.

3/9/13 MENULISNYA TUHAN, menzahirnya mestilah aku......(draft)

Posted By: Abdullah Chek Sahamat - September 09, 2013

Share

& Comment


Dia terhenti sejenak. Melirik ke samping. Belatuk Rintik sedang asyik dengan kerjanya, terangguk-angguk mematuk-matuk lalu membikin bunyi "tuk tuk tuk; tuk tuk tuk; tuk tuk tuk;...." sepertinya pukulan tiga "beat" musik yang sangat mengasyikan saat dibawa jauh ke belantara oleh angin hutan menghembus dingin cukup nyaman.  Mereka sedang buru-buru membikin lubang buat sarang, yang berupa sebuah gubuk sebetulnya. Sebuah gubuk sekadar cukup untuk pasangan masing-masing bertelur lalu menetas. Menzahirkan fizik, buat mengendong nyawa lalu terbang bebas menerjah hidup berterusan sepertinya mereka juga. Gubuk mereka tiada jendela, tiada pagar, tiada perhiasan apa-apa. Benar-benar sebuah gubuk buat sujud taat menunai tugas membiak dan terus membiak. Tidak lain. Tidak kurang. Mereka patuh sujud pada kudrat hakiki mereka. Mereka tidak bermegah apa-apapun. Juga mereka tiada rasa kehinaan. Cukup sederhana, paling sederhana. "Tuhan telah menulis kudratku di luh Mahfuz" itu katamu. "Maka mengertinya engkau pada ungkapanmu itu, sepertinya hidupku, aku sudah tiada punya ingin dan tuju sendiri" debat Belatuk Hitam pada Belatuk Rintik. "Lalu kamu meminta aku, menerima tanpa soal apa saja kejadian dan yang terjadi padaku seadanya. Aku berkira engkau sebetulnya yang menetapkan itulah aku, bukan Tuhanku" leter Belatuk Hitam terus-terusan. Kedua-duanya kemudian saling berpandangan. Belatuk Hitam menatap melotot garang. Belatuk Rintik membalas pandang dalam penuh kegugupan. Akhirnya, keduanya seperti kehairan. Patukan yang tadi deras tidak henti-henti bagai getaran paluan gendang kegilaan memecah kesunyian belantara menjadi mati. "Loh kenapa kamu harus berbicara sebegini?" tiba-tiba Belatuk Rintik menyoal. Dia berpaling-paling ke kiri dan ke kanan. Menjengah-jengah ke atas dan ke bawah. Tiada haiwan lain yang hadir di punggur pinus di pinggir tasik itu, melainkan sekujur tubuh jauh di perdu punggur yang kelihatan ketiduran seperti telah mati. Maka, yakinlah dia, yang bersuara tadi, tidak lain adalah tetangganya Belatuk Hitam. "Iblis apa yang telah merasuki hati kamu, maka sepertinya kamu sudah mulai menyoal kerja Tuhan? Tuhan menetapkan segala. Siapa kamu? Kamu sekadar hamba!" sergahnya kepada Belatuk Hitam dengan renungan paling tajam. "Kamu sudah sesatkah? Kamu sudah mulai mahu menyesatkankah? Atau kamu sudah mulai iseng?" soal Belatuk Rintik bertalu-talu tanpa memberi ruang bagi Belatuk Hitam untuk menghurai lanjut.

(2) "Kamu Belatuk. Aku Belatuk. Aku Hitam kerana kedua ibu bapaku Hitam. Turunan Sejati Belatuk Hitam. Kacukan Sejati Belatuk Hitam. Kamu rintik. Ibu bapa kamu juga rintik. Aku tidak pasti apakah kedua datuk-nenek kamu rintik atau salah seekor dari mereka adalah rintik dan hitam. Namun aku pasti mereka tidak hitam kedua-duanya." balas Belatuk Hitam. "Itu kudrat kita, kudrat tampak. Aku hitam, tetapi aku bukan Gagak. Engkau rintik, tetapi engkau bukan Ketitir. Aku dan engkau adalah Belatuk. Gagak dan Ketitir tetap Gagak dan Ketitir. Itu kudrat. Nyata. Azali. Aku tidak mempersoal, persoalan haikiki, namun, untung nasib kita, adalah atas ketentuan usaha kita, perhitungan kita, pilihan kita." tempik Belatuk Hitam. Suaranya tegas bergetaran namun tetap ada rasa sabar. Belatuk Rintik terdiam. Dia memejamkan mata. Kemudian berkelap-kelip membuka seluas-luasnya, melotot-lotot melihat-lihat keliling seperti sedang memerhati agas-agas sedang berterbangan, sedang hakikatnya tidak. Dia sebetulnya sedang mahu berfikir. Akhirnya dia mengeleng-geleng kepala. Tanpa bicara, dia kembali mematuk-matuk kulit keras pinus dengan paruhnya yang ulet. Paruh bening lancip sekeras taring gajah menjadi kebanggaannya. Sedang Belatuk Hitam terus saja diam. Dia jadi sebel. Dia sedih. Kesedihan teramat banget tampaknya. Dia memerhati keras Belatuk Rintik yang seperti sudah tidak ingin peduli kepadanya. "Sahabat, sepertinya Tuhan menjadikan kamu, punya otak, punya hati sekadar pelengkap kejadian kamu!" jerit Belatuk Hitam. "Mengertinya kamu, betapa otak kamu sekadar untuk mengisi bolong rongga tempurung kepala kamu, sedang hati kamu sekadar mengisi rongga kosong dada kamu. Tidak seringkas itu MahaBijaksananya Tuhan menciptakan segala itu untuk kamu" bisik Belatuk Hitam dalam diam panjang. "Sayang, lantaran otak dan hati kamu sebegitu maksudnya bagi kamu, maka mata kamu, telinga kamu, lidah kamu, sayap kamu, kaki kamu, bahkan paruh kamu dan segalanya kamu, adalah sekadar untuk kamu, tidak lain dan tidak kurang dari itu. Darjat kamu sepertinya terpaksalah Tuhan juga harus campurtangan untuk menzahirkannya." berontak terus rasa hati Belatuk Hitam. Lalu kemudian, dia menempek hujah-hujah kerasnya: "Kudrat diberikan otak, ke mana jalan fikir akalnya, kudrat diberikan hati, namun di mana gerak cita rasanya!" setinggi sekeras suaranya boleh lantunkan. Sepertinya suaranya sengaja dia tinggikan agar biar sampai ke langit lalu memantul kembali ke bumi agar segala mahluk mendengarnya. Dia terlalu kepingin agar semua mengerti jalan fikirnya. Suara jeritannya cukup keras sehingga Belatuk Rintik kekagetan tidak kepalang. Hampir-hampir saja cengkamannya pada kulit keras pinus terlepas.

