Sukar untuk kita mengetahui secara tepat, akan sebermulanya kelahiran bangsa Yahudi. Taurah, yang sepatutnya menjadi penyuluh kepada agama awalan ini, sebagaimana asalnya sudah tidak wujud kerana naskah asalnya diriwayatkan telah terbakar hangus dan pengikut Musa terkemudiannya telah menulis semula kitab tersebut dengan pindaan dan penyesuaian selaras dengan keperluan zaman. Injil juga tidak mengariskan secara jelas susur galur kaum Yahudi.
(2) Islam, melalui Al Quran mengariskan betapa kaum dan agama Yahudi itu telah diambil dari nama cucu kepada nabi Ibrahim, iaitu Yahuda anak kepada nabi Ishak. Atas landasan nama, Islam tidak mengiktiraf agama Yahudi kerana bertolak dari pokoknya ianya adalah atas nama seseorang. Tidak mungkin nama sebuah agama yang pengajarannya adalah dari Allah, sedang namanya adalah mengikut nama seseorang yang Dia ciptakan (ibarat sapi punya susu, lembu punya nama!).
(3) Di zaman Muhammad s.a.w membuka Madinah, kaum Yahudi yang pada awalnya adalah mendokong penghijrahan Muhammad ke Madinah, namun lewat beberapa waktu, ternyata kaum ini menjadi musuh terang-terangan kepada masyarakat Islam yang sedang Muhammad bangunkan. Mereka dengan dokongan kaum Munafik, iaitu kuam Arab asal Madinah yang iri hati tentang kerjasama Muhammad dengan kaum Muhajirin dan Aus dan Ansar, telah cuba memporak perandakan keutuhanan masyarakat Islam yang sedang dibangunkan oleh Muhammad.
(4) Kedegilan kaum Yahudi untuk menerima perubahan yang Muhammad bawa ada kaitan dengan sikap hidung tinggi mereka. Sejarah telah menunjukkan bahawa, kaum ini punya sebuah kitab yang dinamakan Taurah, yang penuh dengan pengajaran dari Allah tentang ketemadunan. Berbanding dengan bangsa Arab di kala itu, maka kedudukan sosial kaum Yahudi adalah jauh lebih tinggi dari bangsa Arab. Oleh yang demikian, mereka memandang rendah terhadap temadun Arab. Pada kaum Yahudi, mereka punya kitab agung, sedang, bangsa Arab masih kuno dan jahilliah, dan tidak punya apa-apa anugerah dari Allah!
(5) Sehingga kini, kaum Yahudi tetap terus memandang bangsa Arab (dan Islam) sebagai rendah martabatnya, kerana mereka punya bangsa besar dan maju iaitu Amerika dibelakang mereka.
(6) Sikap kaum Yahudi selepas Musa dan Daud adalah sangat degil. Mereka berfikir dan berfahaman, segala yang Allah turunkan adalah milik mutlak mereka, dan mereka tidak mahu berkongsi sama dengan manusia sejagatnya. Mereka tidak sekali-kali mahu sebarang perubahan yang di bawa oleh sebarang nabi dan rasul selepas wahyu asal Taurah seperti yang diturunkan lewat Musa. Mereka berani meminda kandungan dan pentakrifan Taurah itu sedemikian rupa sehingga Taurah adalah hanya untuk kaum Yahudi (dari kaum Yahuda cucu Ibrahim). Kaum Yahudi menafikan, dan menyulitkan bagi kaum lain menganuti agama Yahudi. Mereka memencil dan mengistimewakan diri sebagaimana kaum Mormon di Utah Amerika dewasa ini.
(7) Keengganan kaum Yahudi untuk menerima penbambahbaikan Taurah adalah sangat keras, kerana penambahbaikan itu menuntut mereka untuk membuka diri kepada segala perubahan dan penerimaan ke atas kaum-kaum lain. Maka dengan sebab itu, mereka sanggup sehingga membunuh para nabi dan rasul yang menyeru mereka ke jalan perubahan tersebut. Setengah-tengah tafsir menganggarkan sejumlah 70 para nabi dan rasul tumpah darah di tangan Yahudi.
