.

2/5/2024 LANGKAH PENUBUHAN ALUMNI ABANG MAN, SIMUNJAN, SARAWAK (DRAFT)

Posted By: Abdullah Chek Sahamat - May 28, 2024

Share

& Comment

(Sisipan adalah Gambar Pekan Simunjan Lama, yang sekarang sudah semuanya terhakis ke Batang Sadong. Pekan Simunjan sekarang adalah Pekan Baru yang dulu terletak sekitar 300 - 500 meter dari Pekan Lama). Sekolah Rendah Kebangsaan Abang Man, Simunjan merupakan sekolah rendah kedua di mana saya memulakan pembelajaran rasmi saya. Saya memulakan sekolah rendah di Sg Putin, Sadong Jaya pada 1967 iaitu sebuah sekolah berdekatan dengan kampung ibu saya. Sebabnya pada masa itu, bibik saya yang berada di Darjah 5 dan Mamang saya yang berada dalam Darjah 3 akan dapat menemani saya ke sekolah  bersama. Kemudian pada 1968-72 saya kembali ke kampung bapa saya di Simunjan lalu bersekolah di Abang Man. Saya mengira saya adalah batch terakhir yang bersekolah dalam Aliran Inggeris semasa di sekolah rendah serta kumpulan terakhir yang menduduki CEE. Selepas itu medium pembelajaran adalah dalam Bahasa Melayu dan CEE ditukar ke UPSR. Dari Abang Man, saya kemudian melanjutkan pelajaran ke SMR Kuala Krai, Kelantan pada 1973-75 dan seterusnya ke Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim (SMSAH) Jitra Kedah dari 1976-79 dan Universiti Kebangsaan Malaysia 1979-84. 

(2) Sisipan gambar di sebelah adalah Jalan Sabun pada 1960an. Inilah jalan yang saya tempuhi semasa hendak ke sekolah berkaki ayam. Jalan terbina dari sisa-sisa perlombongan arang batu peninggalan Jepun 1945. Deretan pohon-pohon sawit yang  disebut sebagai Pokok Sabun cukup nostalgia bagi kami anak-anak hingusan pada masa itu. Kami bekejaran untuk mendapat buah sabun yang luruh untuk dikunyah mengisi perut lapar.  Merenung kembali, sepertinya takdir hidup dan kerjaya masa depan saya telah Allah tandai sedari awal - industri sawit menjadi alat untuk saya ke depan - challenging, struggled hard, to survive. Semasa belajar di Abang Man di antara guru-guru saya adalah James Duang (asal Kapit), Anthony Nipah Bato, Malek (Semera), Sitam Deron, Kasma Booty, Miss Liew, Rashidie, ada seorang guru lelaki Cina yang saya lupa namanya (mungkin Mr Lee atau Lim) dan Mustapha Chang. Guru lelaki Cina kekal  dalam ingatan saya kerana pada suatu sessi kelas Matematik, dia mencabar kelas saya "Sesiapa dapat 100 peratus dalam Ujian Matematik yang akan dibuat, dia akan hadiahkan RM3.00". Entah bagaimana saya dapat scored semua betul dan dia tunaikan janjinya dengan Ringgit yang bergumpal-gumpal.  Biasanya saya pasti ada membuat satu dua kesilapan. Saya kira itulah kali pertama saya scored 100 peratus betul. Bukan hadiah dan scored yang saya kenang sehingga kini, kejujuran dan kegigihan dia untuk memastikan anak-anak muridnya celek Matematik adalah apa yang cukup saya kenang.  Sitam Deron adalah guru Kelas saya semasa saya di Sekolah Sg Putin dahulu. Sebetulnya dia agak reluctance untuk melepaskan saya ke Abang Man lantaran dia mahu membimbing saya sehingga berjaya, namun pada 1971 dia kembali menjadi guru kelas saya semasa di Abang Man.  Di tangan dia saya dapat menguasai Matematik dan Sains dengan baik dan akhirnya mencapai kelulusan cemerlang dalam CEE. Pada sekitar  1987 saya sempat membelanjakn beliau "Kopi O" di Satok, Kuching. Dalam pertemuan itu, kami tidak berbicara masa lalu, tumpuan kami adalah berkenaan taraf sosio-ekonomi masyarakat di Simunjan yang masih sangat jauh ke belakang.