(3) Dia berkira, hanya jika dia adalah seekor Singa Laut sudah pasti air matanya berlinangan. Berlinangan dalam kesep-kesep mata sepet kesedihan lalu menjujuhi airmata membasah wajah tuanya. Dia menjadi cukup sedih. Pilu teramat banget. Hatinya menjadi terlalu berat, berat lantaran kesedihannya melihat temannya Belatuk Rintik seperti telah menerima kudratnya sepertinya apa yang terhidang di depannnya. Musim lepas, dua anaknya mati. Begitu juga semusim sebelumnya, anak-anaknya tetap jadi korban. Sudah tiga musim, musibah terus-terus menimpa Belatuk Rintik. Ada saja kesialan melanda hidupnya. Biar kini dia tetap ingin membina sarang, namun semangatnya kian waktu kian memudar. Dia seperti sudah menerima, biarpun isterinya akan bertelur, menetaskan, pasti nanti anak-anaknya juga akan mati. Tuhan sepertinya sudah menetapkan betapa dia tidak akan punya zuriat sepertinya Belatuk Hitam. Hidupnya sekadar akan berjiran dengan Belatuk Hitam yang saban musim akan menambah melepaskan zuriat ke alam bebas. Kesedihan Belatuk Hitam melihat kelesuan semangat juang temannya, tetangganya Belatuk Rintik, menjadikan nafsu amarahnya memuncak. Kepingian saja dia menjadi Harimau Bintang. Biar bisa dia melompat lalu menerkam Belatuk Rintik lalu memamahnya hancur lumat lantas kemudian menjadi najis terlepas berbintil-bintil buat hidangan para cacing di perdu punggur. Padanya, atas perkiraan singkatnya, teman yang berotak, tetapi seperti tidak berotak, malas berfikir, teman berhati, tetapi seperti tidak punya hati, tidak membina rasa hati cekal berani, harus saja menjadi najis. Namun dia sadar. Dia adalah Belatuk. Teman akrabnya harus Belatuk, bukan Singa Laut atau Harimau Bintang. Juga dia tidak kepingin hidup dalam lingkungan najis.  "Jika engkau tidak boleh berfikir, maka akulah yang seharusnya sehabis hidupku harus terus berfikir" bisik hatinya. Belatuk Hitam perlahan-lahan kian Istiqamah at peace bersama dirinya. Dia harus terus sabar tekad nekad berfikir mencari jalan agar Belatuk Rintik, tetangga paling akrabnya harus terus saja bersamanya serta mudah-mudahan mengerti betapa dalam hidup ini, penzahiran kudrat ketentuan Tuhan adalah pada dirinya yang empunya kudrat.

(4) Sedang di banir punggur, Munsyi sedang terlelap. Kelelahan berjalan panjang menjemputnya merebahkan tubuhnya yang separuh mati di banir itu. Beberapa hari dia telah berjalan menerjah alam mencari jawaban. Dia berjalan menjauh dari keriuhan kehidupan manusia. Dia khalwat ke pinggir hutan. Dia berjalan meneter menelusuri bukit dan tanah paya lapang. Munsyi, sifatnya, dia lebih gemar mendongkel Ilmu lewat memerhati, merasa, mengalami dan berfikir. Cara itu, dia bertanggap citrarasa jiwa dan jalan fikirnya akan menjadi lebih peka dan tajam. Namun tidak lupa dia pasti akan terus sama menyemak hujahnya Allah dan Muhammad SAW. Pada alam dia cuba untuk lebih mengerti akan maksud hujah Allah dan penjelasan Muhammad SAW. Dia benar-benar mahu agar hatinya, deria sentuh, rasa, dan fikirnya tajam dan menghargai, menjiwai. Dia tidak gemar sekadar duduk bertanya lalu mendengar. Pada Munsyi, telinga dan lidah sering saja membawa onar. Lataran egoan lidah sering berkata yang tidak benar. Juga lantaran tipisnya telinga, sering saja lebih mendengar yang jelek dari kebenaran. Fitnah dan dusta mudah menerobos dan terlepas dari dua deria itu, telinga dan lidah. Maka, dia telah memutus, biarlah dia lebih banyak diam, saat jelas pada hati, mata, rasa dan fikiran, baru dia akan bersuara. Dengan jalan itu, suaranya adalah suara pasti, lantaran adunan pasti kata hati dan jalan fikir. Dia mahu setiap ungkap katanya, dia berpegang pada kata-kata itu, dan jika terpaksa, akan mempertaruhkan nyawanya mempertahankan jalan pendiriannya.

(5) Dalam rongga otaknya Munsyi sedang berserabut satu persoalan betapa temannya Bob sedang sengsara memburu cinta yang tidak berbalas. Bob saban hari kian hanyut dalam kehampaan yang tidak kepalang. Dia sepertinya kian dan bahkan sudah menerima kudrat hidupnya adalah untuk menanggung kegagalan. Bob, teman paling akrabnya sedang redha memikul beban kegagalan hidup. Dia kian redha hidup dalam kegagalan lalu mengalah. Dia menerima kudrat sebagai seorang kalah. Kudratnya dia mengertikan sebagai sang kalah. Kalah adalah ketentuan dirinya. Dia kian pasti akan kudrat, takdir, ketentuannya adalah sebegitu. Dia sudah bukan lagi Bob yang girang, bersemangat, pemberani, waras. Dia Bob yang kecundangan cinta. Bob yang rebah parah, kegagalan mengarap cinta. Sedang, Sharen, gadis buruan cintanya Bob, juga masih hanyut dalam kehampaan cinta pertamanya kepada Mohd Rafik. Sharen gagal mendaulat cinta pertamanya. Sharen masih meniti hidup kegagalan cinta pertamanya. Dia terus-terus menangisi gagal cinta pertamanya. Jiwanya masih hanyut bersama kabur kekasih cinta pertamanya. Cintanya masih untuh melekap teguh di hatinya pada tubuh yang kini biar dia sendiri sudah tidak ketahuan ke mana dia. Dia terus berharap bulan jatuh ke riba. Bulan kembali ke riba sebetulnya. Dia tidak dapat menerima cinta Bob selagi bekas-bekas cinta pertamanya masih tebal mengakar di dinding-dinding jantungnya. Biar yang tinggal itu sekadar calar-calar, namun tetap adalah bekas-bekas cinta pertama yang sangat dalam lukanya. Sepertinya, Sharen sedang keliru antara cinta dan luka cinta hampa. Di hatinya, apakah cinta yang masih ada atau sekadar pelarian luka cinta gagal. Kegagalan percitaan sepertinya, menjadikan dua tubuh ini seperti bangkai bernyawa, sangat layu, lemah, mengalah. Hidup, mereka tetap hidup, namun hidup mereka sekadar menanti loceng jemputan pulang Ilahi. Bob, tanpa Sharen, sepertinya dia lebih rela untuk mati. Dia mengambil keputusan untuk kabur ke Benua Anbia. Katanya mahu menuntut Ilmu, namun yang pasti dia sedang berpelarian. Jiwanya tetap kalut serabut. Sepertinya, Sharen adalah roh, nyawa baginya. Apa mungkin sebegitu sebetulnya? Apa tidak mungkin Bob sebetul-betulnya sedang egoan? Egonya tidak mahu kecundang di tangan Sharen. Pantang lelaki mengalah. Hilang jantannya. Apa tidak mungkin dia juga sedang bertarung di arena yang dia pasti kalah? Munsyi terus berfikir, menduga-duga seribu satu kemungkinan. Sedang Sharen, tanpa jaya cinta pertamanya, juga sedang rela menyerah untuk pergi secepatnya. Cinta pertamanya, sudah menjadi roh, nyawa buat Sharen. Juga apakah sebegitu seharusnya? Tidakkah Sharen sebetulnya sedang kerdil jiwanya? Apa tidak mungkin dia sudah kehilangan keyakinan diri? Makanya kini Sharen, memutuskan untuk menjalani hidup paling sepi, sepi dan sempit sebetulnya. Bangun pagi lalu ke tempat kerja, pulang kerja merintih sendiri, berulang-ulang sekadar sebegitu saban hari. Di siang hari, di malam hari, sebegitulah dunianya. Dia kian mempersempitkan diri. Dia kian hilang rasa hidup dan makna hidup. Dia mengurung diri, seperti sang Murai rela masuk perangkap sangkar, terkurung. Hatinya dia tutup beku. Apa tidak mungkin keduanya sedang mengalami penyakit inferiority complex? Saat penyakit rendah diri kuat melanda, maka sikap egoaan, tidak percaya diri, serta pelarian pasti menyusul deras. Lantas, mereka sepertinya akan berbahagia redha mati dalam kegagalan. Kedua-dua mereka menerima kegagalan cinta sebagai kudrat Ilahi ke atas mereka. Mereka pasti dan redha betapa kegagalan adalah kudrat mereka yang telah tertulis mati di Luh Mahfuz. Tidak terubah. Tidak boleh diubah. Tetap sebegitu. Mereka telah puas mengabdi diri kepada Allah. Mereka sudah lelah sujud menadah kepada Allah. Airmata meminta mereka sudah terlalu kering untuk terus mengalir. Mereka ingin berhenti. Berhenti. Menerima seadanya penuh redha. Mengalah! "Ya, mereka sedang berpelarian" bisik hati kecil Munsyi yakin.