(8) Atas sebab degil dan keras hati mereka, maka tidak hairanlah jika Al Quran seperti mendoktrin akan sikap permusuhan Islam terhadap Yahudi!
(9) Fakta seperti diuraikan di atas adalah sebuah sejarah yang perlu kita mengerti. Dan paling kita juga mesti mengambil iktibar terhadap permusuhan Islam terhadap kaum Yahudi, adalah agar kita juga tidak jumud. Kerana masalah jumud, fanatik pada pengangan 'kebenaran' mengikut tafsiran mereka, maka kaum Yahudi, biar di mana juga mereka berada tetap terpencil dan tidak diterima masyarakat setempat. Hakikatnya, kaum Yahudi adalah kaum pendengki-hasad, tamak, khianat, mangkir, dan pengecut. Bangsa dan individu yang punya sifat-sifat sebegini pastinya akan sering bersifat licik, angkuh, dan keras hati (tega-tegal). Amerika, Britain, bahkan negara-negara Eropah telah mengusir mereka secara halus dari menduduki negara mereka.
(10) Bagi kita orang Melayu-Islam, pemikiran dan prilaku kita tidak boleh juga jumud: orthodok, kuno, tidak berkembang sehingga kekal dalam alam yang kita rasa selesa-complacent. Kita perlu memikirkan secara lebih meluas dan mendalam tentang Islam, agar bukan hanya kita kuat dari segi rohani namun juga kukuh dari segi jasmani dan sosial.
(11) Janganlah kita hanya melihat, pengkisahan permusuhan Islam terhadap kaum Yahudi itu sebagai masalah antara Islam dan Yahudi tanpa memikirkan, sebetulnya Al Quran itu sedang mengajak kita berfikir jauh tentang pengertian sebenar cerita itu. Dalam bicara dan tingkah laku harian kita, pernahkan kita umat Melayu-Islam bertanya, apakah segala yang kita lakukan bukan kerana: hasad-dengki, tamak-haloba, khianat-mangkir, pengecut? Jika ya, tidakkkah kita sama saja dengan Yahudi, dan tidakkah kita mahu berubah sebelum tiba masanya kita jadi kerdil dan terpencil!
Matang Jaya, Kuching
8 Nov., 2010
(2) Islam, melalui Al Quran mengariskan betapa kaum dan agama Yahudi itu telah diambil dari nama cucu kepada nabi Ibrahim, iaitu Yahuda anak kepada nabi Ishak. Atas landasan nama, Islam tidak mengiktiraf agama Yahudi kerana bertolak dari pokoknya ianya adalah atas nama seseorang. Tidak mungkin nama sebuah agama yang pengajarannya adalah dari Allah, sedang namanya adalah mengikut nama seseorang yang Dia ciptakan (ibarat sapi punya susu, lembu punya nama!).
(3) Di zaman Muhammad s.a.w membuka Madinah, kaum Yahudi yang pada awalnya adalah mendokong penghijrahan Muhammad ke Madinah, namun lewat beberapa waktu, ternyata kaum ini menjadi musuh terang-terangan kepada masyarakat Islam yang sedang Muhammad bangunkan. Mereka dengan dokongan kaum Munafik, iaitu kuam Arab asal Madinah yang iri hati tentang kerjasama Muhammad dengan kaum Muhajirin dan Aus dan Ansar, telah cuba memporak perandakan keutuhanan masyarakat Islam yang sedang dibangunkan oleh Muhammad.
(4) Kedegilan kaum Yahudi untuk menerima perubahan yang Muhammad bawa ada kaitan dengan sikap hidung tinggi mereka. Sejarah telah menunjukkan bahawa, kaum ini punya sebuah kitab yang dinamakan Taurah, yang penuh dengan pengajaran dari Allah tentang ketemadunan. Berbanding dengan bangsa Arab di kala itu, maka kedudukan sosial kaum Yahudi adalah jauh lebih tinggi dari bangsa Arab. Oleh yang demikian, mereka memandang rendah terhadap temadun Arab. Pada kaum Yahudi, mereka punya kitab agung, sedang, bangsa Arab masih kuno dan jahilliah, dan tidak punya apa-apa anugerah dari Allah!
