.

6/12/11 TEMBOLOK CEUPAC

Posted By: Abdullah Chek Sahamat - December 19, 2011

Share

& Comment

Menarik bila membaca dalam beberapa akhbar hari ini, CEUPAC membantah akan saranan agar mereka yang mendapat markah 70 peratus ke atas sahaja diberikan kesempatan untuk menlanjutkan perkhidmatan mereka sehingga ke umur 60 tahun. Alasan CEUPAC adalah ianya jauh lebig tinggi dari tahap 50 peratus sebagaimana dalam skim asalnya.

(2) Saya pun jadi Heran anak Ajaib, khusus bila melihat wajah-wajah mereka yang mengengam tangan menyokong gesaan agar perkara ini disemak semula. Beginilah tabiat orang kita, bila menjawat sesuatu jawatan, paling suka, dan sepertinya suatu kemestian mengejar popularity. Gemar menonjol kehebatan dari mendasari kepentingan hakiki. Love popularity rather going for the substance of a survival. Kenapa?

(3) Dua puloh satu tahun (21) dahulu Mahathir melancarkan Wawasan 2020. Antara perkara pokok dalam wawasan tersebut adalah agar kita mencapai kematangan. Kita perlu matang dalam berpolitik, kita perlu matang dalam berfikir, kita perlu matang dalam bersosialisasi. Soalnya matang. Najib dalam tahun sudah mengagaskan 1Malaysia, suatu rumusan terhadap semua ciri-ciri Wawasan 2020 yang Mahathir telah sarankan 20 tahun terdahulunya. Berteraskan Moto 1Malaysia, terbit pula asakan: Rakyat di dahulukan, Pencapaian diutamakan.

(4) Dalam kedua-dua hal ini, Wawasan 2020, 1Malaysia, saya perhatikan CEUPAC paling lantang mendabik dada. Untuik apa? Ikhlaskah? Fahamkah?

(5) Saya melihat, pada dasarnya CEUPAC tidakpun faham intipati 1Malaysia apa lagi moto Rakyat di dahulukan, Pencapaian di utamakan. Yang dipentingkan oleh para pemimpin CEUPAC adalah tembolok masing-masing. Mereka tidak memikirkan kepentingan rakyat secara keseluruhannya.

(6) Saya nak tanya para pemimpin CEUPAC, seronok ke bila berurusan dengan mana-mana pegawai atau kakitangan awam, dan kita berdepan dengan mereka yang lembab dan malas? Jika suka, Auzubillah! Jika, tidak, maka kembalilah kepada inti pati aswal Wawasan 2020 iaitu mengejar kematangan. Janganlah negara ini, rakyat kita di sogok dengan mereka yang sudah menjadi beban dan kayu.

(7) Najib, let the best serve for the best. Dancing to the CEUPAC song, would kill our economy and worst, will turn this nation into a welfare but a bankrupt. May be CEUPAC is a bankrupt!



Sibu, Sarawak
19 dec., 2011

#Abdullah Chek Sahamat

Writing that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around my world which you may find hard to believe and understand

1 comments:

Copyright © 2010 abc sadong™ is a registered trademark.

Designed by Access. Hosted on Blogger Platform.