(3) 
(Foto sisipan di sebelah adalah keadaan prasarana perhubungan di Simunjan bila saya mula melangkah keluar meninggalknannya pada akhir tahun 1972. Pada masa itu gelora rasa gembira kerana dapat belajar ke Malaya cukup melonjak. Kini bila merenung kembali pahit getir yang terpaksa saya dan rakyat tempuhi pada masa itu menjadikan saya sering menangis lirih. Pada 1972 selepas menduduki Peperiksaan CEE - Common Entrance Examination atau setara UPSR, saya dan seorang sahabat bernama Hassan Sitam telah dihantar untuk melanjutkan pelajaran ke Malaya di bawah tajaan Yayasan Sarawak. Dari sejumlah 70 orang pelajar Darjah 6  Abang Man pada 1972, hanya tiga orang dari kami yang berjaya menamatkan pengajian sehingga ke Ijazah Pertama. Saya, Askan Ismawi dan Hassan Sitam adalah dikira cream pada 1972. Yang lain-lain kerana gagal CEE atau mendapat keputusan yang kurang cemerlang, mereka kebanyakan sangkut di SMK Simunjan I atau terus menjalani kehidupan yang keras. Saban ketika saya ke Simunjan, saya akan melapangkan sedikit masa untuk sama-sama ngopi dengan siapa saja rakan-rakan yang saya temui. 

(4) Di antara rakan-rakan sedarjah Kelas A saya di Abang Man antaranya adalah Bolkis Suhai (bapa saudara sepupu), Asmarahan Chee (sepupu), Askan Ismawi, Hassan Sitam, Gan, Mary Wong, Betty, Abot, Junaidi, Awang Drahman, Awang Ahmad, Dayang Rokiah Chee, Fatimah Abang Aneh (sepupu), Wan Akil,  dan banyak lagi yang saya tidak pasti nama sebenar dan di mana mereka kini. Sebilangan mereka juga telah kembali ke rahmatullah. Inilah teman-teman yang cukup nostalgia buat saya kerana kami cukup akrab dan sangat membantu dalam apa hal sekalipun. Kebetulan Simunjan adalah a small place. Orang tua kami saling mengenali dan adat pada masa itu, mereka sering saling bertandang. Pada 2015, paling memeranjatkan saya, Betty seorang anak Iban yang sering menjadi teman bermain semban atau lambung batu, bila saya menyertai sebuah Public Listed Company, anak beliau kini adalah salah seorang rakan kerja saya. I always teased her " Your mum was my best girlfriend". Semasa kanak-kanak kami sering datang dan pulang sekolah bersama lantaran rumahnya adalah di perjalanan ke rumah saya. Pada 2017 dalam jamuan bersama-sama keluarga besar saya di Kuchintg, saya menjemput Betty khas untuk datang bersama anaknya. 

(3) 
(Gambar sisipan di sebelah saya duga adalah Sekolah Abang Man Pertama iaitu Sekolah yang diasaskan di bawah Majlis Daerah LSDC di zaman British di awal 1940an). Kapan SK Abang Man terbangun saya tidak pasti. Namun saya berkira, mengikut sistem British, sekolah ini asalnya adalah Sekolah binaan Majlis Daerah bukan Negeri atau Negara. Asalnya adalah sekolah rakyat Majlis Daerah Sadong Hilir (LSDC). Kemudian mengikut cerita mereka yang lebih senior, Abang Man II dibangun di kawasan berdekatan kerana Abang Man I perlu diguna sebagai Pejabat Daerah dan Tanah. Bangunan tersebut kemudian terbakar pada 1966 iaitu pada masa saya kira saya masih gemar melastit ikan tembakol di parit-parit perkebunan. 

