaraan Ibn Bautta (1304-1396M), yang menghabiskan hampir 30 tahun hiudpnya mengembara di dalam dunia Islam di Afrika, Eropah, Timur Tengah, Asia Tengah, China dan Asia Tenggara menambah jelas akan kekayaan dunia Timur dan pembukaan luas perdagangan Timur-Barat. Di sebelah Timur, Zheng He (1371-1405M) yang belayar ke Asia Tenggara, India, Timur Tenggah dan Timur Afrika sangat membantu dalam membuka jalan perdagangan laut antara Timur dan Barat. Christopher Columbus (1405-1433M) di bawah bendera Sepanyol, membawa Arus Pembaharuan ke Dunia Baru, Amerika dan menukar Amerika Selatan menjadi Amerika Latin. Manakala Vasco Da Gama (1461-1524M), pelayar Portugis, belayar ke India lewat Tanjung Harapan di Afrika untuk mengelak dari bertembung dengan armada laut tentera Ottoman di Laut Mediteranean. Pelayaran beliau membuka luas perdaganagn rempah antara India dan Barat. Di samping itu, Ferdinand Magallen (1480-1521M), membelah lautan Atlantik ke Pasifik membawa beliau untuk menerokai Kepulauan Rempah Timur Jauh. Sesungguhnya semua pelayaran ke Timur ini telah membuka mata Barat akan khazanah Timur yang tidak terhingga sehingga membawa kepada perebutan kuasa antara mereka lalu menlakukan onar pecah dan perintah. Segala kekayaan dari Timur diangkut ke Barat sebagai asas kepada Revolusi Industri I (1760-1840M) dengan terciptanya jentera pengeluaran kuasa air di England, lalu kemudian diikuti oleh Revolusi Industri II (1840-1870M) dengan terciptanya jentera kuasa wap di Amerika. Sesungguhnya Revolusi Industri telah melahirkan Kapitalisma Yahudi yang meluas untuk meranapkan sistem Feudalisma di Barat. Revolusi Industri adalah wadah bagi Yahudi menguasai Barat dan dunia akhirnya.
MELAYU: RUMPUN KITA
Melayu, dari mana datangnya kita? Umat Melayu dan dunia Islam percaya, manusia berasal dari Adam AS dan Hawa. Seluruh umat manusia berasal dari darah daging yang sama. Dari Lembah Bekka di Makkah, kita mula membiak, lalu bertebaran kemudiannya ke serata dunia. Dari rumpun mana agaknya Melayu? Saya yakin, Melayu dulu-dulu tidak menyusur ke Nusantara lewat Padang Pasir Arabia, lalu ke Teluk Arab, lantas ke Laut India dan Selat Melaka lalu ke rantau Pasifik. Saya yakin, nenek moyang kita dulu, bergerak bersama kabilah ke Lembah Babylon, kemudian terus mengembara ke Tanah Lapang Steppe di Asia Tengah dalam kelompok Mongoloid, dan dari Puncak Dunia, melihat ke Timur Jauh ke Lembah Hijau Yang Tze lalu kemudian turun ke Lembah Annam sebagai bangsa Champa Besar lalu kemudian sebahagian menjadi pelaut menguasai segala pulau di Laut Annam (kini Laut China Selatan) lalu menjadi Umat Melayu yang berbagai suku dan dailek di Nusantara. Melayu dulu-dulu saya kira adalah pemburu, pengembala, petani, dan pelaut. Darah pengembara dan peneroka ada pada kita, namun kini kian mati menjadikan kita banyak bagai katak di bawah tempurung. Sesungguhnya Kublai Khan, Zheng Hee dan pastinya kemudian Ibn Batutta semua mereka ke Timur dan Nusantara adalah sebagai menjejaki langkah awal darah Mongoloid Melayu. Kini berhamburan puak Nepal dan Mongol di Kuala Lumpur, adalah pada dasar yang sama, cuma Melayu kian menjadi tersisih. Kenapa?
