Ungku Aziz Omar memperkenalkan konsep minda, mengambil
maksud dan tafsiran dari istilah mind dalam bahasa Inggeris. Konsep minda yang Ungku Aziz tekankan adalah merujuk kepada gaya, rupa, cara dan kandungan fikiran kita. Sememangnya, the mind, sukar diterjemah apa lagi ditafsir secara tepat
ke dalam bahasa Melayu. Pendirian saya tentang bahasa Melayu adalah mudah.
Kenapa harus kita gunakan istilah bahasa lain selagi bahasa Melayu berpunya
istilah yang serupa dan atau hampir-hampir serupa. Asas pendirian saya adalah -
keperluan perhubungan, a communication requirement di antara Melayu haruslah pada landasan yang mudah dimengertikan oleh Melayu. Bahasa tinggi apa lagi saduran dari bahasa asing yang membuatkan perhubungan di antara Melayu menjadi samar dan atau tidak menepati tujuannya, seharusnya tidak kita amalkan. Cara perhubungan yang menimbulkan banyak salah dan atau sikap "masuk kelinga kanan keluar telingga kiri" bukanlah cara perhubungan yang baik.
(2) Di dalam dunia
Melayu, perhubungan kita adalah dengan orang Melayu. Tumpuan dan tujuan kita adalah agar orang Melayu benar-benar faham tentang apa yang kita utarakan. In the Malays’ world
our communique is for and among the Malays. Maka, gaya dan bahasa perhubungan
kita harus pada istilah dan cara yang membolehkan orang Melayu mudah faham. Itu
pertama. Kedua, bahasa Melayu mesti dipertahankan keasliannya. Keaslian bahasa
Melayu adalah benteng jati diri Melayu. Kita tidak usah terlalu banyak debat,
betapa jikapun Melayu tidak bercakap Melayu, tidak akan hilang darah Melayunya.
Jika ada yang berkata sebegitu, kita tidak perlu peduli kepada mereka. Bagi saya inilah apa yang saya namakan sebagai golongan lalai dan bodoh sombong. Maka kita jangan membuang masa melayani mereka. Al Quran jelas tentang sikap yang harus kita
ambil bila kebenaran itu ditolak; biarkan mereka. Kedua, dengan kita terus
melayan, meladeni mereka yang bersikap sebegitu, yang maju mereka, yang
mundur kita. Maka kenapa harus kita yang benar mengambil sikap yang
boleh memundurkan diri.
(3) Penjajah Inggeris
mentohmah “Melayu sebagai pemalas”.Lantarn itu, Melayu mereka ladeni
sebagai rakyat kelas ke tiga. Mereka ada kepentingan ekonomi dan politik
menindas. Abdullah Munshi lalu Mahathir, juga sering melaungkan Melayu Pemalas.
Cuma, Abdullah dan Mahathir punya niat 180 darjah berbeda dari
Inggieris. Maka dari sudut jatidiri budaya Melayu, saya juga ingin
menutarakan agar Melayu jangan malas memelihara bahasa kita.
(4) Ungku Aziz Omar
bukan calang-calang orang. Dia adalah cendikiawan Melayu ulung. Pasti istilah
yang dia gunakan benar dan tepat. Siapa saya untuk mempersoal kebijaksanaan
bahasa Melayu Ungku Aziz. Untuk itu, pendirian saya mudah sahaja. Ungku Aziz
pendidikan dia adalah Barat. Sistem pendidikan dia (segala kuliahnya) juga
berteraskan Barat. Lantaran itu, jalan pemikirannya juga pastinya Barat dan
sangat terpengaruh dengan Barat. Aziz ingin melihat Melayu maju dari kacamata
Barat. Saya ingin Melayu maju pada asas-asas Melayu Islami.
(5) Bagi saya istilah minda
= benak. Istilah benak, saya kira Melayu sudah lupakan. Mind merujuk
kepada isi pemikiran otak. Otak = brain. Namun, otak bukanlah mind.
Tetapi mind = dari dalam otak. Benak dalam Melayu saya kira adalah merujuk kepada
perisian otak, buah fikir yang ada dalam otak. Maka dalam konsep
berfikir dan merasa pada Melayu dulu-dulu wujud istilah benak fikiran
dan benak hati. Benak, sekilas pandang bermaksud fikiran (rasa = niat)
yang masih tersimpan jauh di dalam otak (hati). Ianya belum terlahir sebagai
fikiran (persasaan). Dalam konsep Sains, fikiran = fikiran bilamana ianya terlahirkan
sebagai pendapat dan atau tindakan.
(6) Mungkin Melayu mahu melupakan benak = minda lantaran benak juga bermaksud sifat bodoh dan atau gelombang air pasang, tidal bore. Benak (disebut sebagai benok) dalam loghat Kelantan bermaksud bodoh. Yang membezakan benak (benok) Kelantan dan benak BM baku adalah dari segi kaitan ayatnya, context of the word atau sentence. Bagi orang Sarawak, benak adalah gelombang air pasang yang wujud akibat pertembungan antara air pasang dan surut di sungai-sungai yang bermuara luas namun cetek seperti di Batang Sadong dan Batang Lupar. Namun jika kita buka kamus DBP, benak = fikiran. Namun bagi saya, benak = isi fikiran dan atau niat. Minda adalah gantian istilah benak BM baku. Suatu sifat penderhakaan serta sifat malas mempertahan bahasa sendiri.
