Bayangkan, kita sedang berjalan di hutan belantara. Tiba-tiba lalu seekor burung yang sangat indah rupa dan merdu suaranya. Bagaimana agaknya tindakbalas kita? Adakah kita akan terpegun lalu berkata: SubhanaAllah, Maha Besarnya Engkau, Ya Allah. Alhamdullilah. Aku bersyukur di atas nikmat keindahan yang Engkau paparkan. Atau sekadar kita berkata: Wow cantiknya burung itu!. Sememangnya, apapun, keduanya berbunyi menghargai, namun penghargaan pertama punya kesan yang jauh berbeza dari penghargaan kedua. Yang pertama kita memngakui kehebatan Pencipta sedang yang kedua hanya sekadar memuji apa yang kita lihat, ciptaanNya. Kalau ingin tahu bedanya, keluarlah ke laman diawal pagi, pada sekuntum mawar yang sedang mekar, hidulah dan selepas itu cuba berkata: Ya Allah aku bersyukur atas nikmat kewangian mawar ini atau sekadar mengucap Mmmmm sedap!. Apa tidak mungkin berbeda ketukan dalam hati kita?
As we walk deep into the jungle, a beautiful bird that we never seen, flew passed. What would be our reaction then? How would we expressed our amazement? SubhanaAllah, My Lord, Allah You are the Greatest. Alhamdullilah. I thank You for giving me the beauty of this world. Or we just acclaim to our peak: Wow that is a great beautiful bird!. In either case we indeed appreciate the displayed beauty, but the first form of appreciation is more toward the Creator, which will impart greater sense of meaning than the subject in the later case. One can do self experiment. Go out to the Park in the early morning. Get hold of a blooming rose. Sniff it. Say: Oh Lord Allah, thank you for allowing me to have the fragrant of this beautiful rose of Yours or just merely say Mmmm....smell good!. Feel the knock in your heart of these two phrases. Will there be any differences?
(2) Tulisan saya ini terilham, pertamanya untuk mengurai persoalan dasar dari Shanis seorang teman di kejauhan yang kecut bila diajukan dengan hujah cintailah demi Allah dan seorang teman lain Liza yang seperti sedang kemelut hebat kerana jadi rebutan banyak hati. Shanis, seorang yang cantik serta punya latar agama yang kukuh. Kerana 'ayu'nya dia, paling berhasrat agar jodohnya harus ganteng dan dia sedang mencari lelaki itu. Sedang Liza, dia juga adalah cantik dan sedikit bebas lantaran pernah kecundang hebat dalam soal cinta. Dia seperti menggunakan 'kecantikan'nya untuk memuaskan dendam terbuku. Kini dia sedang diburu oleh terlalu banyak lelaki 'ganteng'. Pokoknya, saya berhasrat untuk menguraikan cintailah demi Allah agar keduanya dan sesiapapun mengerti akan fitrah ayu dan ganteng.
(2b) This writing is inspired by a statement from a distance friend Shanis who is scared and not sure by the meaning of to Love for Allah and another friend named Liza whom are now running around like mad dogs from all those handsome guys. Shanis is a good lady. She is beautiful and fairly religious. She is reserved indeed. She dreams to have a handsome and gentleman spouse. Liza, she is beautiful as well and is free like a bird. She had tumble in her love, and thus just want to be free. She seem to capitalize her beauty for revenge. Both and others, I would say, I love to get them to know the meaning of to love for Allah.
(3) Istilah ganteng adalah istilah Jawa yang bermaksud kacak dan segak atau dalam bahasa Inggeris handsome and gentleman. Bayangkan watak segak atau gentleman, pastinya sangat terkait dengan pekerti, pribadi yang menawan. Sedang istilah ayu, sebetulnya juga adalah bahasa Jawa yang bermaksud cantik dan berpekerti. Gadis Jawa bila dikata ayu, bukan hanya wajahnya menarik tetapi seluruh rupa dan wataknya adalah lembut dan menyegarkan. Dia adalah seorang yang santun kerana tinggi budi dan atau akhlaknya. Cuma kini, bila dikata 'ayu', sifat cantik sahaja ditekankan, dan bila dikata 'ganteng', sifat kacak saja diutamakan. Sesungguhnya, sifat ayu dan genteng sangat terkait dengan pekerti ie prilaku. Maka dengan sebab itu ada penambahan ke dan an bagi istilah-istilah tersebut ie keayuan, kegantengan. Bila penambahan ini digunakan pasti ianya menjurus kepada soal pekerti, hiasan pribadi pada rupa sifat yang tampak.
(3b) The Javanese due to their long civilization, they had developed a very orderly norms and cultures that had governed their ways of lives for centuries. There is no doubt that the Malays had their own set of ideal norms and cultures as well. The term ganteng which in English probably close to the meaning of handsome and gentleman is a Javanese word which now gaining popularity among the Malays. The same with the word ayu, a splendid beauty. In the tradition Javanese, when one is being said as ayu or ganteng not only they are good looking, but matter most are their characters. An ayu lady is a soft well behave lady; she is well customized as well as religiously strong. Nonetheless, as cultures being drastically corrupted, the terms ayu and genteng are now being judged as more of good facial appearance. The ethical characteristics are very much being sideline.