(2) Saya yakin, penghijrahan Melayu dari Bekka ke Nusantara adalah perintis kepada Jalan Sutera. Seperti saya nyatakan dulunya, betapa bila Allah menjadikan sesuatu, pasti Dia telah mengariskan segala Hukum sebagai asas panduan kewujudan mahluknya. Hukum Allah ini Dia tuliskan dalam kitab Luh MahfuzNya dan diajarkan kepada semua. Lantaran manusia telah Allah jadikan dengan kelebihan otak dan hati, punya akal dan nafsu, maka Allah kemudian membebaskan manusia memilih apa saja kemahuannya. Sebegitulah saya berkira, mula Melayu dihantar mengembara ke Timur dan menduduki Timur, namun kerana faktor masa dan keadaan Melayu hanyut terlepas dalam hukum pegangannya maka di atas belakang unta kemudiannya Allah menyusur menitip Islam ajaran penuh Islam dariNya lewat Muhammd SAW, buat Umat Melayu di Timur jauh meneter Jalan Sutera dari Arabia, ke Farsi, ke Asia Tengah, lantas ke China lalu terus meresapi hati nurani Melayu di seluruh Nusantara. Islam menjamah Melayu tidak dalam jalan mudah. Puak-puak Mongul dan Tar Tar bertumpah darah membantai Farsi, meranap Baghdad dan Damshek, sebelum dapat mengasak Islam ke Timur di India sehingga ke Manchuria di China. Manchuria mungkin adalah wilayah Islam terketimur paling awal dan dari sana puak Hui (suku laksamana Zheng He (1371-1433M)) mengalirkan Islam ke lembah Annam meresapi temaddun awal Champa (192-1471M) di sana yang kemudian menjadi asas kepada penyebaran Melayu ke Nusantara. Masyarakat Cham, saya menduga adalah evolusi Melayu Mongoloid. Melayu berubah dari Melayu gurun menjadi Melayu sawah, tanah basah. Masyarakat Cham menjadi berhambur bertempiaran mendadak bila diserang oleh masyarakat Viet dari wilayah Vietnam Utara kini. Dikhabarkan, pada 617-18M, Jahsh, salah seorang sahabah Muhammd SAW telah datang menebar Islam ke Champa. Jika ini benar, pasti Islam seterusnya bertebar
luas dalam dunia Melayu iaitu Kedah (1136M), Kelantan dan Pattani (Yala, Narathiwat, dan Pattani). Juga mungkin berasal dari Champa, Islam belayar ke pulau-pulau Timur Tengara ke Filipina lalu membentuk masyarakat Islam Melayu persisiran di Teluk Manila juga kepulauan Sulu dan Jolo pada abad ke 13. Sesungguhnya kedatangan awal Spanyol ke Filipina mendapat tentangan hebat Melayu Islam awal di sana, namun mereka berjaya menawan Filipina Utara lalu menjadikan mereka di sana sebagai penganut Nasrani sedang di Selatan, tentangan lanun-lanun dari pelbagai pulau mengagalkan harsat mereka biar sehingga WWII oleh Amerika dan Jepun, juga kini Kerajaan Pusat Manila. Bangsa Moro, saya kira adalah Melayu berdaulat yang tidak merdeka, berbanding dengan Melayu lain yang merdeka tetapi tidak berdaulat.
(3) Sesungguhnya, Nusantara adalah dunia Melayu. Dari segi bilangan, Melayu adalah dominan di rantau ini. Namun, dominan mereka hanya pada angka, tidak dalam prihal ekonomi apa lagi kekuatan Islam sebenar. Kenapa? Apa mungkin kerana sikap Melayu pada Islam adalah seiras Yahudi maka Islam agak terencat perkembangannya di Nusantara. Islam sepertinya hanya berlegar dalam dunia Melayu dan tidak mampu menyusup keluar dari dunia Melayu. Sikap Melayu, khususnya di Malaysia, Brunei, Sumatera, Champa, Pattani dan mungkin Sulu dan Jolo, di mana seseorang itu harus Melayu maka barulah dia adalah seorang Islam menjadikan kesempitan ruang tebaran Islam. Masyarakat Melayu harus menilai semula akan prihal ini dan kembali kepada fitrah sebenar Islam, bersifat universal dan Allah yang menentukan segala bukan sesiapa selain dariNya.
(4) Di Barat Daya pula, Islam berkembang mulanya lewat Samudera Pasai di Utara Sumatera pada 1267M. Kemudian menyeberang ke Tanah Melayu, Borneo, Jawa, dan Maluku. Namun ada kemungkinan besar perubahan akidah Melayu berkembang dari dua hala iaitu Utara dan Barat. Utara dari pengaruhnya Champa, sedang Barat dari pengaruhnya Pasai. Namun, kerana pengkajian arkeologi serta sifat kecintaan sejarah tidak ada pada bangsa Melayu, maka asakan sebenar Islam itu di dunia Melayu masih samar-samar. Sepertinya keruntuhan pengaruh Buddha dan Hindu di kalangan orang Melayu adalah ibarat serangan moonson lautan Pasifik, berputar berkitar biar dari Timur, Barat, Selatan juga Utara. Namu suatu yang pasti, sebelum kedatangan Barat, Melayu telah membentuk Masyarakat Serantau di sebelah sini yang bebas merdeka. Islam di zaman mulanya, memberikan Melayu asas persaudaraan yang amat kukuh. . Laut China Selatan menjadi medan pengembaraan bebas Melayu. Inilah yang menjadikan Melayu dulu-dulu punya semangat mengembara dan berkelana merdeka. Mereka juga jadi sangat kreatif. Mereka mencipta pesta lumba perahu, pesta wau, persilatan, sepak raga, permainan gasing, dsb yang unik bagi Umat Melayu bukan sekadar acara pesta namun alatan penyatuan dan pengukuhan pribadi jati diri Melayu. Namun ini kini semua kian terabai dan dipandang rendah. Sesungguhnya larutnya minat pelayaran di kalangan anak-anak Melayu telah melunturkan semangat pertualangan serta jiwa kembara pada bangsa ini. Melayu kian terkongkong di kampungan dan apa lagi ini menjadi parah akibat dasar pecah perentah penjajah kemudiannya, juga penguasa Melayu sehingga kini.
