(8) Dalam tulisan ini, saya ingin menumpu kepada permasalahan ekonomi Negara. Punca kepada segala masalah kita adalah ekonomi. Biar, politik lebih terang menjadi dalang kepada segala masalah Negara, namun jika Kerajaan yang ada mampu mengatasi masalah ekonomi, In Shaa Allah saya yakin, masalah-masalah lain akan turun diredakan. Asas telahan saya adalah berdasarkan pesanan SAW: "Kemiskinan (masalah ekonomi) akan membawa kepada kekufuran". Di sebahagian negara-negara Afrika seperti Ethiopia, Rwanda, Tanzania, Côte d’Ivoire, Benin, dan Ghana pada masa kini, pada saat pemimpin mereka menumpu dalam mengatasi masalah ekonomi Negara, maka masalah-masalah politik, keselamatan dan sosial mereka kian mereda. Rwanda yang suatu masa dahulu penuh dengan segala macam bentuk kekejaman, kini sedang berubah menjadi the Singapore of Africa.
(9) Banyak pihak meletakkan kepercayaan terhadap Parlimen dan PRU sebagai asas untuk menyelesaikan masalah politik Negara. Dalam keadaan biasa, bagi saya itulah jalannya. Namun dalam keadaan kini di mana khasnya masyarakat Melayu yang telah berpecah kepada pelbagai parti kecil-kecil seperti UMNO, PKR, Bersatu, PAS, Amanah, Pejuang, Muda, Putera dsb dan semua itu saling tidak percaya antara satu sama lain, maka Melayu sebagai tonggak asas politik Negara belum mencapai kesepakatan yang baik. Barisan Nasional yang menyatukan parti-parti utama berbilang keturunan kian punah. Maufakat Nasional (MN) yang diasaskan oleh UMNO-PAS juga kian pudar dan terkini Perikatan Nasional (PN) gabungan Bersatu-PAS-UMNO juga kian menyepai. Jajaran baru parti-parti Melayu masih tergalang oleh masalah dalam parti-parti berkaitan khasnya UMNO yang masih parah berkabilah-kabilah. Biar Bersatu, UMNO, PKR, Pejuang, Muda, PAS dan Amanah, setiap satunya berpunya hasrat untuk memperkecil yang lain. Setiap satu ingin menjadi juara. Akibatnya, perang antara parti-parti Melayu tidak akan pernah reda. Malah perang dalaman juga terus bersepoi-sepoi. Oleh itu, setiap satunya akan memperguna landasan apapun untuk menonjolkan diri dan memencilkan musuh. Biar di Parlimen, kepenting rakyat pasti akan menjadi agenda akhir mereka dan yang utama adalah agenda kekuasaan masing-masing.
(10) Maka jikapun PRU diadakan segera, suasana di Negara ini akan menjadi lebih parah. Lantaran setiap parti dan kelompok ingin berebut kuasa; hal-hal perkauman dan keagamaan akan menjadi modal yang cukup laris. Lantaran itu Parlimen dan PRU bukan cara terbaik untuk meredakan penyakit kronik - politik Negara pada masa ini.
(11) Cuba kita menoleh sejenak ke sejarah politik dan kekuasaan Melayu. Malaya, Sabah dan Sarawak pernah terjajah oleh British atau proxy British. Malaya terjajah oleh Portugis pada 1511, kemudian Belanda 1641 lalu British pada 1794 - 16 Sept 1963 dengan Jepun pada 1941-1945. Sabah pula mula di kuasai oleh proxy British iaitu North Borneo Chartered Company bermula dari 1882 sehingga 1942. Dari 1942-1945 Jepun sempat menjajah Sabah, sehingga kemudian kembali ke tangan British pada 1946-1963. Sabah berada dalam gengaman Barat selama 88 tahun. Sarawak pula pernah dijajah oleh East Indies Company di bawah James Brooke dari 1841-1946. Jepun sempat menjajah Sarawak dari 1942-1946. Dari 1946 - 21 Julai, 1963, Sarawak ditadbir terus oleh Kerajaan British.
