.

2/10/2023 NEKADKAH PALESTINE ATAU MENJADI PALESTINEKAH MELAYU?

Posted By: Abdullah Chek Sahamat - October 27, 2023

Share

& Comment


Jika ditelusuri sejarah, bangsa Palestine pada hakikatnya adalah bangsa kepulauan Mediteranean yang datang dan menetap di tempat yang sekarang ini dinamakan Palestine. Kejadian ini berlaku mungkin 12,000 - 15,000 tahun dahulu. Inilah hasil pembacaan saya suatu ketika dahulu yang kini saya telah lupa sumbernya. Namun, sisipan berikut boleh dijadikan asas kepada pernyataan yang terdahulu: "
 Palestine as a region has a history that can be traced to ancient times. The word Palestine can be derived from Greek writers in the 12th century BC who described the region as Philista in reference to the Philistines of the area, a civilization that lasted from the 12th century BC to the 7th century BC. Beginning in the Bronze Age, Palestine was occupied by city-states belonging to the Canaanite civilization. Over time, Palestine came under control of ancient Egypt as a vassal state in the 14th century BC. In the Iron Age, Egypt lost dominance of Palestine, where it was split between the Kingdom of Israel in the northern half and Kingdom of Judah in the southern portion. Around 876 BC, the two kingdoms collapsed, and the Babylonian Empire under King Nebuchadnezzar II annexed the region.

Decades later, the Persian Empire conquered the Babylonian people, and Palestine became a mostly self-governing province under Persia. During the 330s BC, Alexander the Great overtook Palestine, adding it to his own empire. In the second century BC, the Romans initiated their influence over the region, eventually making Palestine part of imperial Rome. During the first and second centuries AD, large-scale Jewish revolts occurred against Roman governorship as a result of tightening religious restrictions on Judaism and Jewish nationalism. The revolts ended with Rome reimposing its authority, where Jerusalem and its grand temple were burned to the ground.

In the fourth century AD, Christianity moved into the area due to Jerusalem being a holy city in the religion. In 634 AD, Palestine first came under control of the Muslim people through the Rashidun Caliphate, where Jerusalem became a sacred Islamic city shortly afterwards. Jerusalem itself was captured in 1099 during the First Crusade, placing the city in hands of the Christian people until the crusaders' defeat by Saladin approximately a century later. The city would change hands multiple times throughout the Crusades. Starting in 1516, Palestine came under the Ottoman Empire, which would maintain rule for the next four centuries."

(2) Walau apapun, pembuktian secara genetik, Palestine dan Yahudi, mereka adalah serumpun iaitu kedua-duanya berasal dari susur galur Ibrahim AS. "The genetic profile of Palestinians has, for the first time, been studied by using human leukocyte antigen (HLA) gene variability and haplotypes. The comparison with other Mediterranean populations by using neighbor-joining dendrograms and correspondence analyses reveal that Palestinians are genetically very close to Jews and other Middle East populations, including Turks (Anatolians), Lebanese, Egyptians, Armenians, and Iranians. Archaeologic and genetic data support that both Jews and Palestinians came from the ancient Canaanites, who extensively mixed with Egyptians, Mesopotamian, and Anatolian peoples in ancient times."

(3) Mungkin, paling dekat kepada kita, Sejarah Palestine ini hampir menyerupai pembacaan saya terhadap Sejarah Awalan tebaran Melayu di Nusantara. Mengikut pembacaan saya juga sedikit masa lalu dan saya pernah menulis mengenai perkara ini di awal-awal penulisan saya bahawa Melayu Nusantara asalnya adalah dari Melayu Champa di Indochina. Apakah benar pembacaan saya tersebut, saya kira ada asasnya lantaran jika dikaji dari bermulanya habitat manusia di dunia adalah di lembah Bekka Mekah maka tidak mustahil manusia yang perantau sifat kejadiannya telah meredah segala gurun, banjaran dan akhirnya sampai ke tanah datar Cham di Vietnam (Annam suatu ketika dahulu). 

(4) Mungkin lantaran itu, ada penulis dan atau pembicara cuba mengusulkan bahawa Melayu adalah Bani Israel yang hilang. Kemungkinan itu pasti ada. Jika dibuat kajian genetik sekalipun, kebarangkalian penyerupaan pasti ada lantaran gen asal kita adalah Adam dan Hawa AS. Asal usul Palestine dan atau Melayu bukan perkara pokok yang hendak saya ketengahkan. Saya ingin membawa pembaca merenung kepada persoalan "Jika Melayu adalah Palestine, apa sikap dan tindakan kita atau akan menjadi Palestinekah Melayu?".