(4) Gambar sisipan di sebelah adalah Abang Man III. Lihat wajah-wajah konyol para guru dan murid-muridnya. Cukup innocence. Abang Man kini adalah Abangan Man III. Ianya adalah sekolah kayu yang terdiri dari 12 Bilik Darjah dan kemudahan-kemudahan lainnya. Seingat saya, sekolah ini sering dilimpahi air pasang terutama di musim
King Tide ie pada 14-16 dan 29-1 hb mengikut kalendar Islam iaitu pada masa bulan mengambang penuh atau baru mula muncul anak bulan. Inilah di antara sekolah dhaif yang sepertinya terlalu sukar untuk Kuala Lumpur garap. Sekolah ini sedang menghadapi masalah hakisan yang sangat parah. Jika tidak silap, pada Septembar 2018, Mazlee Malik, MoE pada masa itu, dan kebetulan dalam usaha menurunkan Najib Tun Razak, saya agak rapat dengan gerakan PPBM. Maka dalam lawatan dia pada Sept.(?), 2018, semasa pertemuan di Kuching saya cukup seronok bila dia mengatakan dia akan melawat Abang Man. Saya secara berseloroh mengatakan "Jikalah sekolah itu tidak segera dibina semula dengan segala keperluan modern dan selesa - saya rasa saya ada caranya agar perkara ini menjadi perhatian serious Menteri". Pastinya dia bertanya "bagaimana?". Jawaban saya mudah dan berseloroh "the Lee Kuan Yew way". 

(5) Gambar sisipan, sebeginilah Abang Man III sekolah yang wujud dari sebelum merdeka dan kini setelah 61 tahun, ianya belum menjlema menjadi pusat pembangunan manusia-manusia Simunjan yang unggul. Kenapa? Maka, mengimbau kembali akan payahnya bersekolah pada masa itu, serta melihat nasib rakan-rakan yang kurang "upaya" yang kini saya perhitungkan memerlukan suatu pimpinan jalan keluar yang baik dan menyeluruh, saya telah untuk sekian lama mengusul agar sebuah Alumni Abang Man dtubuhkan. Tidak kurang dari 3-4 tahun sudah idea ini saya ketengahkan, namun sambutannya adalah bersifat
lukewarm. Saya hampir-hampir giveup. Namun menyedari bahawa saya sedang berurusan dengan mereka yang agak "kurang exposure" serta kebanyakan masih "berjuang untuk hidup", maka saya terus berusaha dan bersabar. Biar mereka yang kini diaspora di merata Borneo dan Negara, sepertinya rasa hampa kecewa yang mendalam sedang melanda mereka. Mungkin takdir Allah saya Dia kurnia untuk melihat yang payah dan merungkainya menjadi mudah. Biarpun saya mempunyai peluang yang banyak dan luas untuk meraih kedudukan yang cukup mewah di Kuala Lumpur dan bahkan Luar Negara, setakat ini saya ketepikan lantaran ibarat nyanyian Bunga Cinta Lestari, BCL "kerana aku cinta kau" Simunjan. Alhamdullilah jika itu kehendak Allah ke atas diri saya dan In Shaa Allah akan saya perbuat mengikut apa kehendakNya. 