(5) Sesungguhnya, Kerajaan Langkasuka (Abad 2-14M), Sriwijaya (Abad 7-11M) dan Majapahit (1293-1500M) telah menjadikan Melayu sebagai hamba abdi kepada pendita Buddha dan Hindu. Rakyat Melayu sebagai penganut perlu tunduk untuk kerja-kerja pendewaan pendita juga para raja. Namun Islam membebaskan Melayu untuk memiliki Kerajaan sendiri lewat terbentuk pelbagai Kerajaan Kota-Pelabuhan seperti Pasai, Melaka, Palembang, Demak, Pattani, Sulu, Brunei, Sambas, dsb. Biarpun Yahudi dan Nasrani lahir jauh lebih awal namun kedua-duanya hanya muncul di dunia di sebelah sini jauh lebih lewat dari kelahiran semula Islam. Nasrani hanya menjejak ke Nusantara hanya sekitar 700 tahun dahulu berbanding dengan Islam iaitu sekitar 1,400 tahun dulu (mengambil kira dari Sejarah Champa). Sesungguhnya Allah seperti sengaja memencilkan dunia Melayu dari pengaruh awal Yahudi dan Nasrani. Melayu Dia pagari dari pengaruh barat seperti Quraish Jahilliah dari pengaruh Farsi dan Roman pada awalnya. Allah mengembalikan Islam ke dunia Melayu sekitar 7-8 tahun selepas Muhammad SAW diangkat menjadi Nabi dan Rasul (610M). Tindakan Allah kepada
Melayu sama sajalah pada tindakanNya kepada Quraish Jahilliah: Sewaktu-waktu, kamu berada dalam gaung kegelapan, lalu Aku terangi cahaya, maka berpegang teguhlah pada jalan benar. Sesungguhnya tebaran Islam ke Timur dan Selatan, menjejaki Melayu adalah jalan Allah untuk menyelamatkan Umat ini. Tanpa Islam, Melayu pasti masih dalam kegelapan penghambaan rohani dan jasmani. Pembinaan Borobodur di Jawa adalah lambang penghambaan rohani dan jasmani Melayu, jika kita mahu mengerti. Islam membebaskan kita dari semua itu dan kerananya kita mampu menantang penindasan Barat selanjutnya.
(6) Sebegitulah, sekitar 2,000-3,000 tahun dahulu, Allah telah mentakdirkan Melayu Animisma bersama-sama masyarakat Timur lainnya membentuk Empayer Buddha dan Hindu yang amat besar di rantau ini. Melayu dan seluruh masyarakat IndoChina suatu masa dulu pernah bersatu di bawah payung Hindu dan Buddha dan ini bukanlah suatu yang Allah tidak sengajakan. Ianya jika
kita cepat mengerti adalah asas bagi kita kini kembali bersatu membentuk suatu masyarakat berbilang namun bersatu demi kepentingan bersama serantau. Cuma kerana Allah lebih sayangkan Umat Melayu, membebaskan Melayu dari penindasan selanjutnya, maka Dia mentakdirkan Islam menjadi panduan kita, maka kita harus kukuh dalam Islam untuk terus menjadi besar dominan.
Sesungguhnya rantau Nusantara dan IndoChina punya kesamaan yang perlu diraikan secara jujur untuk kemakmuran dan kesejahteraan bersama. Persaudaraan ASEAN adalah suatu yang sangat mudah dicapai jika kita jujur, berani dan bersungguh-sungguh.
PERTELINGKAHAN TIDAK BERKESUDAHAN
Sesungguhnya, kecelaruan antara Yahudi, Nasrani dan Islam sehingga kini adalah gara-gara Yahudi yang menyempitkan Islam awalnya hanya untuk diri mereka. Yahudi, dengan bongkak dan riak, memandang rendah kepada kaum-kaum lain, hanya kerana mereka Allah telah berikan pertunjuk. Sifat bongkak dan riak menjadikan mereka taksub akan kelompok dan puak sendiri. Ini akhirnya menyebabkan mereka menjadi pendusta dan terpesong. Allah, atas sifatNya yang MahaPengasih dan MahaPenyayang, cuba memperbetulkan kaum Yahudi, lantas melahirkan Isa ibni Mariam AS. Namun tetap Islam bawaan Isa AS menjadi tentangan hebat Yahudi sehingga akhirnya Yahudi menyengutukan diri dengan puak anisma Roman untuk berkhianat kepada Isa AS. Allah atas fitrahNya yang MahaBerkuasa, mengantikan Isa AS dengan pengikutnya yang seiras yang khianat sebagai korban salib. Peristiwa penyaliban inilah titik mulanya pemesongan Islam kedua kalinya sehingga menjadi agama Nasrani bawaan Jesus Christ. Bagi Umat Islam, bermula dari Adam AS sehingga kepada Ibrahim AS, Ishak AS, Yakub AS, Musa AS, Daud AS, Sulaiman AS, kepada Isa AS dan akhirnya Muhmmad SAW, hanya ada satu peraturan hidup yang mereka mesti patuhi iaitu Islam. Islam adalah Adeen bagi kehidupan dan selepasnya bagi semua manusia. Islam tidak terbatas atas urusan keTuhanan semata-mata.