Kiri: Gadis Malanesia di sebuah Pulau di Pasifik Selatan. Gambaran gadis 'ayu' dalam persuratan Melayu: rambut ikal mayang, bibir seulas pinang, hidung seludang kelapa, muka bujur sirih, leher jinjang, dada bidang, dan betis bunting padi (4) Mungkin ada yang kepingin untuk tahu siapa perempuan ayu dan lelaki ganteng yang ada di sekeliling kita. Siti Norhaliza saya kira adalah wanita ayu. Sehingga semalam, dia dapat mempertahankan kecantikannya serta kesopanan pekertinya. Permaisuri Zarith Sofia saya kira masih mempertahankan sifat ayunya. Begitu juga kalau dilihat pada Zeti Aziz, Gabnor Bank Negara. Beliau cantik serta punya keutohan pribadi. Bapanya, Ungku Aziz Omar dan ibunya Azah Aziz adalah pasangan ganteng dan ayu. Ungku Aziz, orangnya kacak, dan ditambah ilmu dan pribadi yang sangat baik, beliau jadi idola banyak pihak. Begitu juga isterinya Azah Aziz, bukan sekadar cantik tetapi budayawan kreatif dan utuh. Samalah halnya dengan Tengku Mirzan dan Permaisurinya, serta Raja Zahrin dan Permaisurinya. Mahathir Mohammed saya kira adalah lelaki genteng. Siti Hasmah, isteri Mahathir seorang yang ayu, lembut, bijak serta sangat sederhana. Itu adalah sebahagian yang saya telah perhati dan rasakan.
(5) Berkait dengan tajuk tulisan ini, saya ingin mengembalikan pembaca kepada asal fitrah kekejadian kita. Adam AS, moyang umat manusia, tercipta sebagai lelaki yang kacak dan segak. Kejadian baginda sangat sempurna sehingga menjadi dengki para shaitan dan menimbulkan kekhuatiran kepada para malaikat. Rupabentuk baginda yang sempurna ditokok dengan ilmu yang Allah hebuskan kepadanya, meletakkan baginda kepada suatu tanggungjawap yang sangat berat iaitu memimipin segala kejadian Ilahi di mukabumi. Saya berkira, Adam AS pastinya tahu sudah terbina syurga dan neraka. Neraka adalah untuk umat manusia yang sesat dan para syaitan. Maka, mana mungkin manusia akan berada di neraka jika hanya ada seoarang manusia iaitu dirinya yang sedang berada disyurga pada masa itu. Maka, saya berkira, Adam AS atas ilmu pengetahuannya yang Allah telah berikan langsung kepadanya, sedar baginda harus membiak, mungkin berdasarkan pengamatannya kepada pasangan-pasangan kehidupan lain di sekitarnya, maka baginda meminta agar pasangannya juga turut dicipta demi tanggungjawapnya itu. Hawa, Allah terbitkan dari tulang rusuknya.
(6) Adam AS sebermulanya adalah tercipta tersendiri. Dalam alam syurga yang luas, pastinya kesendirian Adam AS itu menjadikannya seorang yang terus meneroka dan mencari. Dengan sifat sebegitu, pastinya Adam AS mememui akan erti sebenar kejadiannya. Baginda juga saya kira menemui akan kekurangannnya. Hawa tercipta untuknya. Adam AS dan Hawa adalah dua manusia ayu dan genteng pertama yang Allah jadikan. Kegantengan Adam AS adalah atas sifat kesempurnaan padanya, sempurna dari segi rupabentuk, pribadi serta ilmu yang ada padanya. Sedang Hawa, keayuannya yang terletak pada rupabentuk juga pada sifat patuhnya. Hakikatnya, kedua-dua Adam AS dan Hawa adalah ciptaan Allah yang mempunyai banyak kelebihan dari ciptaan-ciptaanNya yang lain.
(7) Atas kelebihan itulah maka Allah membebankan mereka dengan tanggungjawap yang jauh lebih besar dari segala ciptaan yang lain. Adam AS asalnya dijadikan untuk memimpin, bukan sekadar manusia, tetapi meliputi segala yang lain bila mana Allah memerintahkan bair malaikat, biuar syaitan untuk tunduk di bawah kepimpinan Adam AS. Begitulah asalnya Adam AS. Sedang, azalinya, Hawa tercipta atas keinginan Adam AS untuk berpasangan agar baginda juga terus membiak zuriat bagi menambah kerakyatan solihin di syurga serta pastinya yang dapat memecah kesendiriannya baginda. Pokoknya, Adam AS sedar fitrahnya baginda tidak akan dapat melahirkan zuriat tanpa adanya Hawa. Ringkasnya hadirnya pasangan lelaki dan wanita adalah untuk menambah zuriat solihain sebagaimana saran Muhammad SAW betapa baginda sangat mengharap agar umatnya akan terus bertambah melebihi umat para rasul dan nabi yang lain. Saya terbaca, di kalangan masyarakat Arab, terutama kelomppok Wahabi, mereka mengambil berat akan saran ini sehingga ianya seperti sebuah doktrin yang mesti dipatuhi.