(7) Maka mengambil
dari konsep yang saya nyatakan di para (6), tajuk tulisan saya benak dan jiwa
adalah merujuk kepada dalam bahasa Inggerisnya sebagai the mind and the heart.
Cuba lihat di sini Melayu juga jauh lebih hebat dari Inggeris. Dalam prihal
tulisan ini; jiwa dalam bahasa Melayu ditakrif sebagai heart dalam
Inggeris. Tidak tepat. Jiwa boleh juga ditertejemahkan sebagai soul
dalam Inggeris, namun ianya akan lari dari prihal yang ingin saya bicarakan.
Maka, janganlah kita terlalu mudah menterjemahkan Melayu ke Inggeris dan
Inggeris ke Melayu, bukan kerana apa tetapi Melayu malas meneliti kekuatan
bahawanya sendiri. Apa yang saya cuba buktikan adalah bahasa Melayu jangan
sekali-kali dinilai dari falsafah dan ciri budaya bahasa lain bangsa. Bahasa kita mempunyai kekuatan dan asas temadun yang kukuh. Cuma lantaran kita malas dan atau tidak mahir dalam kedua bahasa, maka kita sering mengambil jalan mudah - meminjam dan memuja.
(8) Berbalik kepada
tajuk di atas, jika kita ikuti, PKP akibat wabak Covid 19 yang telah kita lalui dalam pelbagi wajah sejak Mei 2020, telah
menimbulkan banyak keresahan dalam masyarakat kita. Kita sudah heboh dengan
gelaja bunuh diri. Gejala kemurungan akibat kebosanan juga sudah mula
dibicarakan. Saya yakin PKP Mei 2020 - PKP 2021 telah banyak menimbulkan gejala
sosial buruk dalam masyarakat kita. Saya percaya masalah kekeluargaan seperti -
pengabaian, keganasan, perceraian, kecurangan, dsb sedang hebat berlaku. Cuma
lantaran Negara ini masih ada “amalan malu” dan kurang kecekapan kutipan
data, maka semua ini terbenam tanpa heboh. Masalah kecurian juga saya kira
pasti sedang meningkat.
(9) Saya melihat,
khususnya rasa bosan akibat PKP semua berpunca pada benak dan jiwa
terpenjara, tidak merdeka. Kita melayani benak dan jiwa kita mengikut nafsu
dan atau ego biasa kita. Kita mengekalkan nafsu dan atau ego kita pada
keadaan Covid 19 tidak wujud. Kita tidak melihat nafsu dan atau ego kita harus
berubah lantaran keadaan telah berubah. Kita ingin bebas sepertinya pada
keadaan biasa-biasa. Tanggapan dan harapan kita, hidup kita harus selamanya pada jalan tenang dan mudah. Bila kebebasan kita disekat lantaran keadaan berubah, maka
benak dan jiwa kita dari mengambil jalan cerdik kita melayani rasa memberontak.
Lantaran kita mengambil jalan ingin memberontak, namun tidak dapat bertindak,
maka benak dan jiwa kita bergelora secara dalaman, kita terbakar tersendiri -
bosan kemudian murung dan akhirnya kecewapun muncul. Bila sikap kecewa sudah
mengakar luas, benak akan mengusul agar kita mengambil sikap di luar dari
kewarasan. Kita menjadi putus harapan dan atau mencari jalan keluar yang cukup merosakkan.
(10) Ibarat kapal pelarian terkapar dilaut luas, yang mudah untuk dilakukan adalah samada berkelahi untuk berebut hidup atau menangis ketakutan. Sedang, pada jalan di mana apapun sudah terdesak, kenapa kita tidak mendekati diri kepada Allah, bagi yang Muslim?
(11) Bagi membunuh kebosanan dan apapun rasa terdesak kita, sebagai orang
Melayu, apa lagi kita sering gah hendakkan Islam menjadi Adeen kita, maka saya
mengusul kenapa kita tidak mengamalkan Adeen Islam secara peribadi biarpun
ianya bukan Perlembagaan dan Undang-Undang Negara ini. Kita tidak perlukan RUU
355 untuk dilulus di Parlimen dan digazet sebagai Undang-Ungand Negara maka
baru kita mengamalkan Adeen Islam. Secara individu kita boleh amalkan Adeen
Islam pada batas kemampuan kita. Caranya tidak susahpun. Dalam tempoh PKP adalah tempoh masa paling baik untuk kita mengkaji Adeen Islam diri kita.
(12) Bagimana amalan
Adeen Islam boleh menjuruskan kita kepada jalan benak dan jiwa merdeka?
