.

8/1/14 PERTEMBUNGAN PERADABAN.....clash of the civilizations (revised 27 Jan., 2014)

Posted By: Abdullah Chek Sahamat - January 25, 2014

Share

& Comment

Di Timur dekat, tengah dan jauh, sekitar 3,000-5,000 tahun dahulu Allah bangunkan kota-kota dan padang-padang ternak dan tanaman. Allah mempersiapkan manusia dengan ilmu untuk mereka gunakan saat jumlah mereka akan jadi berlambak-lambak. Yang Tze, Ganges, Nile dan Euphrates adalah sungai-sungai yang membentuk lembangan subur. Di sanalah Allah, mengajar dan mempermudahkan manusia untuk bertani secara besar-besaran dan membangunkan kota-kota besar. Temaddun awal manusia terjana di lembangan-lembangan ini. Dari sana, tercerna pengalaman manusia untuk hidup berjiran dalam kelompok yang lebih besar serta menjalani pelbagai corak kehidupan. Seluruh sektor ekonomi terbangun di sana, termasuklah bentuk awal Sistem Kewangan. Lantaran kerukunan hidup dan kerananya manusia terus boleh maju ke hadapanlah, maka temaddun itu terbentuk. Cuma, kritik Islam yang paling berat ke atas temaddun-temaddun awal ini adalah dalam soal riba, pengambilan untung berlebihan serta penghambaan. Dari sejarah, ternyata para MahaRaja yang terhasil dari temaddun-temaddun ini sangat rakus serta kejam. Sepertinya kemakmuran dan kemewahan menukar manusia dari manusia kepada haiwan bernafsu binatang. Kerakusan dan kekejaman mereka membawa kepada punah pupusnya temaddun-temaddun ini lewat segala macam laknat Allah; peperangan, banjir besar, ledakan gunung berapi, gempa bumi dsb. Cuma penulis sejarah Barat tidak menyatakannya sebegitu lantaran the state and religion are separate matters. Barat sangat menghidar polimik agama.

(2) Kenapa Barat sangat menekan pemisahan jelas antara urusan Negara dan Agama? Sebabnya mudah, sejarah Jurusalam adalah sangat mereka patuhi. Dari mulai lahirnya Agama Kristian, sehingga kini, Jurusalam tidak pernah damai sedamainya. Sebelum Islam, kerana perbedaan pandangan keTuhanan antara Yahudi, Roman malah Farsi, Jurusalam terus menjadi rebutan. Sebegitu, di saat Roman menjadi Roman Catholic, Jurusalam juga turut diranapkan, sehinggalah Islam di bawah Umar Al Khataab, juga pelbagai empayer Islam selepasnya, membenarkan Yahudi dan Nasrani hidup dalam rukun di sana. Namun, akibat kelemahan kaum Muslimin di saat kegemilangan mereka, akhirnya Jurusalam kembali bergolak berterusan sehingga membawa kepada terbentuknya Israel selepas WWII dan penyisihan pribumi Paletin lainnya.  Sesungguhnya, Barat arif, dunia punya berbilang anutan agama. Maka, untk menghindar dari kecelakaan sepertinya Jurusalam, saya berkira, mereka sangat memisahkan Agama dari urusan Negara. Inilah juga sebagai satu jalan, agama-agama kecil dalam lingkungan masyarakat mereka khususnya Islam termasuk Yahudi dapat dinafikan secara diplomatik akan hak-hak mereka.


(3) Dari rentetan sejarah, tidak jelas apakah kelanjutan dari keruntuhan temaddun-temaddun ini. Cuma di Maditeraean, mungkin atas pengaruh Nile dan Euphrates (Babylon), juga mungkin akibat keperluan untuk hidup lebih aman, maka kemudiannya terbentuk Temaddun Greek (Yunani) dan Roman (Latin). Sedang di Timur, bersebelahan Euphrates, muncul Temaddun Farsi. Mungkin belajar dari keruntuhan temaddun-temaddun terdahulu, maka Yunani, Roman dan Farsi telah menyusun sistem kehidupan mereka untuk menjadi lebih kukuh. Roman umpamanya mengantikan sistem tradisi feudal beraja (MahaRaja) kepada sistem demokratik-republik, lalu berkembang mengukuhkan diri melingkari seluruh Maditeranean mencakupi Eropah, Afrika dan Asia. Empayer Roman, termasuk Roman Timur (Byzanthium) kini (2009) terpecah menjadi 44 negara berdaulat. Sedang di Timur dekat dan jauh, temaddun-temaddun Indus dan Yang Tze mengakar menjalar sistem feudal mereka lalu berpecah menjadi MahaRaja-MahaRaja micro sehinggalah Buddhisma/Hinduisma serta Confuciusm muncul baru mereka kembali menjadi Kerajaan bersekutu, namun tetap feudal.