Sesungguhnya Yahudi, para Rabi merekalah yang telah memesongkan Islam sebagai hanya urusan keTuhanan sehingga sempit menjadi agama Yahudi. Begitu juga prihalnya dengan Nasrani. Islam bawaan Isa AS sekali lagi dipesongkan menjadi milik para pendita untuk mencapai taraf pendewaan menjadikan segala kata dan laku mereka adalah ungkaian keTuhanan. Sifat dan prilaku Rabi dan pendita, sama saja, untuk mendewakan diri mereka, menjadikan mereka perantara antara manusia dan Tuhan. Inilah sifat tamak haloba bangga diri para pendiri agama Yahudi dan Nasrani sehingga kini. Sifat taksub kepada para Rabi dan Pendita ini akhirnya, menjadi senjata makan tuan. Yahudi dan Nasrani kian dipandang sebagai ilmu kolot, ortodok yang akhirnya memaksa kedua-dua agama ini terus terevolusi bagi memenuhi kehendak Barat. Di Eropah Barat, Nasrani kembang sebagai Catholic Christian setelah Roman sedia menerima agama tersebut (313M), sedang di Eropah Timur, Arabia, Farsi dan Afrika, ianya kekal sebagai Coptic Christian dan di Eropah Utara dan Dunia Baru ianya berubah menjadi Protestant.
(2) Dalam kehidupan Barat, mereka tidak mahu terkongkong oleh peraturan lain selain peraturan di luar logika bikinan manusia. Agama mereka wujudkan sebagai batas memisah antara urusan keTuhanan dan dunia. Maka terjadilah pemisahan dalam soal kehidupan manusia moden iaitu urusan keTuhanan (agama) dan keduniaan; kemewahan dan keselesaan hidup. Agama kian menjadi urusan manusia dan Tuhan. Sedang dunia harus terpisah dari segala urusan keTuhanan. Gereja (juga kuil) terpisah dari institusi Negara. Kerana tidak mengerti akan Islam, maka Barat juga memandang Islam sebegitu. Saat Islam cuba mencampuri urusan dunia, maka pertentangan menjadi memuncak. Ketidak serasian antara Islam dan kehidupan Barat yang terasing dari nilai-nilai insani menjadikan Nasrani dan Yahudi menumpang untung dalam sengketa Barat-Islam. Sesungguhnya, peperangan Salib, juga Pembaharuan Barat, kemudian WWI dan WWII juga holocaust tidak lain adalah kebangkitan semangat kebangsaan Barat untuk bebas berdiri atas ideologi tersendiri. Nasrani hanyalah hiasan semangat kebangsaan Barat. Begitulah juga bagi Zionisma. Agama Yahudi telah Zionisma pergunakan untuk kembali berNegara, punya jati kebangsaan Yahudi tersendiri. Kerjasama Barat-Zionis, Christo-Judaism sebetulnya tidak lain, melainkan pada asas kebangsaan.
(3) Amerika Syarikat, dunia baru, MahaRaja Barat, the Godfather West yang di asaskan pada landasan penentangan atas segala nilai-nilai Orthodox di negara-negara ibunda mereka menjadi Protestant yang mahu tercerai penuh dari sifat-sifat monarchy feudalism yang terikat kuat biar dalam Catholic juga Coptic, lalu menjerap kebebasan mutlak individu dalam menguasai kejayaan yang sangat serasi dengan fahaman Kapitalis ciptaan para Zionis yang bertopengkan demokrasi. Di Eropah, Zionis ditentang hebat. Di Amerika ia tumbuh subur berbaur demokrasi Eropah (Roman). Sesungguhnya, pensebatian Kapitalis (Zionis) dan Demokrasi tidak lain adalah perkahwinan Judo-Christian untuk menguasai dunia. Revolusi Industri II (1840-1870M) adalah permulaan usaha penguasaan Judo-Christian di seluruh dunia. Dari Amerika (Barat), Revolusi Industri II bergerak ke Eropah Barat (Timur dekat) dan kemudian ke Timur. Sedang Eropah Timur, Asia Minor, Balkan, dan Russia, wilayah orthodox Coptic tersisih menjerap Sosialisma dan Komunisma yang jauh sangat konsevatif sifatnya berbanding Kapitalisma-Demokrasi
yang juga mulanya adalah ideology penciptaan oleh Zionis Yahudi. Sengaja Judo-Christian membahagi dunia Barat sebegitu, sebagai langkah jangka masa panjang mereka. Mereka ingin terlebih dahulu memperkukuh penguasaan mereka terhadap Barat (Amerika dan Eropah Barat) dan sebahagian Timur. Mereka membiarkan Eropah Timur-Russia untuk tindakan kemudiannya. Sesungguhnya keruntuhan rantau sosialisma dan komunisma adalah sesuatu yag telah dirancang oleh pakatan Judo-Christian. Kini Russia-China adalah asas pertumbuhan baru bagi dunia Barat. Dunia Islam kian punah mereka henyak kuat sebagai langkah terakhir mereka untuk menguasai dunia.