(6) Munsyi tidak menerima Kudrat, Takdir, Qada dan Qadar, Ketentuan Ilahi itu sebegitu mudah dan ringkas sepertinya Bob dan Sharen mengertikan. Pada setiap langkah kakinya, dia berfikir keras. Dia benar-benar memerah otak. Nurani kasihnya kepada Bob terlalu mendalam. "SubhannaAllah. SubhannaAllah....." ucap Munsyi tanpa rasa lelah berpanjangan. "Berikanlah aku Ilham, limpahkan aku akal...." mohonnya bertalu-talu berselang pujinya kepada Ilahi. Dia tidak mahu Bob punah hanya kerana nafsu. Dia benar-benar mencabar otak dan hatinya. Dia mendesak otak dan hatinya untuk mencari erti kudrat. SubhannaAllah, perlahan-lahan dari sudut paling dalam hati dan otaknya kian muncul suara-suara kecil mulai menjelaskan. Buat Munsyi, hati kecil dan benaknya mulai membicara betapa kudrat manusia tidak mudah untuk dimengertikan. Ianya bisa saja adalah sebuah misteri. Juga bisa kudrat terlahir jelas. Terlahirnya manusia sebagai manusia adalah kudrat Ilahi. Azali. Pasti. Tidak boleh diubah-ubah. Juga, lelaki, perempuan, serta kesempurnaan fiziknya seseorang manusia, itu sememangnya ketetapan Allah lewat aturan azalinya. Kapan hidup dan matinya juga adalah kepastian mutlak di tangan Ilahi. Itulah kudrat pasti. Tidak terubah. Tidak boleh diubah-ubah. Haram mengubahnya, melainkan memperbetul kelainan yang sengaja Allah adakan sebagai ujianNya. Namun soal hidup dan kehidupan, biar Allah turut telah menetapkan kesudahannya, namun Dia tidak akan menzahirnya dengan percuma. Allah hanya menetapkan jalan aturan ke sana. Manusia diberi sepenuh kebebasan untuk mengatur gerak tangan, kaki, telinga, mata, mulut, otak dan hati dan segala pada jalan pilihan sendiri untuk mencapainya. Hidup dan kehidupan adalah pilihan manusia. Jalan hidup adalah pilihan mereka. Lantas, apapun yang terjadi dalam jalanan hidupnya, belum pasti itulah kudratnya, tidak harus diterima sebagai takdir, apa lagi segala yang diingini tetapi tidak kecapaian. Allah, atas sifat MahaBesarNya, penuh misteri segala ciptaanNya. Sangat sukar untuk dimengertikan. Biar seorang Ulul Albab, ilmuan sekalipun, masih terbatas akan pengertiannya tentang mistri ilmu Allah. Namun Allah tidak pernah melarang sesiapapun untuk mencari dan cuba mengerti.

(7) Hadirnya otak dan hati yang sempurna, adalah kudrat, ketentuan Allah hanya kepada manusia. Punya hati, agar terbit nurani, keinginan. Nurani lalu terus mendesak otak untuk mendongkel akal buat menghambat menjelmakan nurani menjadi kemahuan, tekad, keazaman akhirnya. Nurani manusia adalah paling luas dan tinggi darjatnya. Nurani manusia tidak terbatas sekadar nafsu. Juga akal pada manusia adalah paling luas dan tinggi kedudukannnya. Tiada apa biar malaikat sekalipun dapat menandingi martabat nurani dan akal manusia. Kesepaduan kemurnian nurani dan kewarasan akal, pasti menumbuhkan hikmah wisdom. Saat sesiapa punya daya hikmah yang tinggi, pasti misteri Allah akan jadi lebih terbuka kepadanya. Samalah sepertinya dalam dunia perdagangan to reach the first million dollar, is to break a million hurdles, thereon, is a mere history. Saat sebegitu, maka Taufik dan Hidayah Allah pasti akan melimpah kepadanya. Jalan kebenaran Ilahi kian benderang di depannya. Akhirnya, pembukaan mistri Allah, akan menjadi ilmu penyuluh terang jelas perjalanan hidupnya. Begitulah fahamnya Munsyi tentang jalan mendongkel mistri MahaBerilmu dan MahaBijaksanannya Allah. Lantas, Munsyi mengambil sikap untuk menolak kegagalan cinta Bob dan Sharen sebagai ketentuan mutlak Ilahi. Dia yakin Allah tidak kejam atas nurani murni serta kewarasan akal umatNya. Munsyi menerima kegagalan cinta Bob dan Sharen hanya sebagai cabaran yang harus dia rungkai secara waras. Dia kepingin punya hikmah untuk merungkai cabaran hidup galang cinta Bob dan Sharen. Dia kepingin mengembalikan keduanya menjadi manusia-manusia tegar kembali hidup.  Persoalan rasa hati Bob dan Sharen, adalah persoalan hidup dan kehidupan. Bukan soal fizik atau kudrat azali mereka. Kegagalan kecapaian nurani cinta mereka tidak boleh diambil mudah sebagai kudrat mutlak. Kegagalan itu hanyalah pada tanggap fikiran mereka. Mana mungkin Bob dan Sharen harus tahu yang tertulis di Loh Mahfuz. Muhammad SAW sekalipun tidak pernah tahu akan kudrat diri baginda yang tercatat di Luh Mahfuz. Munsyi kian sadar, sebetulnya Bob dan Sharen belum mencerna kemurnian nurani dan kewarasan akal dalam merasai hikmah di balik cabaran kegagalan yang mereka mesti lalui. Kepada Munsyi, kudrat Allah kepada manusia adalah: teruji dulu, sebelum Rahim dan RahmanNya terbuka luas seluas-luasnya. Kepingin benget dia berbakti untuk Bob juga Sharen. Bob dan Sharen harus kembali menjadi manusia pada fitrah, natijah tujuan kejadian sebenar azali mereka. Mereka tidak boleh hidup sekadar hidup untuk mati sebelum mati. Namun, kelelahan seperti mematikan rasa lapar dan dahaga tidak kepalangnya. Niatnya sekadar berteduh sebentar; akibat tiupan enak angin hutan, matanya kian layu melelapkannya. Dia ketiduran tanpa sedar, jauh di atas punggur dua ekor belatuk juga sedang berdebat paling sengit, juga tentang kudrat. Perlahan-lahan hangat pancaran mentari di ufuk Barat menerjah dahinya yang luas memaksanya membuka mata. Pada saat itu, kedua-dua Belatuk Hitam dan Rintik sudah kembali riuh mematuk-matuk deras membikin lobang gubuk masing-masing. Irama patukan mereka kembali bersenandung indah dibawa tengelam timbul bayu hutan. "Ya Allah. MahaBerkuasa, MahaBijaksanaNya Engkau" dia bertasbih saat dahinya mula ditimpa umbang-umbang serpihan kulit pinus hasil patukan belatuk-belatuk tersebut. "Nasib baik belatuk yang bersarang di punggur ini. Jika saja sang gajah yang bertengek di atas sana, pasti aku telah mati tertimpa najisnya. Ya Allah, alam ini, segala aturannya telah engkau tetapkan, cuma mengertinya aku terlalu lambat dan terbatas" bicara Munsyi, sambil mengheret tubuh malasnya untuk berdiri. Dia bertapak ke pinggir tasik. Menguak-nguak dengan tangan kurusnya, lalu membasuh mukanya yang sudah kusut masai, dia berwudhu. Matanya kembali terbeliak luas. Dia meneguk dari telapak tangannya beberapa hirupan air jernih sedekah Tuhan. Dahaganya melayang menjauh. Namun perutnya tetap perit kelaparan. "Kudrat, pengertian kudrat, Ya Allah, Ya Rabbi, bantulah aku. Limpahkanlah taufik dan hidayahMu agar aku bisa mengerti serta mampu mengembalikan hidup dan kehidupan kedua-dua temanku yang sedang sarat pilu jiwa mereka" Munsyi menadah tangan dalam pengabdian dia menghadap Ilahi di waktu AssarNya.