(4) Sejak kewujudkan temaddun Nile dan Euphrates (Babylon), Yahudi telah wujud. Di Mesir, Nabi Yusuf AS dari turunan Yakub AS adalah pelopornya. Mereka berkembang bersama perkembangan temaddun Nile, cuma sikap rajin ulet serta kelicikan mereka berdagang mengakibatkan Firaun amat curiga dan tidak mempercayai mereka. Apa lagi mereka, kerana adanya para Nabi dan Rasul bersama mereka, punya Tuhan yang lain dari Firaun MahaRaja juga adalah Dewa-Tuhan menambah kecurigaan Firaun ke atas mereka. Firaun menindas mereka parah. Musa AS Allah utuskan di kalangan mereka untuk menyelamatkan mereka dari pembantaian memusnahkan Firaun. Allah menjanjikan Palestin buat mereka, asalkan mereka terus berIman. Allah atas sifatNya MahaMengetahui, menguji Yahudi selama 40 tahun sebagai nomadic di Gurun Sinai, menjadikan mereka ada yang derhaka. Mereka menjadi bangsa yang suka berdolak dalik dan tamak haloba. Kisah lembu serta makanan Manna dan Shalwa serta Sabath di dalam Al Quran adalah bukti sifat-sifat jelek mudah mangkir pada mereka. Lantas bila menduduki Palestin, puak-puak mereka bertebaran ke serata Timur Maditeranean membawa ke Euphrates. Sesungguhnya Yahudi, benar-benar bangsa dirahmati Allah dengan mendedahkan mereka kepada dua temaddun besar awalnya manusia. Di Babylon mereka menjadi kumpulan pedagang yang hebat. Bahkan mereka membentuk Sistem Kewangan terawal, sehingga mereka menjadi Bankers yang sangat mementingkan riba, pengakalan timbang-sukat dan mutu bahan dagangan untuk mengaut untung berlebihan. Sifat-sifat ini, sangat menyusahkan orang lain, dan Allah sangat melarang akan prilaku sebegitu. Yahudi lewat King David (Daud AS) dan Solomon (Sulaiman AS) berkembang menjadi Kerajaan yang hebat. Empayer tersendiri sebetulnya sehingga mereka dapat menerobos ke Yaman di Selatan Arabia dan menyeberang ke Hadsyah di Afrika. Namun, mungkin kerana tamak haloba tidak terbatas, dengan cara menjadikan agama Yahudi khusus hanya untuk mereka, maka mereka tidak dapat memperluas kembang agama itu menjangkau keluar dari puak-puak mereka sendiri. Namun itu tidak penting buat mereka, mereka riak, buat mereka yang utama dan mesti adalah Yahudi adalah mereka hanya untuk mereka.

(5) Saya terfikir, konsep masuk Melayu yang untuh di Negara ini, tidakkah itu punya iras must be Jews to be Judaism? Jika telahan saya benar, saya kira Melayu harus kembali kepada semangat kepelbagaian dalam Islam. Alam Allah jadikan dalam penuh kepelbagaian, dan semua tetap adalah mahlukNya. Saya yakin, dari konsep masuk Melayu maka kini kita ada Melayu (Islam) PAS, UMNO, PKR dsb juga kelompok kenegerian, daerah dan suku. Set back paling ketara adalah, perkembangan Islam di Nusantara jadi terencat khusus di zaman penjajah dan sesudah kemerdekaan. Melayu juga secara keseluruhannya kian terpinggir dan meminggir. Kenapa bila sesiapa memeluk Islam di Malaysia, Brunei, gugusan Rhiau, Pattani dan Champa khususnya, maka mereka harus masuk Melayu. Sepertinya, You must be a Malay to be a Muslim sepertinya selari dengan You must be a Jew to be Judaism. MasyaAllah, sifat Yahudi Allah laknati, sifat Yahudi pula kita pegang sampai mati. Kenapa mereka tidak terus kekal merdeka sepertinya mereka selagi tidak bertentangan dengan syariat Islam?