(4) Barat ingin bebas dari Yahudi, dan Yahudi-Zionis ingin berNegara sendiri. Islam menjadi musuh bersama paling cocok buat mereka sementara ini. Seluruh dunia diheret untuk memusuhi Islam. Namun, pemimpin Islam mash alpa tentang peringatan Allah betapa yang mendusta (Yahudi) dan terpesong (nasrani) harus tidak dijadikan pilihan pimpinan.
(5) Renaissance melahirkan pemikiran baru dan segala bentuk penciptaan di Barat. Revolusi Industri kemudian memungkinkan Barat untuk menjana Sains dan Teknologi (S&T). Dengan perkembanagn cepat S&T, jauh lebih terkesan dari peranan Gereja dan Kuil dalam membina kehidupan yang lebih sejahtera kepada rakyat kebanyakan, maka ini menjadikan S&T kian lebih didewakan berbanding Gereja dan Kuil. S&T sepertinya mampu meletakkan manusia jauh ke depan sedang Gereja dan Kuil mengundur manusia ke belakang, maka keduanya menjadikan manusia berada dalam persimpangan dan terpisah. Black Death membuktikan kegagalan Gereja (Tuhan) dalam membela nasib manusia. S&T mampu memberikan manusia apa yang mereka perlukan. Maka kerana itu S&T menjadi urusan Negara, sedang Gereja dan Kuil hanya perlu berurus tentang keTuhananan. Kedua-duanya terpisah jelas. Gereja akhirnya hanya berbangga terhias dengan segala bentuk theological paintings sedang segala technical drawings para Renaissance Men dimasyarakat kemudian di komersilkan demi keperluan harian semua. Dunia, akhirnya Barat bahagikan kepada dua iaitu the State and Churches and or Temples. Keduanya harus terpisah, tidak boleh berbaur, dan sebegitulah Barat menentukan hidup ini, urusan keTuhanan adalah urusan idividu, urusan kemasyarakatan adalah urusan Negara. Itulah juga pemikiran yang sedang Barat asakan kepada Timur. Malangnya, Islam menjadi mangsa keadaan di zaman penjajahan. Penjajahan menjadikan Islam sebagai urusan pribumi sedang Negara, Barat uruskan semahu kebebasan mereka demi kepentingan mereka. Namun selepas merdeka, penguasa pribumi terus-terusan mengamalkan sikap neo-kelonisma sehingga kini menjerut pribumi kebanyakan.
(6) Suatu yang amat trajis melihat keruntuhan kegemilangan Islam, bila mana ianya telah membebaskan manusia dari segala bentuk kekejaman, kejahilan dan kemunduran, sehingga mampu membentuk empayar yang aman makmur. Saya yakin kemudiannya, Barat yang mulanya hanyalah kerajaan-kerajaan kota, berubah menjadi Negara-Kota, lalu Negara Bersatu, dan hanya kemudian membentuk empayar tidak lain telah meneladani cara gerak Islam dalam mentadbir Ummah. Dari sekadar Kota Madinah, menjadi Negara-Kota Madinah, menjadi Wilayah Islam dan seterusnya membentuk Empayar Islam; sebegitulah Temaddun Kebangkitan Semula Islam yang dibawa oleh Muhammad SAW. Saya yakin, inilah jalan yang diciplak oleh Jerman, Itali, kemudian British, Peranchis, Sepanyol, Belanda, Portugis dan kemudian Amerika dan Jepun dalam usaha mereka menguasai dunia. Yahudi, Isreael, pasti punya cita-cita dan langkah serupa untuk kembali berNegara dan punya kingdom mereka. Pastinya, the Kingdom of King Solomon ingin mereka kembalikan. Dunia Islam harus berawas tentang ini.
(7) Namun jika kita ingat, tingkah Umar Al Khataab melucutkan jawatan Khalid Al Waleed dari tampuk Palingma Perang Islam untuk kembali menjadi rakyat biasa adalah amaran awal serta wawasan jauh Umar. Sesungguhnya, peristiwa penguguran Khalid Al Waleed terjadi di detik getir saat tentera Islam akan berperang dengan tentera Byzantium yang jauh lebih gagah. Umar menjatuhkan Khalid atas sikap Khalid yang terlalu gemar memewahkan bala tenteranya. Umar khuatir sikap sebegini akan melupakan tentera dan akhirnya pemimpin Islam tentang tanggungjawab mereka kepada Ummah dan Islam. Saat ini terjadi, maka pasti punahlah Ummah dan runtuhlah akidah Islam. Sebetulnya, keruntuhan Islam adalah bila semua sudah tidak ambil peduli akan hikmah kebijaksanaan Umar ke atas Khalid biarpun sehingga ke hari ini. Umar insaf, hambatan harta, kemewahan, keselesaan dan kuasa adalah tunggak kepada kemusnahan Islam. Inilah budaya Farsi dan juga Byzantium yang kian Khalid Al Waleed ikuti, dan Umar tegas berani menghalangnya. Sesungguhnya dunia Islam, nuansa Melayu kian terperangkap hebat dalam permainan dan perangkap Judo-Christian, hasilnya, segala kemelut yang kita hadapi hanyalah pemula kepada jalan kehancuran jika kita tidak segera berani berhenti dan berpaling pulang. Kita kian memisah Islam sepertinya Barat memisahkan agama dari masyarakat. Kedua, kita kian melihat kejayaan Islam dari kacamata dan kayukuran Barat. Islam kita, kita sedang paksakan agar berkiblat ke Barat. Islam kian tidak kita kekalkan pada asal lahirnya di Timur dan ianya berdiri atas sifatnya tersendiri.