(5) Kenapa saya membawa isu, jika Melayu adalah Palestine, apakah sikap dan tindakan kita? Saya ingin meletakkan kaki Melayu ke dalam kasut Palestine: "put ourselves into their shoes". Cuba fikir, pada kejadian Melayu, kita serupa dengan Palestine. Kita dari rumpun yang sama iaitu jika bukan dari susur galur Ibrahim AS pasti kita dari Adam AS. Genetik kita serupa. Dari segi ekologi, kehidupan duniawi kita, juga serupa. Cabaran hidup di Tropika serupa saja dengan kehidupan di Mediteranean Palestine. Kedua-duanya mempunyai dugaan hidup yang unik pada ekosistem yang telah Allah maktubkan. Ranjau dan duri kehidupan tetap ada di mana-mana. Inti substances cabaran mungkin berbeza namun cabaran tetap ada di mana-mana. Itu adalah asas yang Allah telah tetapkan. Selagi kita berIman kepadanya, Dia akan selalu mendekati kita kepadaNya dengan cara terus menguji kita.

(6) Bangsa Palestine telah teruji sejak sekian lama. Negara yang kini disebut sebagai Israel sebahagian besarnya adalah Palestine pada asalnya. Sebelum tertubuhnya Israel pada 1948, rakyat di rantau tersebut biar Yahudi, biar Arab juga bangsa-bangsa lainnya semua sebut sebagai rakyat Palestine. Sesiapa tidak percaya, lihat pada ungkapan Golda Meir Perdana Menteri Ke 4 Israel (1969-74) dalam temuramah beliau pada 1970. Melayu dan Palestine serupa. Cuma Melayu sedikit berbeza lantaran British telah menyedari kesilapan mereka di India dan Palestine. Di Palestine, British mengutamakan pendatang iaitu Yahudi yang asasnya Eropah tidak boleh terima. Rqakyat Arab British sisihkan. Di dunia Melayu, biar British, Belanda atau Sepanyol, mereka mengekalkan golongan pribumi namun memaksakan pribumi untuk menerima kaum pendatang sebagai warga negara sebagai syarat kemerdekaan. Makanya masyarakat Cina menjadi sebagahagian dari warga Malaysia, Filipina dan Indonesia malah Brunei. Di Malaysia, pemimpin Melayu kemudiannya memaktubkan Hak-Hak Istimewa Melayu dan mengubal dasar Ekonomi Baru sebagai payung dalam mengawal kedaulatan Melayu. Sedang, Palestine yang meresakan bahawa mereka berada dalam dunia Arab yang luas besar, saya kira mereka agak leka. nasib Palestine menjadillah mereka kini dan masa depan mereka tergantung di atas kesanggupan mereka untuk tumpah keringat, air mata, darah dan nanah.

(7) Namun orang Melayu khasnya di Malaysia yang seharusnya menjadi pemimpin bagi seluruh umat Melayu senusantara, sejak 1998, kempimpinan kita kian kegilaan kuasa sehingga kesatuan Melayu menjadi kucar kacir. Politik Melayu menjerumus Melayu ke alam hasad dengki dan haloba yang berlanjutan tanpa henti. Jika Palestine dan Yahudi biar bersaudara, saling berbunuh secara nyata, Melayu memilih berbunuh sesama sendiri dari segi politik dan kuasa. Makanya kita kian melupakan usaha-usaha bagi membina kesejahteraan Melayu di Pattani, Mindanau, Kemboja, Vietnam malah di mana-mana. Melayu melemah dan sukar membina model ketemadunan Islam hebat di sebelah sini. Kita kian melupakan peranan kekhalifahan kita yang lebih luas. Kita hanya ingin hebat sebagai jaguh kampung. Sedar atau tidak, Melayu sedang menyerah segala-galanya ke tangan bukan Melayu sekadar untuk nikmat yang sementara. Mungkin pesan Hang Tuah " Tidak Melayu hilang di dunia" itu sebagai amaran bahawa Melayu "harus berperang jika ingin terus kekal di dunia".

Terasi, Sadong Jaya
27 Okt - 17 Dis., 2023

#Abdullah Chek Sahamat

Writing that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around my world which you may find hard to believe and understand

0 comments:

Copyright © 2010 abc sadong™ is a registered trademark.

Designed by Access. Hosted on Blogger Platform.