(6) Saat runtuhnya Babylon, lalu muncul Roman. Roman kemudian menebar luas empayernya meliputi seluruh persisir Maditeranean, lalu menjatuhkan Jurusalam, Kerajaan Yahudi. Para MahaRaja Roman tidak dapat menerima Yahudi yang berTuhankan selain dari para MahaRaja Roman. Mulai saat itulah Yahudi menjadi buruan di mana-mana, berselebar ke seluruh Eropah, ke Afrika, juga ke Arabia mencari perlindungan. Namun akibat Eropah adalah terdiri mulanya dari kerajaan-kerajaan kecil, maka tekanan ke atas bangsa Yahudi menjadi agak berbeda-beda mengikut jauh jaraknya dari pusat pemerintahan Roman di Rome (Italy). Di Eropah mereka berkembang biak. Di Rome mereka berusaha keras bermuka-muka cuba mendapat tempat di hati para penguasa Roman, sehingga bila agama Nasrani muncul, mereka mengalih fitnah kepada betapa Isa AS sedang berusaha untuk tidak memperkakui keTuhanan MahaRaja Roman. Isa AS difitnah keras sedang berusaha menafikan Rome. Pancingan Yahudi mengena, lantas Agama Nasrani menjadi musuh Roman. Isa AS disalib. Saat sebegini, tekanan Roman ke atas Yahudi jadi berkurangan, namun Nasrani, setelah mengalami adjustment selaras dengan tuntutan Roman berkembang luas sehingga dapat menguasai Jurusalam dari Yahudi. Sehingga bila Roman dapat menerima Nasrani, maka kelompok ini menyerang mengambilalih Jurusalam dari tangan Yahudi, membalas dendam. Sebeitulah Jurusalam saling bertukar tangan antara Yahudi-Roman-Nasrani. Dari situlah akhirnya penyebaran Yahudi secara meluas Great Exodus melampaui batas Tanah Arabia terjadi.

(7) Sehingga Islam menguasai Jurusalam serta meluas ke Turki, Mesir, Farsi, Spanyol, dan Asia Minor, barulah Yahudi kembali aman terus berkembang. Islam adalah penyelamat Yahudi dari dendam kesumat Nasrani. Islam jugalah yang menyediakan keadaan bagi kesuburan Yahudi di Eropah sehingga ke Russia. Namun, bila Islam tersungkur di Spanyol bukan kerana apa kerana tidak bertahan berpegang kuat pada tali Allah dan akhirnya Empayar Islam berpecah menjadi Negara-Negara bebas lalu terjajah, sedang Yahudi sudah berakar kuat di seluruh Eropah. Agar dapat meresapi temaddun baru iaitu Eropah, Yahudi atas kebijaksanaan mereka telah mencipta pelbagai ilmu moden seperti Kapitalisma, Komunisma, Sosialisma, Sains dan Teknologi, dsb sehingga Barat sepertinya telah terjerumus dalam dalam segala ilmu baru ini lalu menjadi gagah tidak terkalahkan. Namun, sikap sifat Yahudi tidak pernah berubah, mereka terus tamak haloba penipu maka muncullah manusia-manusia seperti Musolini dan Hitler bagi membantai mereka. Yahudi., tetap Allah pelihara akan mereka atas tujuanNya, menyeberang ke Amerika dan di sana mereka menemukan Land of Freedom lalu berganding dengan para pemangkir Catholic dan perompak terus membangun Dunia Baru lain dari Eropah dan Timur Tengah. Dunia hanya melihat itu dari sudut human history namun sebegitulah Allah, caranya Dia membantai, mereka yang onar hipokrit dan degil namun terus mengekalkan mereka untuk tujuan yang Allah sedikit selindungi, melainkan bagi yang berfikir.