(8) SubhannaAllah. Alhamdullilah. Hikmah Allah turun kepadanya. Munsyi tetiba mengukir senyum. Dia menjadi lega. Kelelahannya mati. Kelaparannya pergi ke langit pantas. Dia berdiri tegap. Wajahnya memerah segar. "Bob dan Sharen, aku datang kepada kamu!" tempiknya kuat. Kaget dua belatuk. Bingkas mereka terbang lari. Tidak berfikir untuk kedua kalinya. Mereka seperti punya rasa hati, jangan manusia diambil mudah. Bisa saja mereka mati di tangannya. Mereka harus kabur secepatnya hilang sembunyi di balik hutan belantara. Mereka tidak mahu mati di tangan manusia. Biar mereka akan tetap mati, namun tidak mereka mahu mati sebegitu mudah menyerah tersiksa akibat tangan hati rakus manusia. Munsyi berkejaran pulang bagai sang kijang. Melompat, melangkah seluas, secepat, sekuatnya. Pedih tikaman rizom ilalang di kakinya tidak dirasakan. Dia kepingin berhubung segera dengan Bob dan Sharen.

(9) "Bob! Hellow....hellow" teriak Munsyi ke 'Handphone'nya saat terdengar suara balas dari Bob. "Assalamualaikum. Munsyi. ke mana engkau? Sudah beberapa hari aku menalipon dan menghantar SMS kepada engkau tetapi tiada jawaban. Engkau sihat?" tanya Bob bertubi-tubi. "Alhamdullilah. Aku sihat. Keadaan di sana macamana? Keselamatan engkau bagaimana?" balas Munsyi. "Kian gawat. Rakyat sudah mulai berani bangkit berjuang. Mereka sudah tidak sayangkan nyawa. Mereka sudah tidak pedulikan harta. Aku tidak pasti apa akan terjadi seterusnya. Aku benar-benar binggung. Rakyat sebangsa, seagama sudah mahu berbunuhan. Darah sudah mula berhamburan di mana-mana. Airmata apa lagi. Aku benar-benar takut. Sepi. Takut. Perang saudara sudah kian bermula di sini. Bumi Mesir sedang terbakar" perjelas Bob dalam suara penuh celaru, kecewa dan kekhuatiran. "Sekarang juga engkau ke Iskandariah. Tinggalkan Kaherah. Aku segera uruskan kepulangan engkau lewat Paris dan Bangkok. Aku tunggu engkau di Kuala Lumpur." tegas Munsyi sepertri memerintah. "Tapi...." balas Bob seperti cuba menyanggah. "Tidak usah tapi-tapi. Engkau tidak akan boleh mengubah keadaan. Mesir adalah hak rakyatnya. Biar mereka menentukan dulu jalan pilihan mereka. Biar dulu para anbia mereka berfikir dan bertindak. Mereka sudah punya cukup para anbia. Engkau tiada maknanya buat mereka. Kita jangan burukkan kedaan. Biar diri engkau dulu terurus, kemudian kita mengatur langkah selanjutnya. Engkau ke Iskandaraiah sekarang juga. Jangan binggung. Tinggalkan segalanya. Engkau segera ambil teksi langsung ke Lapangan Terbang Iskandariah. Aku akan aturkan keberangkatan segera engkau pulang. Aku akan berada di Kuala Lumpur besok." tegas Munsyi tanpa memberi peluang kepada Bob untuk berfikir berhujah lagi.

(10) Dari LCCT Munsyi terus memecut ke Melaka. Dia bertaruh nasib. Selepas Check-In di River View GuestHouse, di Kampung Pantai Melaka, dia menghubungi Sharen. "Assalamualaikum. Apa khabar? Di mana ni?" sambut Munsyi saat kedengaran Sharen membalas panggilannya. "Walaikumsalam wbt. Alhamdullilah macam biasa. I baru balik dari kerja. Ada di rumah." balas Shareen dalam suara agak lemah. "Sibuk ke? Boleh kita bercakap?" soal balas Munsyi memancing. "Tidaklah sebok mana. Letih sedikit. Cakaplah. Lama sudah kita tidak pernah bercakap" jawab Sharen. "Kalau boleh I nak dinner dengan you malam ini. I sekarang di River View GuestHouse. Baru tiba sebentar tadi. Seorang saja" balas Munsyi. Berderau darah Shareen. Dia tidak menduga Munsyi berada di Melaka. "Dinner. Lewat sikit boleh? Dalam pukul 8.30. I bawa Norleen, temankan I. I segan hendak jumpa you sendiri-sendiri" saran Sharen separuh kesal. Menyesal rasa hatinya mengkhabarkan dia sedang berada di rumah. Dia sangat mengelak untuk ketemu Munsyi, yang dia tahu adalah sabahat akrabnya Bob. "Baik. You tak perlu buru-buru. I tunggu you di Lobby. Nanti kita fikir ke mana kita dinner." jawab Munsyi rengkas. Dia gembira. Setidak-tidak sebelum ketemu Bob dia duluan ketemu Shareen.