(8) Namun, di antara manusia, pasti ada pelbagai rupa dan pekertinya. Kalau perempuan, pasti ada yang jelek, biasa-biasa, cantik, jelita, rupawan, ayu, dsb,; sedang yang lelaki ada yang jelek, lawa, kacak, tampan, segak, ganteng dsb. Siapapun mereka, tetap sama saja fitrah mereka. Lelaki memimpin, perempuan adalah wadah pengembang ummah.
(9) Dalam soal lelaki ganteng dan wanita ayu, sifat-sifat sebegitu adalah anugerah Allah kepada mereka melebihi lain-lainnya. Kelebihan ini punya maksud yang sangat luas tanggungjawapnya. Sifat kacak dan cantik yang ada pada lelaki ganteng dan wanita ayu sepertinya sang burung yang cantik dan atau sekuntum bunga yan cantik, harus punya kedudukan yang baik agar terus terserlah kecantikan mereka. Sesungguhnya, pada padangan saya, kegantengan dan keayuan meletakkan seseorang itu pada tututan kebaktian yang jauh lebih besar di sisi Allah. Kita tidak boleh mensia-siakan kegantengan dan keayuan kita hanya sekadar untuk kepentingan diri sendiri.
(10) Cuba bayangkan, di antara si kudung dan yang serba lengkap tubuh badannya. Siapakah di antara keduanya yang diharapkan untuk lebih berkemampuan untuk berjasa. Muhammad SAW menyaran, antara lain, jika mencari isteri, carilah yang dapat menyejukkan hati. Apakah pengertian saranan ini? Juga di dalam Al Quran telah termaktub perumpamaan wanita itu adalah seperti ladang yang subur. Kita seharusnya mengerti akan segala pernyataan ini.
(11) Kembali kepada contoh Ungku Aziz-Azah dan Mahathir-Hasmah, inilah saya kira pasangan genteng dan ayu yang seharusnya dapat kita hayati dengan baik. Ungku Aziz cekal dlama perjuangannya memberikan kepimpinan dalam biodang akademik kerana punya isteri Azah Aziz yang begitu luhur dan setianya, pasti bertambah kukuh dokongannya kepada Ungku Aziz kerana kejelitaannya. Begitu juga Mahathir, dia dapat menumpu segala tenaga dan perhatiannya memimpin negara, keran adia punya Siti Hasmah yang bukan saja cantti, tetapi sederhana dalam segala sesuatu, sangat taat kepada suami dan pengurusan keluarga.
(12) Suatu ketika Ibrahim AS, melawat anaknya Ismail di Mekkah. Ismail tiada di rumah. Dia sedang berburu. Hanya isterinya yang ada. Maka bertanya khabarlah Ibrahim AS kepada menantunya: Bagaimana kedaaan kalian? Maka jawap sang menantu, lebih kurang bermaksud: Payah...banyak tidak kecukupan!. Maka pesan Ibrahim AS kepada aanaknya Ismail lewat menantunya agar dia menukar jenang (bendul) pintu rumahnya. Mengerikah kita akan kiasan pada riwayat ini?
(13) Sesungguhnya, saya berkira, pasangan ganteng dan ayu adalah pasangan yang benar-benar berjasa-bakti kepada kecemerlangan ummah. Fitrah mereka yang terjadi ganteng dan ayu adalah agar mereka lebih bertanggungjawap sebagai pemimpin ummah dan keluarga. Juga sesiapun yang berfikir dan yakin mereka adalah cantik dan kacak sesungguhnya, pada bahu mereka terpikul tanggungjawap yang besar dalam melangsaikan fitrah kejadian kita: memimpin ummah dan keluarga. Sesungguhnya, cinta kita sesama manusia, apa lagi antara pasangan masing-masing adalah demi tanggungjawap tersebut, demi Allah. Kita bercinta lalu mendirikan rumahtangga, kerana kita perlu memperkukuhkan kedudukan dan martabat ummah, berbakti kepadaNya. Mudah-mudahkan tanggapan saya ini benar dan betul, saya hanya boleh menduga, Allah lebih mengetahui. SubhanaAllah.
Kuching, Sarawak
6 Sept., 2012
2/9/12 AYU DAN GANTENG APA FITRAHNYA....the purpose of being good looking
Posted By: Abdullah Chek Sahamat - September 04, 2012#Abdullah Chek Sahamat
Writing that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around my world which you may find hard to believe and understand
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment