.

11/4/09 SUMPAH MAHSURI......lagenda sebuah sindiran atau wasiat sebuah amaran!

Posted By: Abdullah Chek Sahamat - April 10, 2009

Share

& Comment


Lawatan pertama saya ke Langkawi adalah dalam akhir 1980an. Pada masa itu tiada banyak perubahan kelihatan, cuma di sana-sini kelihatan dan kedengaran deruman para jentolak memuntah asap hitam pekat…sedang bekerja keras….…..meranap hutan…membina jalan, merata bukit, menambak pantai…..di sepanjang jalan di barisi kelapa dan permandangan sawah padi yang cukup indah….dan pastinya kehidupan manusia yang sangat longlai….seperti baru bagun dari mimpi indah semalam…..aku datang, bersama para penjawat awam lainya…membincang isu kemiskinan…..



(2) Lawatan keduaku ke Langkawi adalah pada 2004, bersama teman-teman…….Hasma, Angie dan Chieng….mercari ilham membina kota dan kejiranan….ingin belajar bagaimana Langkawi melepas diri dari kemiskinan dan pengasingan…..dan merenung kesediaan helang batu (eagle statue) mercu keazaman Langkawi siap siaga mahu terbang tinggi dan gagah…..namun, biar berapa kuat kepaknya melebar…lantaran kerana kakinya terikat….maka kini ianya hanyalah simbol keindahan…bukan kegagahan….

(3) CheDet (Mahathir) memandang…....hanya tangan besar (major intervention) yang dapat membebaskan Langkawi dari kemiskinan dan pengasingan…..sumpah Mahsuri mesti dipecahkan dengan hiruk pikuk jentolak dan asap-asap hitam pengerak pembangunan…..Langkawi mesti digegarkan….para helang tidak boleh terus dibiarkan tidur lena….dan pelbagai rencana dan usaha dilakukan….CheDet seperti helang, saban minggu datang mengawasi perlaksanaan transformasi….kebangkitan Langkawi….

(4) Sanusi Junid dengan pemikiran Mat Jeninnya….mahu Langkawi berkembang dengan lebih hebat…..mengusul pelbagai idea-idea dan ransangan-ransangan tambahan……..yang tidak dimengerti oleh cucu cicit Mahsuri…..maka semuanya berkubur dengan nasib politik Sanusi….

(5) Paling dahsyat….dengan pengunduran CheDet,.....seperti dibadi sumpahan Mahsuri…..helang hanya terpaku kaku….biar kepak luas melebar sedia mahu terbang…….Langkawi kembali tidur….terasing…..kian sepi….

(6) Kini, malam tadi biar baru sekejap…dapat aku rasakan dari luahan teman baruku…Ijat (cucu cicit Mahsuri kot!)akan sumpah Mahsuri masih tebal….kerana iri hati…dengki….cemburu…..sakit hati….prasangka……mungkin juga kerana kebodohan….Langkawi mungkin tersisih lagi…..tidak heranlah…kini aku mengerti kenapa sesekali aku terdengar amarah CheDet…tentang kelesuan Langkawi…

(6) Sebrang Prai….jadi tumpuan pembangunan di zaman Pak Lah….kerana sifatnya di seberang….maka ianya adalah senasib dengan Langkawi….syabas atas kesedaran Pak Lah….namum, silapnya…..kenapa Langkawi yang sudah siap mahu terbang….cemerlang, gemilang, terbilang….dilupakan….tidakkah dengan hanya sedikit lonjakan lagi……Langkawi pasti menjadi lombong emas Kedah…dan Negara?

(10) Kini….PM kita dari Pekan…..apakah mungkin dia juga akan bersikap sama terhadap Langkawi dan Sebrang Prai…..kalaupun mahu membina Pekan atau Temerloh….apa salah Langkawi dan Sebrang Prai….atau lain-lainnya terus dibangun sama hebat….sama naik….biar high water raise all boats…..

(11) Semua tempat di negara ini, dari Sabah sampai ke Padang Besar dan Golok....mestilah dibangun dengan sempurna untuk semua....kerana hanya dengan sikap universal beginilah baru kita akan terus makmur dan sejahtera.....jangan kira bulu, jangan kira tempat...ini negara kita....setiap inci bumi ini....amanah Tuhan yang wajib kita jaga sebaiknya.....

(12) Jangan sampai CheDet mengantikan sumpah Mahsuri….dengan sumpah seranah Mahathir……hanya kerana kita tak sehaluan, tidak faham….tidak mendapat laba langsung……

(12) Mahsuri….aku kemari untuk mengerti sidiranmu….masih abadi di sini…….resepi kebodohan orang kita….hasad, dengki, iri hati, prasangka….penting sendiri…..sumpah mu pasti kekal abadi……..

(Pantai Cenang, Langkawi 10 April, 2009)

#Abdullah Chek Sahamat

Writing that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around my world which you may find hard to believe and understand

7 comments:

Anonymous said...

We do learn and acknowledge the gap in "the kind of inbalance development" and "non equality of development programme" as written. Maybe this shall be the great lesson to all.We have to work our talk.Maximise to the fullest potential of all resources and make sure that we efficiently and effectively overcome any gaps that may or have been identified. This shall include to eliminate potential constraint to the smooth implementation of the Project. And this may also include the Officers who ask the Investors to pay their debts and to entertain them to the fullest... Is this really happen???

thebastard said...

Who ever have been entrusted to take the lead to develope a country take full responsibility to effectively deliver to the Country and their people. I believe what ever decision that the leader have made or gonna take , it is a culculative decision.If gap exist...we have to look at why the gap exist, evaluate and do something about it to improve and to move forward. Muafakah membawa barakah...

Abdullah Chek Sahamat said...

I always have a believe...in this world, somenone has to sacrifice.....especially to lead for good. There is no need for us to wait....just lead though it might only be a small way...just remember...He knows...what is inside you...and He gonna reward us equally as long as the deed is clean and true....thus if we can't walk our talk...just walk our values!

thebastard said...

If our talk is not workable we must have revolving startergy which is an alternative solution that can improve and make our talk workable...The spirit is, we have planned and the planning is a culculative planning , if the planning is not workable during the implementation period, we re evaluate and re stratergies, improve and move forward.

Anonymous said...

Kita harus menongkah arus dengan kekuatan dan kejujuran. Jangan meminta jika permintaanmu itu sukar, memberilah kamu jika diminta walaupun sesukar mana ia pun. Kerna dipenghujung setiap pemberian yang sukar ada kemanisan buat anak bangsamu. Fikir dan berfikirlah...jangan jadi hamba meminta dan jadilah pemberi yang setia kerna setia pada negara anak bangsamu tidak akan kelaparan... "tangan yang memberi lebih elok dari tangan yang meminta" Jangan kita terlupa untuk menoleh ke belakang kerna kita asyik melihat ke depan nanti ada yang tertinggal...tanah yang banyak bukan janji negeriku akan jadi KAYA dan MAKMUR...janji pada rakyat setiapkali pilihanraya BUKAN untuk menjadikan aku seorang KAYA. Ingat-ingatlah wahai "wakil rakyat yang terlupa janji-janji...kita pemegang amanah" RAKYAT tahu kekayaan "wakil-wakil rakyat ini" namun gelombang itu belum lagi menghempas di negeriku ini..."TheMonkey"

Anonymous said...

Menoleh untuk melakukan evaluasi.. reevaluation...

Anonymous said...

Yo Bro...you are looking at other State Bro... while your Lubok Bunting people are suffering from poverty... Your plan and better plan...Dont talk about Pak Lah ...talk about Abdullah and his responsibility to his people....

Copyright © 2010 abc sadong™ is a registered trademark.

Designed by Access. Hosted on Blogger Platform.