(12) Malaya telah terjajah oleh Barat (dan Jepun) selama 452 tahun. Sabah pula selama 88 tahun dan Sarawak selama 122 tahun. Bagaimana keadaan politik Melayu Malaya, Sabah dan Sarawak di era penjajahan Barat dan Jepun? Cuba teliti, sejarah Melayu Malaya, Sabah dan Sarawak di era sebelum penjajahan Barat dan Jepun. Apa persamaannya? Sesungguhnya, sejarah membuktikan bahawa poilitik Melayu pada dua masa tersebut adalah serupa - Melayu Malaya, Sabah dan Sarawak berada di tangan pentadbiran autokratif yang berupa penghulu, raja, gabenor dan atau panglima perang. Demokrasi dalam erti kata yang sebenar tidak wujud. Rakyat diurus bukan pada jalan demokrasi sebenar tetapi secara pentadbiran autokratif. Benar, ada waktunya, Melayu di Malaya, Sabah dan Sarawak pernah mengecapi zaman kegelimangan, namun itu semua tidak kekal malah punah sehingga Melayu berpecah belah menjadikan diri mereka di zaman sebelum penjajahan Barat dan Jepunpun sebagai sitting duck buat penjajah lainnya (Siam, Srivijaya, Majapahit, Brunei, Sulu dan sesama kelompok Melayu).
(13) Di awal pasca Malaysia, Tunku Abdul Rahman cukup bersifat demokratik. Beliau sangat bertolak ansur. Sifat itu akhirnya memakan dirinya dan mengorbankan ekonomi Melayu. Inilah kemudiannya, tanpa bangsa Melayu sadari menyebabkan Razak Husein, PM ke dua Negara mengambil sikap Executive Administration sebagai cara dia membawa Malaysia untuk bersatu padu dan sejahtera. Razak berjaya dan meninggalkan banyak lagenda kepada Negara khasnya bagi Melayu. Namun, di era Husein, retak antara kaum mulai muncul kembali, maka Husein Onn berusaha mengembalikan Malaysia ke landasan Rule of Law iaitu asas kepada pentadbiran secara demokrasi, Husein gagal, bilamana PAS dan DAP yang telah Razak jinakan kembali menghantui politik Negara. Lalu bila Mahathir, sebagai seorang yang sedar akan kelemahan demokrasi-diplomasi Tunku dan Husein Onn telah melakukan Reformed terhadap pendekatan Razak. Dari mengambil langkah Executive Administration, Mahathir melakukan one step ahead dengan melaksanakan Corporate Governance. Mahathir reformed public-based administration Razak kepada corporate oriented governance. Bagi saya, pendekatan Razak lebih cenderung kepada cara public institutional-based British, sedang Mahathir lebih kepada Liberal economies. Kedua-duanya tidak salah, perubahan keadaan dan masa menuntut ianya sebegitu. Malang, bila Abdullah yang menonjol dirinya sebagai Mr Clean sebagai antidot Mahathir yang ditohmah Corruption, Cronyism and Nepotism beliau mengambil langkah Conservative namun lantaran rakyat sudah mulai menerima konsep liberal koperat Mahathir dasar ekonomi dan kewangan konservatif Abdullah akhirnya memakan tuan.
(14) Najib, jika tanpa tunduk kepada keperluan politik wang, beliau mampu melonjakkan lagi Malaysia jauh ke depan. Hakikatnya, di bawah Najib, setiap Negeri malah Kementerian jauh lebih liberal tentang cara pendekatan mereka. Namun tsunami rasuah, persekongkolan, dan kerabatan demi perniagaan serta kuasa, Najib akhirnya terkecundang. Terkecundangnya Najib lebih membebankan rakyat. Biar Mahathir kemudiannya yang menyambut Negara bobrok peninggalan Najib, namun gejolak politik lalu kemudian serangan Covid 19 menjadikan Mahathir tidak berdaya. Tempoh masa dua tahun terlalu singkat untuk Mahathir dapat bekerja dalam keadaan segala keputusannya perlu bersifat demokratik.