(8) Dari rentetan sejarah seperti yang saya mengertikan itu jelas betapa: Pertama Barat ingin kembali menguasai kemasyuran asal mereka. Temaddun Roman adalah asas kepada kekuatan Barat kini. Maka tidak hairan, kawasan Selatan Maditeranean kian membakar kerana sememangnya sebegitulah caranya Roman dulunya menguasai wilayah-wilayah ini. Keduanya sistem ekonomi Barat kini kian bercelaru. Yahudi, yang sudah terhutang budi kepada Barat atas kewujudan Israel, mengerti betapa kemantapan Barat harus lewat penguasaan Timur khususnya rantau Maditeranean, maka mereka rela menjadi batu api dalam segala usaha memusnahkan Arab dan Farsi khususnya. Penguasaan ke atas Timur Tenggah dan Farsi, adalah sangat menguntungkan kerana dengan jalan itu, seluruh dunia akhirnya akan tunduk kepada Barat dan Yahudi. Inilah persekongkolan paling sempurna yang Yahudi sedang cari. Dendam lama Nasrani-Yahudi mereka benamkan. Yahudi tidak perlu mendendami Nasrani lagi, lantaran Kapitalisma sudah Yahudi lilit kuat di leher mereka. Mereka sedang tekad memusnahkan common enemy. Soal Timur jauh, khususnya China, India, Korea, dan Jepun  serta Russia, itu akan jadi mudah kemudiannya. Ketiganya Timur Tengah dan Farsi menghimpun khazanah artefact serta dokumen silam dalam Bahasa Latin yang sangat berharga buat Barat. Mereka ingin memiliki semua ini untuk kajian lanjut agar mereka kemudiannya memiki segala. Dalam peperangahn di manapun di Timur Tengah dan Farsi, khazanah pertama yang akan musnah adalah Perpustakaan, Museum serta Masjid. Di Mesir, Universiti tertua dunia, Al Azhar sedang jadi sasaran. Jika mereka tidak dapat merompak mereka sanggup memusnah. Sesungguhnya Allah menghimpunkan terlalu banyak ilmu untuk umat manusia sejagat di Timur Tengah, namun masyarakt Islam tidak begitu peduli akan hal ini. Barat sedar kelalaian masyarakat Islam dan mereka sedang menganas saat masyarakat islam khususnya Arab masih enak diulit kebodohan dan Melayu terkinja-kinja tertipu di mana-mana.

(9) Maka kita Negara kecil, tetapi peranan kita tidak kecil. Hanya jiwa kita kecil, lantaran kita gemar memikir, berbicara, dan berbuat perkara kecil-kecil. Jika kita yakin penuh kepada Allah, lewat teladan dan sejarah Perang Uhud, kita tidak harus gentar kepada sesiapapun. Kita hanya perlu bijak melihat bagaimana kita harus jadi penyelamat kepada keruntuhan Arab dan Farsi dalam percaturan Barat-Yahudi. Melayu harus bangkit jadi gagah dan penyelamat. China, India, Russia, Afrika, malah Amerika Latin harus segera menjadi kerabat kita dalam menghalang Grand Judo(Zionis)-Christian Agenda. Israel adalah Negara kecil. Namun mereka punya satu sikap: nekad dan bekerja keras. Switzerland adalah satu contoh lain. Sifat pemimpin dan rakyat di Negara itu, sama sahaja sepertinya Yahudi. Nekad dan cintakan kemahiran. Sama halnya dengan Korea, Taiwan dan bahkan Jepun. Semua mereka ini di kelilingi Negara besar yang sering mengancam. Namun mereka tekad dan bersungguh dalam soal mengembangkan ilmu. Singapura adalah contoh terdekat. Pokoknya they just be brave to be themselves, and they learn and work had to be great. Kita juga harus segera berani menegakkan Islam pada Islamnya, tidak kurang dan tidak lebih. Di sinilah saya tertarik dengan ungkapan Koinichi Omahe, I can see the world from the window in Kuala Lumpur. Bagi saya, saya ingin melihat Kampung Baru, Kuala Lumpur bangkit sebagai the window yang dimaksudkan oleh Koinichi Omahe. Melayu Malaysia perlu berdiri menjadi benteng kepada Islam dan dengan berani caranya kita menjadi alternatif kepada Islamic Leadership State. Di Kuching, InsyaAllah jika konsep Darul Hanna dimengertikan sedalam dan sehalusnya, saya yakin akan ada kebangkitan semangat di kalangan manusia-manusia Melayu. Kita perlu menjadi penjaga kepada dunia Melayu, Arab dan Islam seluruhnya. Kita mesti bergerak pantas membina dan menyumbang dalam pembentukan temaddun Islam serantau demi Umat manusia sejagat untuk Allah. Kita harsu berhenti dari segala hal picisan hingusan.

Terasi, Simunjan
25 Januari 2013.

#Abdullah Chek Sahamat

Writing that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around my world which you may find hard to believe and understand

0 comments:

Copyright © 2010 abc sadong™ is a registered trademark.

Designed by Access. Hosted on Blogger Platform.