Konsep benak dan jiwa merdeka yang saya usulkan mudah. Benak dan jiwa merdeka adalah bilamana kita
tidak terkesan oleh apapun. Kita berpunya jalan pemikiran dan perasaan
tersendiri tentang apapun dalam keadaan apapun. Dalam istilah lain, kita tidak harus sentiasa
terikut-ikut oleh keadaan. Kita boleh saja menantang bahkan, tidak mengambil indah dan atau mensesuaikan diri. Benak dan jiwa = merdeka bilamana kita kental tidak
terkesan oleh apapun. Kita benar-benar merdeka berdaulat; boleh mencari dan melalui jalan selamat yang seharusnya akal waras dapat fikirkan.
(13) Saya pernah diceritakan oleh teman Jawa saya semasa berada di Amerika, betapa Jawa kurang senang dengan Melayu, lantaran Melayu itu "Biar terkurung dari atas, dari bawah dan dari sisi, akalnya terus memutar untuk lolos". Maka jika pengamatan Jawa itu benar tentang Melayu, maka kenapa PKP Covid 19 menjadikan Melayu beku dan kaku?
(14) Adeen Islam = Al
Quran. Bacalah dan hayatilah Al Quran. Di dalam Al Quran banyak cerita yang
mengisahkan bagaimana para nabi dan rasul sentiasa tertekan. Apa sikap mereka
dan apa pertunjuk dari Allah? Semua ada di sana. Pokoknya, kita baca Al Quran
tetapi kita tidak mengerti apa yang kita baca. Benak dan jiwa kita tidak
bersama lidah dan mata kita yang membaca. Cuba baca dan teliti, nabi dan rasul
mana yang tidak pernah tertekan hidup mereka? Ibrahim AS- tertekan bila Ismail
AS terlahir. Yakub AS tertekan bila anak-anaknya tidak mendengar kata. Musa AS
tertekan bila Firaun mula bersikap kejam terhadap kaumnya. Apa lagi bila berdepan dengan umatnya yang khianat dan bacul. Malah Yunus sanggup
terjun untuk bunuh diri lantaran tertekan. Daud AS tertekan bila rakyatnya
engkar. Sulaiman AS yang kaya raya berkuasa tetap tertekan bila rakyatnya jadi pemalas
dan bacul. Kemudian Isa AS apa tidak tertekan bila Yahudi dan Rom bergabung
menentangnya?
(15) Muhammad pada usia
remaja sehingga umur 40 tahun, dalam dunia penuh kejahilan apakah beliau tidak
tertekan? Bagaimana sikap beliau? Tidakkah beliau memilih jalan khalwat? Kenapa beliau memilih jalan
khalwat? Pada zamannya, kepada siapa dia boleh berguru? Tiada Ungku Aziz di
zaman itu. Yang melimpah = kejahilan dan kekejamahn. Maka berguru dengan batu
lagi baik. Tetapi berbeda denga kita kini. Al Quran sudah ada. Ratus jutaan
buku sudah ada. Jika Muhammad mengambil jalan khalwat untuk mencari benak
fikir dan jiwa mulia, maka kenapa kita dalam tempoh PKP tidak menyelongkar Al
Quran. Jika dari Mei 2020 - Mei 2021 kita hari-hari menatap dan mengeledah Al
Quran, agak-agak kita punya masa untuk bosan, murun dan kecewa? Saya yakin,
hari-hari adalah masa yang sangat pendek. We becoming much more positive
then our past, In Shaa Allah.
(16) Juga cuba perhati,
pada saat Muhammad SAW sedang menghadapi fitnah hebat tentang isteri-isteri
beliau, apa yang dia lakukan? Apa nasihat Ali Abi Thalib RA kepada beliau?
Beliau khalwat. Apa yang beliau perbuat? Tidakkah akhirnya setelah habis
khalwat, kalendar Islam menjadi berpunya 30 dan 29 hari sebagai julat harinya. Apa kesan julat hari dalam sebulan sebegitu? Apakah lantaran khlawat sendiri, Muhammad SAW tidak muncul sebagai yang lebih
hebat sikap dan siaftnya? Maka kenapa kita orang Melayu yang ingin menjadi
Muslim yang baik, mudah lupa dan atau tidak mampu melihat Islam dan Muhammad
SAW dari sudut benak dan jiwa yang lain dari kebiasaan yang kita lihat dan
dengar? Apakah mungkin lantaran Melayu rajin melayan nafsu atau Melayu
pemalas menyelidiki Islam = Al Quran dan Alam?
(17) Sesungguhnya, saat
nafsu kita layani; Islam menghampar Iblis menjadi contoh kesan buruknya. Jika
Iblis tidak melayani nafsu ego dan riak mereka, pastinya mereka menjadi
penghuni Syurga dan dunia yang merdeka dan berdaulat sehingga kini. Lantaran
ketidak upayaan untuk membendung nafsu, maka Iblis bergelumang laknat di bumi
dan akhirnya ke Neraka jahanam mereka berkesudahan. Tidakkah Melayu sedar?
Kuching, Sarawak
11 Julai, 2021
0 comments:
Post a Comment