(6) Alhamdullilah, akhirnya pada 19 Mei, 2024 saya dapat duduk berbual kopi bersama mereka yang lahir bersama Abang Man. Kebetulan yang hadir termasuklah seorang rakan UKM yang pada 1982/83 adalah EXCO Persatuan Mahasiswa Sarawak, PEMESRA di mana pada 1981/83 saya adalah Presidennya. Gambar sisipan adalah Chegu Hamlet (kiri depan), Chegu Razali Yu (kupiah putih), Chegu Kipli Tupong dan Chegu Len. Kebetulan semuanya adalah bekas guru kecuali diri saya. Chegu Kipli dan Chegu Len adalah antara murid di era pengasas Abang Man. Saya kira In Shaa Allah ini adalah permulaan yang sangat baik. Kami memulakan gerakkan penubuhan Alumni Abang Man Simunjan dari Warung Kopi No 1 di Pasar Simunjan. Sesungguhnya Service Sector Economy Simunjan pada 1960an - 1980an adalah di sektor perguruan. Sepengetahuan saya, pengerak ekonomi Simunjan pada 1960an dan 1970an adalah di sektor pembalakan. Simunjan merupakan pengeluar kayu ramin, meranti, kapur, gerunggang dan belian yang sangat besar. Kini segalanya seperti telah pupus. Di tahun 1960-2000, ramai anak-anak Abang Man berakhir dengan career perguruan. Makanya politik Simunjan pada pandangan saya adalah asas perguruan. Apa lagi Bujang Ulis yang merupakan Ahli Parlimen Simunjan pada 1980an-1990an adalah antara murid-murid asas Abang Man serta adalah seorang guru. Ini kemudian diikuti oleh Sukinam Domo, juga berlatar belakangkan guru. Ahli Parlimen kini merupakan seorang teknikal, namun berlatarbelakangkan GLC, sehartusnya punya daya koprat yang saya kira adalah disiplin tepat untuk membangunkan kawasan beliau ini. 

(7) (Gambar sisipan adalah sindiket-sindiket pertemuan saya dengan bekas-bekas murid dan guru Abang Man di Cafe Ombak, Hotel Samudera, Kuching pada 2 Jun, 2024. Dari kiri duduk kedua adalah bekas guru Lukisan dan Sivik saya pada 1972 ie Chegu Mustapha Chang. Inilah cara saya mengurus diaspora Abang Man) Abang Man yang telah terbangun sejak 1950an dan kini mungkin telah berusia lebih dewasa dari diri saya, telah melahirkan banyak tokoh-tokoh politik, pentadbir serta teknikal yang hebat-hebat yang sedang berkhidmat serta sudah bersara. Sehinggalah TYT terkini saya dimaklumkan pernah belajar di Abang Man. Melihat akan segala kekuatan ini serta masalah sosio-ekonomi rakyat Simunjan per se yang saya kira belum sangat berubah, maka pembentukan sebuah NGO yang cakupannya cukup luas bagi mewakili dan berjuang bagi kebaikan Simunjan secara keseluruhannya adalah sangat diperlukan. Saya tidak pernah bersekolah menengah di Simunjan. Jika tidak Alumni SMK Simunjan pastinya sangat terbaik. Alumni SK Abang Man saya kira adalah langkah pertama ke arah itu dan In Shaa Allah gabungan Alumni Sekolah-Sekolah Simunjan pastinya akan menjadi langkah paling berkesan selanjutnya. Kapan itu terjadi, saya kira saya ingin merintis jalan pemula dahulu.

(8) In Shaa Allah dengan gerakkan-gerakkan seterusnya, Alumni Abang Man akan terzahir juga. Pada 17 Ogos 2024, kita menjangka untuk mengadakan Mesyuarat Penubuhan Alumni Abang Man. Saya telah meminta empat orang-orang kuat Abang Man untuk berkerja keras dalam mengumpul ahli-ahli yang saya anggar sekitar 8,000 orang yang telah menjadi diaspora di segenap Borneo dan Malaya. Seperti biasa, saya akan berjumpa dengan kalangan diaspora Abang Man di mana-mana dan kami akan terlebih dahulu sembang santai namun tetap mencungkil apa harus dan bagaimana membuatnya untuk kemakmuran dan kesejahteraan Simunjan. In Shaa Allah dengan kuasa Allah dan atas niat untuk terus berbakti, SubhanaAllah - maha sucinya Dia, Dia akan terus bersama kami. Saya pohon.

Kota Kinabalu, Sabah
22 Mei, 2024

#Abdullah Chek Sahamat

Writing that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around my world which you may find hard to believe and understand

0 comments:

Copyright © 2010 abc sadong™ is a registered trademark.

Designed by Access. Hosted on Blogger Platform.