(15) Maka akhirnya, Kerajaan kini perlu menubuhkan Majlis Pemulihan Negara (MPN) bagi menangani masalah ekonomi. Bagi saya, tepat sekali langkah Muhyiddin, pertama membentuk ketumbukan khas untuk tangani Covid 19 dan MPN untuk memulihkan ekonomi Negara. Cuma bagimana keduanya harus diselaraskan agar saling mengukuh di antara satu sama lain, saya berkira Muhyiddin sudah menemukan caranya. Kedua-dua ketumbukan ini ie Covid 19 dan MPN, politik harus diasingkan dari mereka. Tumpuan dan cara kerja mereka mesti bersifat penuh professional. Saya percaya penyelarasan hebat serta melarikan ketumbukan tersebut dari politik In Shaa Allah akan memberikan sinar cerah buat Negara. Persoalannya jika JK Covid dan MPN bebas dari politik, bagaimana ianya harus beroperasi bilamana Kabinet adalah sangat politcally polarised?
(16) Seperti saya katakan terdahulu, PRU dan Parlimen tidak dapat menjernihkan segera masalah politik Negara. Bahkan kemungkinan Parlimen dan PRU dalam keadaan kini boleh menambah parah keadaan Covid 19, ekonomi, keselamatan dan sosial Negara. DYMM YDPA saya kira, pasti dapat melihat betapa sejarah politik bangsa ini perlukan sedikit
sikap autokratif untuk membolehkan semua menumpu kepada pembinaan Negara. Sebegitulah Melayu telah diurus sebelum penjajahan Barat, semasa Penjajahan Barat, di era Razak dan Mahathir; berkemungkinan sebegitulah seharusnya Negara ini kemabli diurus untuk tempoh 3- 5 tahun mendatang. Cuma kita harus hati-hati langkah pemulihan ekonomi Negara banyak melibatkan unsur-unsur asing. Mereka yang duduk di dalam MPN harus mereka yang dihormati dari segi kepakaran dan kewibawaan di peringkat dalam dan luar Negara.
(17) Saya berkira, Melayu perlukan masa bertenang antara 3-5 tahun untuk kembali kukoh dan unggul. Saya yakin, rata-rata orang Melayu masih sayangkan UMNO. Biar Mahathir, Muhyiddin, Tengku Rezaleigh dsb semua masih sayangkan UMNO. Saya yakin UMNO adalah ketemadunan politik Melayu. Cuma UMNO kian tempang membawa lumpur. Lumpur itu perlu pembersihan. UMNO, Bersatu, Pejuang, Muda, dan Putera perlu kembali bersatu dan murni dalam memperjuangkan nasib Bangsa, Agama dan Negara ini. Jika itu dapat dilakukan, maka saya yakin PKR dan Amanah juga akan terpengaruh. Reform akan berlaku dalam DAP agar menjurus kepada gagasan yang benar-benar bercorak Malaysia yang berbilang kaum, adat dan agama. Saya yakin, "demi masa" akan mulai sedar betapa politik retorik itu tidak membawa kemajuan apapun kepada Melayu. Semua ini perlukan masa 3-5 tahun untuk kembali jernih. Makanya, jalan penyelsaian adalah DYMM YDPA perlu melihat betapa kaedah-kaedah pentadbiran adalah jalan terbaik untuk memulihkan segala, In Shaa Allah.
(18) Pemerhatian saya, tiada sebuah Negarapun di rantau Asia yang maju dengan amalan demokrasi citarasa Barat. Bahkan Afrika dan Amerika Latin juga mempunyai masalah serupa. Russia tidak akan kekal sbegini jika Putin mengamalkan demokrasi. Tuntutan agar kita demokratik, saya kira adalah tuntutan chauvinistic kelompok dan pribadi.
Kuching, Sarawak
14 Julai, 2021
0 comments:
Post a Comment