(11) Shareen melangkah ke lobby River View GuestHouse dengan penuh kegugupan. Norleen membuntutinya. Wajahnya kurang berseri. Munsyi dapat menangkap langkah longlai teragak-agaknya saat gerbang lobby terbuka. "Hai" sapa Munsyi ringkas sambil berjalan menuju menyambutnya. Sharen cuba mengukir senyum. Agak payah. Tidak menjadi. Hambar. "Apa khabar? balas sapa terpaksa Shareen. Kepalanya tunduk. Dia segan bertantang wajah dengan Munsyi. "Kalau tidak keberatan, kita ke Restoran BabaNyonya di Jonkker Street. Hanya tiga 'block' ke kanan Hotel ini. Larat untuk berjalan ke?" aju Munsyi. Sharen melihat keliling. Dia seperti was-was. "Ala dekat saja. Mari kita ke sana. Sedap makanan di situ. Aku sudah kebulur" sampuk Norleen cuba menceria keadaan. "OK" balas Shareen. Mereka jalan bergiring ke sana. Suasana di malam hujung Minggu di Jonkker Street sememangnya agak sesak. Ramai pengunjung luar khususnya dari Singapura dan Kuala Lumpur sangat menyesakkan keadaan. Restoran BabaNyonya yang mereka pilih amat menarik. Segalanya bersifat tradisional. Meja-meja, kerusi-kerusi, lantai, serta beberapa perhiasan ukiran kayu menyuburkan roh silam kehidupan BabaNyonya. Mereka memilih sebuah meja di pojok belakang yang agak terselindung di balik rimbunan potted water plant. "Sharen, Norleen, you all 'order'lah apa yang you suka. Banyak 'seafood' di sini. Cuma jangan lupa pesan kari kepala ikan. Sedap." usul Munsyi kepada Shareen dan Norleen. Shareen memesan ikan bakar cicah BabaNyonya. Norleen tidak pernah lupa Masak Asam Pedas BabaNyonya.

(12) "Bagaimana keadaan kerja you?" soal Munsyi kepada Shareen memecah bicara. "Kerja baik saja. Banyak kerja. You tahulah dalam 'construction sector', semua 'rushing'. Letih juga terkejar-kejar jadual." balas Sharen. "Dia sebok memanjang. Balik kerja, terus mengeram di rumah. Payah hendak mengajak dia keluar. Ini you kira sangat beruntung. Dah tiga bulan agaknya kami tak pernah keluar." seloroh Norleen menyampuk. "Hisss engkau ni, buka rahsia orang pula" sergah Shareen dengan mimik wajah tidak selesa. Norleen hanya membalas tersengeh. Melihat keadaan Shareen yang tetap suka bersembunyi sejak pertemuan mereka di Surabaya dua tahun lepas menjadikan Munsyi perlu berhati-hati. Kepalanya ligat cuba mencari jalan terbaik untuk menyatakan apa yang terbuku di hati dan benaknya. Kehadiran Norleen mempersulitkan keadaan. "Norleen, you macamana? Maksud I kerja you and your life?" tiba-tiba Munsyi mengalih tajuk perbicaraan. "Biasalah. Tengelam timbul. Ada masa seronok, ada masa tertekan. Sekarang dunia sudah banyak berubah. Susah hendak 'catchup'. Penat dibuatnya." balas Norleen separuh mengeluh. "Harap-harap malam ini you all tak 'tension'. Nanti tak ada selera pula hendak makan" balas Munsyi cuba berseloroh. "I kalau 'tension' lagi kuat makan. Badan I pun sudah tak terkawal naiknya." sampuk Shareen. "Heran ye. Kenapa kalau 'tension' jadi bernafsu untuk makan. I kalau 'tension' lebih gemar duduk dengar musik atau 'drive' keliling cari buah fikiran" balas Munsyi. "Lelaki macam tulah. Bila 'tension' merayaulah. Selalunya mengatal. Kalau sudah kahwinpun tetap sama perangainya." balas Shareen.  Wajahnya selamba. Tersenyum sumbang. Norleen juga turut tersengeh. "Janganlah belasah I pula" seloroh Munsyi lanjut. Serentak mereka berderai ketawa. "Yalah. You datang dari jauh, tiba-tiba tak pasal-pasal pula kena belasah. Dah tu kena belanja makan pula. Kasihankan!" tiba-tiba Shareen berubah nada kepada lebih bersahabat.