(8) Lihatlah kepada Iran (Shah Iran), Iraq (Sadam Husein), Libya (Muamar Ghadafi), Mesir (Husni Mubarak), Yaman, Syiria (Basir Assad), Indonesia (Suharto), bahkan di Malaysia kini, saat pemimpin di apa juga peringkat sudah cenderung kepada kemewahan dan rakus kuasa, pasti Negara menuju kacau bilau. Apa kenangan indah rakyat dan Ummah kepada pemimipin-pemimpin sebegini akhirnya?
(9) Dunia Islam kini kian menyerupai Barat. Segala bentuk pembangunan sudah copycat Barat. Pelbagai manumen pembangunan tersergam indah melambang kebangkitan Islam banyak sebetulnya adalah jasad tanpa roh. Contohnya, anak-anak bangsa tersebar menghambat Ilmu di seluruh pelusuk dunia, namun saat pulang Iman dan Taqwa mereka di mana? Maka timbul kemudian soal kelunturan cinta kepada Negara dan bangsa. Di zaman Moghul, terbangun Taj Mahal dan segala atas nafsu berahi mahaRaja namun rakyat terhimpit sengsara. Kini, di Negara ini, tersergam indah Sri Perdana dan Istana Negara, apa rumah rakyat kian cukup dan mampu mereka miliki? Sesungguhnya, Barat sangat berjaya menyemai memahat pemisahan kecapaian rohani dari jasmani. Kita sedang bergerak seiring dengan kesilapan Ummayyah, Abbasyyah, dsb dalam cara pengurusan
Ummah. Kita sedang taksub menunaikan haloba Fungisan Utili Kaptalis menghambat nafsu individu dan kelompok yang tiada penghujungnya. Kita sujud penuh cuba menghambat Barat. Kita sedang menjadikan diri kita terus menghambat tanpa tahu kita akan akhirnya jadi hamba Barat. Kita kian jadi hamba Barat tidak hamba Allah. Kita sudah kian lupa, pesan jelas Muhammad SAW, kita tidak harus sekali-kali serupa apa lagi sama dengan puak Yahudi dan Nasrani. Sesungguhnya saat wafatnya Muhammad SAW dan para khalifah Rashiddun, apa monumen yang mereka tinggalkan?. Seingat saya, mereka sekadar meninggalkan Baitullah, Nabawi dan Al Aqsa. Bukan istana, bukan kediaman, mereka tinggal roh waris Ummah. Beranikah kita sejenak bertafakur, berfikir keras, berhenti, dan memilih jalan sendiri dari akhirnya menjadi kerbau bedikan Barat? MasyaAllah.
KEMBALI KE PANGKAL JALAN
..........bersambung, InsyaAllah
Kuching, Sarawak
MELAYU: RUMPUN KITA

(2) Saya yakin, penghijrahan Melayu dari Bekka ke Nusantara adalah perintis kepada Jalan Sutera. Seperti saya nyatakan dulunya, betapa bila Allah menjadikan sesuatu, pasti Dia telah mengariskan segala Hukum sebagai asas panduan kewujudan mahluknya. Hukum Allah ini Dia tuliskan dalam kitab Luh MahfuzNya dan diajarkan kepada semua. Lantaran manusia telah Allah jadikan dengan kelebihan otak dan hati, punya akal dan nafsu, maka Allah kemudian membebaskan manusia memilih apa saja kemahuannya. Sebegitulah saya berkira, mula Melayu dihantar mengembara ke Timur dan menduduki Timur, namun kerana faktor masa dan keadaan Melayu hanyut terlepas dalam hukum pegangannya maka di atas belakang unta kemudiannya Allah menyusur menitip Islam ajaran penuh Islam dariNya lewat Muhammd SAW, buat Umat Melayu di Timur jauh meneter Jalan Sutera dari Arabia, ke Farsi, ke Asia Tengah, lantas ke China lalu terus meresapi hati nurani Melayu di seluruh Nusantara. Islam menjamah Melayu tidak dalam jalan mudah. Puak-puak Mongul dan Tar Tar bertumpah darah membantai Farsi, meranap Baghdad dan Damshek, sebelum dapat mengasak Islam ke Timur di India sehingga ke Manchuria di China. Manchuria mungkin adalah wilayah Islam terketimur paling awal dan dari sana puak Hui (suku laksamana Zheng He (1371-1433M)) mengalirkan Islam ke lembah Annam meresapi temaddun awal Champa (192-1471M) di sana yang kemudian menjadi asas kepada penyebaran Melayu ke Nusantara. Masyarakat Cham, saya menduga adalah evolusi Melayu Mongoloid. Melayu berubah dari Melayu gurun menjadi Melayu sawah, tanah basah. Masyarakat Cham menjadi berhambur bertempiaran mendadak bila diserang oleh masyarakat Viet dari wilayah Vietnam Utara kini. Dikhabarkan, pada 617-18M, Jahsh, salah seorang sahabah Muhammd SAW telah datang menebar Islam ke Champa. Jika ini benar, pasti Islam seterusnya bertebar