(5) Sehingga kini, kaum Yahudi tetap terus memandang bangsa Arab (dan Islam) sebagai rendah martabatnya, kerana mereka punya bangsa besar dan maju iaitu Amerika dibelakang mereka.
(6) Sikap kaum Yahudi selepas Musa dan Daud adalah sangat degil. Mereka berfikir dan berfahaman, segala yang Allah turunkan adalah milik mutlak mereka, dan mereka tidak mahu berkongsi sama dengan manusia sejagatnya. Mereka tidak sekali-kali mahu sebarang perubahan yang di bawa oleh sebarang nabi dan rasul selepas wahyu asal Taurah seperti yang diturunkan lewat Musa. Mereka berani meminda kandungan dan pentakrifan Taurah itu sedemikian rupa sehingga Taurah adalah hanya untuk kaum Yahudi (dari kaum Yahuda cucu Ibrahim). Kaum Yahudi menafikan, dan menyulitkan bagi kaum lain menganuti agama Yahudi. Mereka memencil dan mengistimewakan diri sebagaimana kaum Mormon di Utah Amerika dewasa ini.
(7) Keengganan kaum Yahudi untuk menerima penbambahbaikan Taurah adalah sangat keras, kerana penambahbaikan itu menuntut mereka untuk membuka diri kepada segala perubahan dan penerimaan ke atas kaum-kaum lain. Maka dengan sebab itu, mereka sanggup sehingga membunuh para nabi dan rasul yang menyeru mereka ke jalan perubahan tersebut. Setengah-tengah tafsir menganggarkan sejumlah 70 para nabi dan rasul tumpah darah di tangan Yahudi.
(8) Atas sebab degil dan keras hati mereka, maka tidak hairanlah jika Al Quran seperti mendoktrin akan sikap permusuhan Islam terhadap Yahudi!
(9) Fakta seperti diuraikan di atas adalah sebuah sejarah yang perlu kita mengerti. Dan paling kita juga mesti mengambil iktibar terhadap permusuhan Islam terhadap kaum Yahudi, adalah agar kita juga tidak jumud. Kerana masalah jumud, fanatik pada pengangan 'kebenaran' mengikut tafsiran mereka, maka kaum Yahudi, biar di mana juga mereka berada tetap terpencil dan tidak diterima masyarakat setempat. Hakikatnya, kaum Yahudi adalah kaum pendengki-hasad, tamak, khianat, mangkir, dan pengecut. Bangsa dan individu yang punya sifat-sifat sebegini pastinya akan sering bersifat licik, angkuh, dan keras hati (tega-tegal). Amerika, Britain, bahkan negara-negara Eropah telah mengusir mereka secara halus dari menduduki negara mereka.
(10) Bagi kita orang Melayu-Islam, pemikiran dan prilaku kita tidak boleh juga jumud: orthodok, kuno, tidak berkembang sehingga kekal dalam alam yang kita rasa selesa-complacent. Kita perlu memikirkan secara lebih meluas dan mendalam tentang Islam, agar bukan hanya kita kuat dari segi rohani namun juga kukuh dari segi jasmani dan sosial.
(11) Janganlah kita hanya melihat, pengkisahan permusuhan Islam terhadap kaum Yahudi itu sebagai masalah antara Islam dan Yahudi tanpa memikirkan, sebetulnya Al Quran itu sedang mengajak kita berfikir jauh tentang pengertian sebenar cerita itu. Dalam bicara dan tingkah laku harian kita, pernahkan kita umat Melayu-Islam bertanya, apakah segala yang kita lakukan bukan kerana: hasad-dengki, tamak-haloba, khianat-mangkir, pengecut? Jika ya, tidakkkah kita sama saja dengan Yahudi, dan tidakkah kita mahu berubah sebelum tiba masanya kita jadi kerdil dan terpencil!
Matang Jaya, Kuching
8 Nov., 2010
6 comments:
buat tatapan saudara abdullah....
