.

5/12/11 aku

Posted By: Abdullah Chek Sahamat - December 13, 2011

Share

& Comment

kalau sampai waktuku
ku mau tak seorang kan merayu
tidak juga kau

tak perlu sedu sedan itu

aku ini binatang jalang
dari kumpulannya terbuang

biar peluru menembus kulitku
aku tetap meradang menerjang

luka dan bisa kubawa berlari
berlari
hingga hilang pedih peri

dan aku akan lebih tidak peduli

aku mahu hidup seribu tahun lagi

Nota: Chairil Anwar dalam Aku Ini Binatang Jalang

Sibu, Sarawak
17 dec., 2011

#Abdullah Chek Sahamat

Writing that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around my world which you may find hard to believe and understand

3 comments:

Anonymous said...

Susah untuk di gambarkan....

Abdullah Chek Sahamat said...

Jika sdra/i kenal Rendra, pasti sdra/i mengerti bayangannya. Dia wujud di zaman Indonesia tengah bergolak dalam kemelut kepayahan yang menyakitkan dan menyayatkan di tangan Belanda. Jika bukan kerana itu, pasti Najib, Muhyiddin, Rais, Shafie Afdal dan diri saya tidak akan ada di negara Malaysia ini.

(2) Sengaja saya titipkan sajak ini agar kita semua sadar betapa terjajah dan terpinggir itu sangat menghayut dan menghampakan.

Abdullah Chek Sahamat said...

Maaf, sedbetulnya sajak ini adalah penghasilan Chairil Anwar. Beliau adalah penulis yang sangat kreatif dalam tahun 1940an saat Indonesia sedang tenat di jajah. Cuma, Chairil sempat untuk hidup selama 20 tahun, lahir di akhir 1920an dan pergi 1940an. Beliau adalah antara pembangkit keras jiwa merdeka anak bangsanya.

(2) Sedarilah betapa penjajahan dan kesempitan hidup itu tidak menghargai biar seorang yang begitu berani hidup untuk bangsanya.

(3)Terima kasih pada teman sedarjah saya, sdra Hassan Sitam yang menegur siapa empunya sebenar sajak ini.

Copyright © 2010 abc sadong™ is a registered trademark.

Designed by Access. Hosted on Blogger Platform.