(4) Di Barat Daya pula, Islam berkembang mulanya lewat Samudera Pasai di Utara Sumatera pada 1267M. Kemudian menyeberang ke Tanah Melayu, Borneo, Jawa, dan Maluku. Namun ada kemungkinan besar perubahan akidah Melayu berkembang dari dua hala iaitu Utara dan Barat. Utara dari pengaruhnya Champa, sedang Barat dari pengaruhnya Pasai. Namun, kerana pengkajian arkeologi serta sifat kecintaan sejarah tidak ada pada bangsa Melayu, maka asakan sebenar Islam itu di dunia Melayu masih samar-samar. Sepertinya keruntuhan pengaruh Buddha dan Hindu di kalangan orang Melayu adalah ibarat serangan moonson lautan Pasifik, berputar berkitar biar dari Timur, Barat, Selatan juga Utara. Namu suatu yang pasti, sebelum kedatangan Barat, Melayu telah membentuk Masyarakat Serantau di sebelah sini yang bebas merdeka. Islam di zaman mulanya, memberikan Melayu asas persaudaraan yang amat kukuh. . Laut China Selatan menjadi medan pengembaraan bebas Melayu. Inilah yang menjadikan Melayu dulu-dulu punya semangat mengembara dan berkelana merdeka. Mereka juga jadi sangat kreatif. Mereka mencipta pesta lumba perahu, pesta wau, persilatan, sepak raga, permainan gasing, dsb yang unik bagi Umat Melayu bukan sekadar acara pesta namun alatan penyatuan dan pengukuhan pribadi jati diri Melayu. Namun ini kini semua kian terabai dan dipandang rendah. Sesungguhnya larutnya minat pelayaran di kalangan anak-anak Melayu telah melunturkan semangat pertualangan serta jiwa kembara pada bangsa ini. Melayu kian terkongkong di kampungan dan apa lagi ini menjadi parah akibat dasar pecah perentah penjajah kemudiannya, juga penguasa Melayu sehingga kini.



PERTELINGKAHAN TIDAK BERKESUDAHAN


(2) Dalam kehidupan Barat, mereka tidak mahu terkongkong oleh peraturan lain selain peraturan di luar logika bikinan manusia. Agama mereka wujudkan sebagai batas memisah antara urusan keTuhanan dan dunia. Maka terjadilah pemisahan dalam soal kehidupan manusia moden iaitu urusan keTuhanan (agama) dan keduniaan; kemewahan dan keselesaan hidup. Agama kian menjadi urusan manusia dan Tuhan. Sedang dunia harus terpisah dari segala urusan keTuhanan. Gereja (juga kuil) terpisah dari institusi Negara. Kerana tidak mengerti akan Islam, maka Barat juga memandang Islam sebegitu. Saat Islam cuba mencampuri urusan dunia, maka pertentangan menjadi memuncak. Ketidak serasian antara Islam dan kehidupan Barat yang terasing dari nilai-nilai insani menjadikan Nasrani dan Yahudi menumpang untung dalam sengketa Barat-Islam. Sesungguhnya, peperangan Salib, juga Pembaharuan Barat, kemudian WWI dan WWII juga holocaust tidak lain adalah kebangkitan semangat kebangsaan Barat untuk bebas berdiri atas ideologi tersendiri. Nasrani hanyalah hiasan semangat kebangsaan Barat. Begitulah juga bagi Zionisma. Agama Yahudi telah Zionisma pergunakan untuk kembali berNegara, punya jati kebangsaan Yahudi tersendiri. Kerjasama Barat-Zionis, Christo-Judaism sebetulnya tidak lain, melainkan pada asas kebangsaan.
(3) Amerika Syarikat, dunia baru, MahaRaja Barat, the Godfather West yang di asaskan pada landasan penentangan atas segala nilai-nilai Orthodox di negara-negara ibunda mereka menjadi Protestant yang mahu tercerai penuh dari sifat-sifat monarchy feudalism yang terikat kuat biar dalam Catholic juga Coptic, lalu menjerap kebebasan mutlak individu dalam menguasai kejayaan yang sangat serasi dengan fahaman Kapitalis ciptaan para Zionis yang bertopengkan demokrasi. Di Eropah, Zionis ditentang hebat. Di Amerika ia tumbuh subur berbaur demokrasi Eropah (Roman). Sesungguhnya, pensebatian Kapitalis (Zionis) dan Demokrasi tidak lain adalah perkahwinan Judo-Christian untuk menguasai dunia. Revolusi Industri II (1840-1870M) adalah permulaan usaha penguasaan Judo-Christian di seluruh dunia. Dari Amerika (Barat), Revolusi Industri II bergerak ke Eropah Barat (Timur dekat) dan kemudian ke Timur. Sedang Eropah Timur, Asia Minor, Balkan, dan Russia, wilayah orthodox Coptic tersisih menjerap Sosialisma dan Komunisma yang jauh sangat konsevatif sifatnya berbanding Kapitalisma-Demokrasi

(4) Barat ingin bebas dari Yahudi, dan Yahudi-Zionis ingin berNegara sendiri. Islam menjadi musuh bersama paling cocok buat mereka sementara ini. Seluruh dunia diheret untuk memusuhi Islam. Namun, pemimpin Islam mash alpa tentang peringatan Allah betapa yang mendusta (Yahudi) dan terpesong (nasrani) harus tidak dijadikan pilihan pimpinan.