Sesiapa yang dilantik menjadi pemimpin kepada manusia maka dia hendaklah mengajar dirinya terlebih dahulu sebelum bisa mengajar orang lain. Sesiapa yang mengajar dirinya sendiri serta memperelokkannya lebih layak untuk mendapat kemuliaan daripada mereka yang mengajar dan memperelokkan manusia lain.
Apakah nasihat itu sesungguhnya benar dan betul? Seeloknya, begitulah, namun kebenarannya tidak sebetulnya sebegitu. Kerana, siapapun kita, tetap pemimpin juga adalah diri kita. Namun, hanya jika kita telah betul hanya baru kita memperbetulkan orang lain, maka itulah sifat yang melemahkan. Tidakkah Tuhan pernah berkata, apa juga, jika ianya betul dan benar, kata dan lakukan sajalah biarpun sakit dan menyakitkan.
(2) Seorang ayah yang pemabuk, tidak pernah patuh pada ajaran agama, dan tiba-tiba anak kecilnya sedang bermain pisau, apakah si bapa harus perlu diam sehingga dia benar-benar menjadi seorang 'baik', batru dia boleh menegur anaknya akan perkara yang tidak baik atau mengajar tentang kebaikan/kejahatan? Jika itu adalah maksud yang menegur, hancurlah umat manusia.
(3) Apa kata Ploto, Aristotle, Bukhari, Abu Muslim dalam hal ini, bahkan ingatkah kita tentang ungkapan: "Dengar apa yang orang kata, jangan lihat siapa yang berkata"
(4) Suatu waktu, saya naik beca di Kota Bharu (KB), tukang beca bercerita tentang betapa dia mempelbagai kerjanya agar dapat dia mendapat rezeki lebih. Nasihat-nasihat dan teguran-teguran beliau tentang hidup sangat menarik sekali biarpun dia tetap miskin, susah dan payah. Merenung kembali tulisan komentar dan peristiwa ini, " Apakah nasihat dan teguran beliau tidak boleh diutarakan hanya sehingga dia berjaya dan telah lepas dari kesusahan dan kemiskinan hidupnya?"
"Orang lebih senang jiwanya jika mendapati orang yang tidak disenanginya tersungkur; orang lebih susah jiwanya jika mendapati orang yang tidak disenanginya menggugat peluangnya".
pada saya nasihat itu benar...bagaimana kalau pemimpin dlm keluarga tak dapt memimpin?? pergaduhan antara suami isteri??apakah org itu dpat memimpin nya sendiri??sentasa nampak kesalahan org lain??diri sendiri??apatah lagi sebuah organisasi..pelbagai karenah yg berlaku & timbul..apakh pemimpin itu layak berada di posisi nya???.dimana kekurangan pemimpin itu??kita manusia tak akan sesempurna Allah..mana yang elok perelokkan lagi.semua yg berlaku & akan berlaku sesungguhnya akal lah yg menentukan baik buruk kita di sisi masyarakat & agama.
Pepatah Melayu: Bagai Ketam Mengajar Anak Berjalan Lurus, memperakukan pendapat sdra/i. Ketam mana boleh berjalan lurus. Kalau ketam boleh berjalan lurus, alamat bertanduklah kucing. Maka, apa juga yang baik, elok diteladani biar ianya hanya dari seorang yang merempat sekalipun. Namun jika ianya jahat, biar dari sang Ulama sekali, tidak ada nas yang mewajibkankan kita meneladaninya.
(2) Namun, kepada yang menulis, mungkin atas niat mahu belajar menulis, wajar juga menulis dan berhujah atas fikiran yang rasional dan terbuka berpandu!
"Apabila engkau ditanya tentang sesuatu perkara, hendaklah kamu halusi dan teliti pendapat kamu dengan pendapat orang lain, kerana penelitian itu menghapuskan fikiran sempit."
"berkomunikasi jika kita rasa tidak puas hati. Kita tidak selalunya betul, kadang-kadang kita juga harus belajar mendengar pendapat orang lain. Hidup ini umpama roda..."
Post a Comment