(13) "Sebenarnya I datang ni saja nak jumpa you. Yelah, lama juga kita tak pernah berjumpa. Kebetulan lewat malam esok, Bob akan tiba dari Kaherah. I minta dia pulang, sebab keadaan di sana sudah tidak menentu. Sambil tunggu dia, I jumpa you sekejap" perjelas Munsyi lembut. Makanan dipesan sudah datang. Munsyi mengagih-ngagih makanan kepada semua. Semua yang dipesan enak-enak belaka. "Ini, I makan banyak, bukan sebab 'tension'. Sudah dua hari tidak tentu makan. Sedap Kari dan masak Asam Pedas ni. Pandai you all pilih. Ikan bakar inipun sedap. Cicah cili-asamnya sangat menyelerakan" ujar Shareen saat dia meminta nasi tambah. "Aku lagi kebulur." sampuk Norleen. "Simpan ruang sedikit. Cendol dan onde-onde di sini sedap juga. Kita pesan buat cuci mulut" usul Munsyi. "Setuju!" balas Norleen. "Amboi, pasal makan 'free' berlebih nampak. Cuba dia yang bayar, mulalah menghitung jari." sampuk Shareen berseloroh. "Janganlah pecahkan tembelang" balas Norleen sambil mencubit lengan Sharen. "Cepatlah kahwin. Ada yang belanja makan 'free' selalu" seloroh memancing Munsyi. "Soal inilah yang selalu menyebabkan kita 'tension'. Umur macam kita orang ni, dah hampir mencecah tiga puloh tahun, susah hendak dapat laki. Yang sebaya semua sudah beristeri. Yang muda-muda pasti tidak hendakkan kita. Yang berumur, adalah, tapi harus jadi madulah jawabnya. Salah-salah jadi kain buruklah nanti. Mak bapak sudah berbuih mulut mereka suruh kita kahwin. Kawan-kawanpun sama. Macamlah cari laki, macam beli kacang butir pula." sampuk tegas Shareen. "Jangan cakap pasal kain buruk. Allah sudah tetapkan setiap dari kita, apapun, pasti ada pasangan masing-masing. Kita kena usaha. Kita tidak boleh berputus asa. Usaha dan sabar." sanggah Munsyi. "Dah usaha. Semua tak sesuai. Ada saja yang tidak kena. Masalah umurlah. Masalah morallah. Masalah orang tualah. Sesak dibuatnya. Hendak terus hidup sendiri, susah juga. Kawan-kawan semakin lama semakin hilang." balas Norleen separuh mengeluh. Shareen tertunduk diam. "Baik. I nak cendol dan onde-onde. Shareen. Norleen you all nak apa untuk cuci mulut?" aju Munsyi. "I nak kopi cawan dan onde-onde" jawab Shareen. "I hendak cendol pulut dan mangga sahaja. Bolehkan?" sampuk Norleen sambil menjeling kepada Shareen. "Ye le. Makan 'free' mintalah apa-apapun." balas Shareen sambil membalas lirik tajam Norleen. Sekali lagi semua kemudian ketawa berderai. "Beginilah. Berbalik kepada soal mencari jodoh. Sama juga dalam hal mencari rezeki, kekayaan. Menghambat pangkat. Meniti darjat. Tidak ada apapun di dunia ini yang sempurna. Benar-benar sempurna. Kesempurnaan hanya ada di Syurga. Dan setiap ketak sempurnaan di dunia ini adalah cabaran untuk kita. Allah mencabar kita untuk memperbaiki ketak kesempurnaan itu. Jika kita bijak, syukur dan sabar, pasti Allah akan turuti kehendak kita. Hanya masa saja kita tidak tahu bila Dia akan mendaulatkan kudrat kita. Lambat. Cepat. Itu hak Allah, namun Dia pasti sayang dan kasihi Umatnya yang berTaqwa kepadaNya. Pokoknya, kita perlu tahu cara dan kehendak Allah pada diri kita. Itu yang perlu kita penuhi dahulu. Contohnya, pada you all. Cantik. Berpelajaran tinggi. Punya kerjaya. Punya kebebasan. Cuba fikirkan, untuk apa sebetulnya Allah memberikan itu semua kepada you all? Kita carilah hakikat tujuan hidup dan keberadaan hidup kita ini pada landasan kehendak Ilahi. Jika itu dapat kita pastikan, kita perbuat sebaiknya, selanjutnya, itu urusan Allah. Kita kena bersyukur dan sabar." Munsyi cuba meyakinkan dua gadis di depannya yang pada firasatnya seperti sudah mengalah. "Payahlah hendak faham apa yang you cakap. Beza pengalaman hidup dan umur kita terlalu jauh. I tak berapa gemar hendak fikir panjang-panjang. Migrain I" sampuk Shareen sambil menarik nafas panjang. "Betullah Cik Munsyi. Boleh ringkaskan tak?" sampuk Norleen. "Tidak mengapa. Tidak faham tidak mengapa. Boleh bertanya. Soalnya mesti berminat. Ringkasnya begini. Kita kena jaga KeIslaman kita. Pertama, segala Fardhu Ain yang mempertanggungjawabkan diri kita kepada Allah kita kena jaga. Sholat, Puasa, Zakat, Fitrah, dan Umrah-Haji kita kena taati buat sejujur seikhlasnya. Kemudian, keduanya kita jangan lupa, kita kena hidup. Diri kita, keluarga kita, masyarakat kita, kita perlu jaga. Kita perlu hidup dalam kekeluargaan, dalam masyarakat. Muhammad SAW saat rohnya hendak dicabut, dia hanya redha selepas Jibrail meyakinkan baginda tentang nasib masa depan Umatnya. Begitu juga saat rohnya sedang tercabut, dia tetap ingatkan Umatnya. Maka kita tidak boleh memisahkan tanggungjawab kita kepada masyarakat, iaitu Umat Muhammad SAW, khususnya. Kita kena tunaikan Fardhu Kifayah kita. Ilmu kita kena perbaiki. Manafaatkan Ilmu kita ke jalan baik-baik untuk diri, keluarga, dan masyarakat. Kesihatan kita kena jaga. Pekerti kita kena jaga. Kewarasan akal dan hati kita kena jaga. Pokoknya keluhuran, tatatusila, watak, kemahiran, kemasyarakatan kita, kita kena jaga, terus perbaiki. I yakin, InsyaAllah, Allah pasti akan mendatangkan yang terbaik buat hidup kita." perjelas Munsyi dalam nada berbisik. Dia kepingin keduanya memberikan perhatian penuh. "Bacalah tentang Khadijah bt Khuwallid al-Asadiyah ra isteri pertama Muhammad SAW. Bacalah tentang Fatimah Az-Zahrah bt Muhammad. Bacalah juga tentang sifat-sifat Siti Zulaikha, isteri pembesar Firaun yang gilakan Yusuf AS. Jangan lupa akan Siti Hajar, isteri Ibrahim AS. Bacalah. Banyak tulisan mengenai wanita-wanita mulia di zaman hidupnya Muhammad SAW. Perhatikan sifat-sifat mereka. Allah memelihara semua mereka pada taraf keTaqwaan mereka. Pelajari, fahami, amalkan dan tebarkan fitrah kebaikan pada mereka. I yakin, itulah sebabnya Allah menjadikan you all gadius-gadis yang cantik, berpelajaran, berwatak lembut. I yakin, kalian Allah tetapkan sebagai idola kepada teman keliling untuk juga menjadi baik-baik. Bukanlah you all ini cantik-cantik sekadar untuk bangga diri dan atau mendapatkan suami yang tampan dan berharta. Soal untung nasib kita, janganlah kita takut. Allah menghamparkan alam luas ini untuk kita. Kita perlu berusaha untuk mendapatkan apa yang kita mahu. Segalanya sudah Dia sediakan, cuma, tepuk dada tanyalah selera" bisik Musnyi terus-terusan. "I tahu, hidup ini tidak mudah. Hidup ini juga tidaklah juga terlalu payah. Semuannya tergantung pada jalan fikir kita. Jika kita tanggap susah, maka susahlah, Jika kita ambil enteng, maka mudahlah. Pokoknya, apakah kita mahu jadi pemberani atau sang kalah. Atau kita mahu jadi pemberi atau sekadar sang penerima. Itu saja" tegas Munsyi lanjut. "Kita tidak harus takut untuk jadi pemberani, pada jalan benar. Kita juga harus lebih memberi dari hanya menerima. Allah pasti memberikan lebih, agar kita terus jadi pemurah. Allah juga akan jadi paling lokek, jika jiwa kita penuh dengan rasa kedekut. Apa lagi jika kita adalah pengecut. Apa tidak mungkin Allah akan memaling mukaNya jika itu sifat kita?" ujar Munsyi lanjut. Shareen dan Norleen tunduk. Bening airmata mulai menitis di kelopak mata Shareen. Dia mulai terisak-isak. Menangis perlahan-lahan. Munsyi menghulur tissu paper kepadanya. Norleen menepuk-nepuk bahunya Shareen. Mata Norleen juga memerah. "Kita sudah cuci mulut. Ada apa-apa lagi yang you all mahu?" soal Munsyi. Serentak Shareen dan Norleen mengeleng-geleng kepala. Mereka kemudian perlahan-lahan kembali ke Hotel lantas menuju Medan Kereta.

(14) "Maaf jika I menyinggung perasaan you all. I just love all of you. I hendak you all ada keyakinan diri. Please, by any chance, any opportunity crosses your way, be brave to grab it. Just be mindfull of Your Way. Mudah-mudahan Allah permudah dan lapangkan hidup you all. InsyaAllah." pesan Munsyi saat dia menutup pintu kereta bila Shareen dengan penuh sayu melabuh diri. "You take care. Thanks for the wonderful evening. Assalamulaikum" lambai keduanya saat Norleen perlahan-lahan menekan pedal minyak lalu meluncur pergi. Malam itu, Munsyi bermunajat kepada Ilahi, agar Shareen khususnya mengerti maksud tersiratnya. Mudah-mudahan Shareen mengerti betapa Allah telah mempertemukan keduanya, Shareen dan Bob, cuma keadaan saja yang belum mengizinkan, maka jika mereka punya kesabaran dan keikhlasan menunaikan kemahuan Ilahi, pasti jodoh mereka tetap ada. Cuma waktu dan keadaan sahaja yang perlu diserasikan. Munsyi, dia sedang berusaha ke arah itu.