(5) Renaissance melahirkan pemikiran baru dan segala bentuk penciptaan di Barat. Revolusi Industri kemudian memungkinkan Barat untuk menjana Sains dan Teknologi (S&T). Dengan perkembanagn cepat S&T, jauh lebih terkesan dari peranan Gereja dan Kuil dalam membina kehidupan yang lebih sejahtera kepada rakyat kebanyakan, maka ini menjadikan S&T kian lebih didewakan berbanding Gereja dan Kuil. S&T sepertinya mampu meletakkan manusia jauh ke depan sedang Gereja dan Kuil mengundur manusia ke belakang, maka keduanya menjadikan manusia berada dalam persimpangan dan terpisah. Black Death membuktikan kegagalan Gereja (Tuhan) dalam membela nasib manusia. S&T mampu memberikan manusia apa yang mereka perlukan. Maka kerana itu S&T menjadi urusan Negara, sedang Gereja dan Kuil hanya perlu berurus tentang keTuhananan. Kedua-duanya terpisah jelas. Gereja akhirnya hanya berbangga terhias dengan segala bentuk theological paintings sedang segala technical drawings para Renaissance Men dimasyarakat kemudian di komersilkan demi keperluan harian semua. Dunia, akhirnya Barat bahagikan kepada dua iaitu the State and Churches and or Temples. Keduanya harus terpisah, tidak boleh berbaur, dan sebegitulah Barat menentukan hidup ini, urusan keTuhanan adalah urusan idividu, urusan kemasyarakatan adalah urusan Negara. Itulah juga pemikiran yang sedang Barat asakan kepada Timur. Malangnya, Islam menjadi mangsa keadaan di zaman penjajahan. Penjajahan menjadikan Islam sebagai urusan pribumi sedang Negara, Barat uruskan semahu kebebasan mereka demi kepentingan mereka. Namun selepas merdeka, penguasa pribumi terus-terusan mengamalkan sikap neo-kelonisma sehingga kini menjerut pribumi kebanyakan.
(6) Suatu yang amat trajis melihat keruntuhan kegemilangan Islam, bila mana ianya telah membebaskan manusia dari segala bentuk kekejaman, kejahilan dan kemunduran, sehingga mampu membentuk empayar yang aman makmur. Saya yakin kemudiannya, Barat yang mulanya hanyalah kerajaan-kerajaan kota, berubah menjadi Negara-Kota, lalu Negara Bersatu, dan hanya kemudian membentuk empayar tidak lain telah meneladani cara gerak Islam dalam mentadbir Ummah. Dari sekadar Kota Madinah, menjadi Negara-Kota Madinah, menjadi Wilayah Islam dan seterusnya membentuk Empayar Islam; sebegitulah Temaddun Kebangkitan Semula Islam yang dibawa oleh Muhammad SAW. Saya yakin, inilah jalan yang diciplak oleh Jerman, Itali, kemudian British, Peranchis, Sepanyol, Belanda, Portugis dan kemudian Amerika dan Jepun dalam usaha mereka menguasai dunia. Yahudi, Isreael, pasti punya cita-cita dan langkah serupa untuk kembali berNegara dan punya kingdom mereka. Pastinya, the Kingdom of King Solomon ingin mereka kembalikan. Dunia Islam harus berawas tentang ini.


(9) Dunia Islam kini kian menyerupai Barat. Segala bentuk pembangunan sudah copycat Barat. Pelbagai manumen pembangunan tersergam indah melambang kebangkitan Islam banyak sebetulnya adalah jasad tanpa roh. Contohnya, anak-anak bangsa tersebar menghambat Ilmu di seluruh pelusuk dunia, namun saat pulang Iman dan Taqwa mereka di mana? Maka timbul kemudian soal kelunturan cinta kepada Negara dan bangsa. Di zaman Moghul, terbangun Taj Mahal dan segala atas nafsu berahi mahaRaja namun rakyat terhimpit sengsara. Kini, di Negara ini, tersergam indah Sri Perdana dan Istana Negara, apa rumah rakyat kian cukup dan mampu mereka miliki? Sesungguhnya, Barat sangat berjaya menyemai memahat pemisahan kecapaian rohani dari jasmani. Kita sedang bergerak seiring dengan kesilapan Ummayyah, Abbasyyah, dsb dalam cara pengurusan

KEMBALI KE PANGKAL JALAN
..........bersambung, InsyaAllah
20 March-18 April, 2014
0 comments:
Post a Comment