(15) Sedang di Lapangan Terbang Paris, Bob sedang berfikir-fikir. Apakah dia akan berangkat ke Bangkok atau terus saja kabur ke mana-mana. Dia membelek-belek buku tentang Timbuktu di Mali. Hajatnya memang hendak ke sana. Dia ingin menjamah khazanah Ilmu Kordoba yang tersisa di sana. Atau ke Bukhara, meniti jalanan Ilmu Imam Bukhari. Kenapa tidak saja ke Lahore, Pakistan. Di sana tidak kurang gedung Ilmu Islam. Dia berfikir keras. "Kesialan. Semua masih dalam kancah kemelut bodoh. Kenapa Umat Muhammad terus-terus saja berkancah. Kapan mereka mahu berdamai dan berfikir waras?" bentak hati Bob. Munsyi. Munsyi. Nama itu bermain-main di kepalanya. Apakah harus dia khianat kepada Munsyi sekali lagi? Dulu dia kabur tanpa pengetahuannya di tengah malam. Kini, apakah dia akan terus bersikap sebegitu? Dia benar-benar binggung. "Hellow. Assalamualaikum. Aku sudah di Paris sekarang. Dalam dua jam lagi aku berangkat ke Bangkok. InsyaAllah jam 11.00 malam esok kita jumpa di KLIA" bicara Bob kepada Munsyi lewat 'handphone'nya. Dia akhirnya mengambil keputusan untuk bertemu Munsyi di Kuala Lumpur. Dia tidak sanggup untuk mengecewakan Munsyi terus-terusan. Dia khuatir kuwalat ketulahan kepada Munsyi yang telah kedua ibubapanya angkat sebagai abang kandungnya. Munsyi telah banyak membantunya, dan untuk kali ini, biarlah dia mengalah kepada kehendak Munsyi.

(16) Dari ruang legar menunggu, Munsyi bersama Guntur telah menanti dengan penuh debar. Paling resah adalah Guntur, anaknya Munsyi. Dua tahun lepas, Pak Bob telah menipu dia sehingga kabur tidak ketahuan berita ke mana dia. Kini Guntur sudah cukup remaja. Dia anak yang segak. Anak yang cerdas. Anak yang sudah punya keyakinan diri yang utuh. Munsyi kebelakangan ketiadaan Bob mempertaruh masa dan tumpah kasihnya kepada Guntur. Dia membimbing anak itu untuk bisa berdiri sendiri. Dia tidak memaksa. Munsyi sedar, Guntur bukan miliknya. Guntur bukan hakiki miliknya. Dia hanyalah alatan Allah untuk mengadakan Guntur. Guntur pasti punya kudrat dan kehendak sendiri. Dia tidak sekali-kali ingin menetapkan siapa Guntur jadinya. Namun, dia sadar, siapapun Guntur akhirnya, tetap dia punya bekas. Guntur adalah ibarat kain putih. Mencoraknya adalah dia, namun bentuk coraknya belum tentu pada jalan kehendaknya Munsyi. Guntur punya hati dan otak sendiri. Biar dia menentukan jalan rasa dan fikir sendiri. Munsyi sekadar membimbing. Dia sekadar pembimbing. Munsyi akur tentang hukum azali itu. Maka, selama ini, sejak Bob sudah tiada, dia menyediakan segala untuk Guntur agar bisa memilih pada gerak hati dan benak yang jelas dan benar. Dia membiarkan Guntur untuk berdikari. Dia melepaskan Guntur dengan dunia pergaulan tersendiri. Banyak keputusan dia serahkan agar Guntur yang membikin. Terkadang, biar dia tahu langkah Guntur akan kepeleset namun dia biarkan kerana dia mahu melihat gerak Guntur selanjutnya dalam mendepani masalah atau galang perjalanannya. Dia benar-benar memerdekakan Guntur. Biar begitu, Munsyi tetap berawas. Jalan kawalannya ke atas Guntur sangat berbeda. Dia melengkapi anak itu dengan sifat suka menyelidik. Dia suka Guntur sering menyoal. Biar dalam urusan Ibadat kepada Ilahi sekalipun, dia mendidik Guntur untuk menyoal. Dia tidak mahu Guntur sekadar mengamin. Maka, Guntur dia bekali dengan buku-buku ilmu yang meluas. Dia berusaha agar anak itu mentaati perintah pertama Allah agar membaca. Membaca dengan mata, hati, telinga, rasa, mulut, dan fikir. Dia memerdekakan kedapatan ilmu pada anak itu. Dia kepingin anak itu, benar-benar merdeka dan akhirnya berdaulat. Dia saban waktu berdoa agar Allah menumpahkan Taufik dan HidayahNya kepada anak itu agar terus subur KeImanan dan Ketaqwaannya kepada Ilahi. Munsyi berdoa agar Guntur, anak itu akan menjadi pejuang ketal membentengi Melayu dan Islam.. Guntur sedang dia bimbing menjadi manusia yang benar-benar mengerti akan kemerdekaan dan berdaulat. Buat Munsyi, itulah natijah Sahadah Umat kepada Ilahi. Tiada kurang dari itu. Teguh tegar pada jalan sebegitu.

(17) Dari jauh Munsyi dapat menangkap susuk kurus masai Bob. ”MasyaAllah. Dari jejaka yang segak, tegap, kenapa Bob menjadi begitu kurus dan tidak terurus?” bisik Munsyi penuh sebak di dada. Airmatanya mulai membasah pipi. Dia cuba bertahan sekuatnya. Guntur sedar bapanya sedang pedih. Dia juga turut menangis. Belumpun sempat Bob melangkah keluar dari ruang ketibaan, Guntur meluru ke arahnya. Bob seperti kekagetan. ”Pakcik Bob, kenapa jadi teruk benar sebegini” rangkul Guntur pada tubuh kurus itu. Panggilan nama Pakcik Bob menyadarkan Bob, betapa Guntur sudah amat remaja. Dia sudah kurang mengenali pada susuk anak remaja itu. Dia benar-benar telah berubah. Mereka berpelukan erat. Mereka bertangisan. Munsyi perlahan-lahan datang menghampiri. Dia merangkul kesemua erat. Airmatanya deras mengucur. Sebaknya dia, dia tahan dalam-dalam. ”SubhannaAllah. Kita masih punya waktu untuk bertemu. Alhamdullilah. Ayuh kita pulang. Nanti kita bercerita” bisik Munsyi lalu membimbing Bob dan Guntur ke Medan Kereta. Di sepanjang perjalan ke Appartment Munsyi di Bandar Baru Bangi, mereka hanya diam. Masing-masing melayan fikiran sendiri-sendiri. Segalanya seperti mati. Bob tersandar lesu di belakang.

(18) "Bapak. Kita singgah makan dulu sebelum pulang. Saya lapar. Pakcik Bob tentu lapar juga" pinta Guntur saat mereka sudah mendekat Bandar Baru Bangi. "Baik. Nak sup atau Asam Pedas?" balas Munsyi sambil mengimbas melirik kepada Bob yang masih bersandar lesu. "Aku dah lama tidak merasa sup ayam kampung dan sambal belacan" jelas Bob dalam nada separuh hilang. "Kita ke Restoran Ayam Kampung saja Bapak. Di sana ada banyak pilihan. Semua ada. Asam Pedaspun ada" saran Guntur lanjut. Bila makanan telah terhidang, lahap sekali Bob makan. "Berapa hari dah tidak makan?" gurau Munsyi pada temannya yang kelihatan sangat khusuk meratah sup ayam kampung. "Hari. Dah dua tahunlah" balas Bob mengerutu. "Patutlah Pakcik Bob tinggal tulang. Nasib baik tidak digonggong serigala di padang pasir" sapa Guntur dengan gelak cukup ceria. "Wah. Sudah pandai melawak ya? Ye lah tu!" balas Bob cuba bersengeh. Ternyata kurus benar dia. Badannya dulu gempal keras, kini tinggal kulit dan tulang. Matanya cengkung ke dalam. Rambutnya sudah keras kerinting, tidak lagi berjurai lembut. Dahinya berkedut seribu. Bibirnya kering pecah-pecah. "Nasib baik Shareen tak ada. Kalau ada, pasti lari budak tu, melihat Bob ini sudah menjadi hantu jerangkong. Apalah engkau ini Bob, Bob!" desah hati kecil Munsyi saat menatap temannya yang makan seperti singa kelaparan itu.

(19) "Bapak, kita jangan pulang dulu ke Kuching. Boleh tak kita keliling Shah Alam, Kelang dan Petaling Jaya dulu? Kelmarin Guntur hitung ada lebih kurang lima buah Restoran Melayu, tiga restoran India, dan dua restoran Indonesia di Bandar Baru Bangi. Rasanya, balik nanti Guntur akan aturkan dengan kawan-kawan untuk melihat pasaran puyuh dan kambing di restoran-restoran di Bangi, Shah Alam, Petaling Jaya dan Kelang. Lepas itu kita ke Cameroon Highland barang sehari dua. Kita bawa Pakcik Bob rehat ke sana sebentar. Guntur hendak tenggok macamana para pekebun di sana menguruskan 'Nursery' mereka." usul Guntur saat mereka sedang menikmati sarapan pagi di anjung 'Appartment'. "Wah. Guntur sudah ada otak 'business'. Alhamdullilah. Mudah-mudahan terus berjaya" sampuk Bob sambil menghirup kopi panas. "Bukankah Pakcik Bob dulu sering nasihatkan Guntur agar berminat dalam perniagaan. Jadi sekarang Guntur hendak buktikan. Bapakpun galak Guntur untuk berniaga." jawab Guntur sambil memerhati tepat ke mata Bob. "Alhamdullilah. Syukur. Guntur kena berniaga. Dapat lebih banyak rezeki. Boleh bantu banyak orang secara langsung. Mudah-mudahan suatu hari nanti Guntur akan memeiliki "Public Listed Company". Cuma sekarang mesti  hati-hati, jujur dan bekerja keras. Sekolah macamana?" ujar Bob bersungguh-sungguh. "Dia dah habis SPM tahun lepas. Sekarang sedang buat Diploma in Business Study secara OnLine di Open University" sampuk Munsyi. "Kenapa tak buat 'Full Time Degree'?. Keputusan SPM tak elok ke?" soal Bob kehairanan. "Keputusan SPM Guntur baik semua. Sebenarnya Guntur dapat tawaran ke Universiti Malaya dalam Kejuruteraan Sivil. Tapi Guntur fikir, lebih baik Guntur belajar sambil bekerja. Guntur bukan hendak pandai. Guntur cuma perlukan ilmu untuk mengembangkan perniagaan Bapak. Lepas dapat Diploma nanti Guntur akan buat pula Diploma dalam Agri-Science" jelas Guntur. "Ini mesti idea engkau?" celah Bob sambil menantang tepat mata Munsyi. "Bagi aku, tidak salah Guntur terus bekerja di Kampung mengurus apa yang ada. Biar dia bergelumang dengan masalah. Dalam masa yang sama, dia mendongkel ilmu nuntuk mengatasi masalahnya. Dengan cara itu, ilmunya lebih cepat dimanafaatkan serta akan menjadi lebih berguna kepadanya. Bagi aku, biar dia tahu apa yang dia tidak tahu, kemudian mencari jawaban untuk menjelaskan apa yang dia tidak tahu. Hanya dengan cara itu, pencarian ilmunya akan menjadi lebih jelas, tepat, berguna." tegas Munsyi. Bob terdiam. Dia melemparkan pandangannya menjauh ke bukit-bukit yang menghijau dengan sawit di kejauhan. "Baik. Lepas sarapan kita ke Petaling Jaya, kemudian ke Shah Alam. Lepas itu, kita ke Kelang. Malam nanti kita menginap di Bukit Tinggi, sebelum esoknya kita ke Cameroon Highland. Setuju? Ada bantahan?" soal Munsyi. "Excellent!" teriak Guntur. Munsyi dan Guntur kemudian berpaling menatap Bob. "Secara logik, Pakcik Bob tidak ada pilihan. Kena ikut!" ujar Guntur menegas. "Wah. Wah. Sudah ada watak kuku besi ya. Baiklah Pakcik ikut saja." balas Bob sambil menepuk-nepuk pundak Guntur. Munsyi tersenyum lega.

(20) Agak sore mereka memecut di LebuhRaya Timur-Barat setelah berkeliling di Petaling Jaya dan Shah Alam. Kerana sudah agak keletihan, Guntur menangguh tinjuannya ke Kelang. Munsyi mengambilalih memandu. Bob berada di sampingnya. Guntur dia suruh duduk di belakang. "Jadi, apa cerita engkau dua tahun di Mesir?" soal Munsyi untuk memecah kesunyian. "Mulanya aku masuk ke Kolej Swasta untuk belajar Bahasa Arab. Terasa agak terbatas, lalu aku mengambil keputusan menjadi pembantu pembuat roti. Aku berkira, dengan setiap masa cuba bertutur dan memahami bahasa Arab pasar, aku akan lebih cepat belajar bahasa tersebut. Cuma kurangnya, aku tidak terdedah dengan Bahasa Arab Baku apa lagi Bahasa Al Quran. Tapi, lepas kerja, setiap jauh malam aku ke Masjid untuk mengikuti kelompok-kelompok pengajian Al Quran. Biar agak terbatas, aku sudah mulai mendapat banyak sahabat serta menjadi pelangan kepada Kedai Roti di mana aku bekerja. Kerana kurang tidur danb rehat, aku jadi kurus sebegini" perjelas Bob panjang lebar. "Yalah. Engkau biasa menjadi kehidupoan yang sibuk. Mana tahan kembali jadi pelajar dan duduk di bilik darjah. Itu saja ke yang engkau buat selama dua tahun di sana?" soal Munsyi melanjut. "Tidak. Aku mula ikut kawan-kawan ke pelbagai pelusuk Kaherah, khususnya di kawasan masyarakat terpinggir. Hidup kebanyakan penghuni Kaherah sememangnya payah. Sangat terhimpit. Cukup sedrehana. Paling sederhana sebetulnya. Sekadar hidup. Tetapi tidak kurang yang hebat-hebat. Beda yang berada dan tidak berada, seperti Kelapa Tua dan Semalu, seperti Gajah dan Semut Gatal. Satu menjulang, mengapai langit, satu merayap menyembah bumi" balas Bob dalam nada penuh keluh. "Aku jadi heran. Kenapa Allah muliakan sebahagian, tidak sebahagian yang lain?" Bob mengeluh terus. Munsyi kaget dengan persoalan Bob..... ........ bersambung (InsyaAllah)

nota:
Sebahagian gambar hiasan dalam tulisan ini adalah capaian dari Internet di bawah tajuk Woodpecker; Bleeding Hand; Murai Batu; Poor Old Man Sleeping Under a Tree; A Running Man; The Burning Cairo; Tears Drop....

#Abdullah Chek Sahamat

Writing that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around my world which you may find hard to believe and understand

0 comments:

Copyright © 2010 abc sadong™ is a registered trademark.

Designed by Access. Hosted on Blogger Platform.