.

1/5/13 KEMUNCAK KEDUKAAN KULI dan kitapun beraya!

Posted By: Abdullah Chek Sahamat - May 01, 2013

Share

& Comment


Di tahun 1860an dulu, itulah permulaan kemuncak kecapaian dan dominasi Ekonomi Barat akibat pacuan Revolusi Industri. Itulah kemuncak bagi bauran Feudalisma dan Demokrasi dan Kapitalisma. Pelbagai jenis perusahaan menjulang. Penghijrahan luar bandar ke bandar mendadak. Begitu juga penghijrahan dari wilayah ke wilayah. Di Amerika dan Barat Eropah khususnya, banyak usaha-usaha pembangunan berunsur speculative berluasa khusus dalam pembinaan projek-projek mega berasaskan bon. Namun, sedar atau tidak, biar kuasa Barat sudah menebar ke seluruh dunia, tiba-tba kemarau ekonomi melanda mereka dari 1873-1879 dan berlanjutan sehingga ke 1930an di Eropah Tengah. Akhirnya, rentetan WWI dan WWII pun berlaku dan memberikan Barat suatu idea yang lebih mulia iaitu menjajah secara mutlak ke atas negara-negara di Afrika, Timur Tengah, Asia dan Amerika Selatan bagi mencari Sumber Pertumbuhan Baru. Perhatikan sisipan berikut yang dipetik dari Wikipedia tentang malapetaka bawaan Kapitalisma kepada dunia Barat dalam tragedi Long Depression:

The Panic of 1873 has been described as "the first truly international crisis".[10] The optimism that had been driving booming stock prices in central Europe had reached a fever pitch, and fears of a bubble culminated in a panic in Vienna beginning in April 1873. The collapse of the Vienna Stock Exchange began on May 8, 1873 and continued until May 10, when the exchange was closed; when it was reopened three days later, the panic seemed to have faded, and appeared confined to Austria-Hungary.[10] Financial panic arrived in America only months later on Black Thursday, September 18, 1873 after the failure of the banking house of Jay Cooke and Company over the Northern Pacific Railway.[11] The Northern Pacific railway had been given 40 million acres (160,000 km2) of public land in the West and Jay Cooke sought $100,000,000 in capital for the company; the bank failed when the bond issue proved unsalable, and was shortly followed by several other major banks. The New York Stock Exchange closed for ten days on September 20.[10] 

(2) Sesungguhnya Long Depression tersebut telah merubah latarbelakang sosial Barat. Para pemilik perusahaan melakukan langkah kedekut bagi menyelamatkan diri, sedang para kuli dihenyak tekan perit. Akibatnya para kuli bangkit menentang ketidakadilan sosial akibat tamak haloba para pengusaha industri. Keadaan tempat tinggal tidak teratur kotor. Sewa rumah kekal tinggi sedang gaji kian diturunkan. Para kuli perlu bekerja 18-23 jam sehari selama 6-7 hari seminggu. Pemerasan benar-benar terjadi. Hakikatnya, tamak haloba Kapitalis, bukan setakat Imperialis sifatnya di tanah-tanah jajahan, malah menghambakan di tanah air sendiri. Maka tidak hairan, muncul ideologi baru yang menenantang Kapitalisma iaitu Komunisma dan Sosialisma. Russia, Eropah Timur dan China yang tertekan kerana Feudalisma setempat dan Imperialisma Kapitalis Barat, akhirnya menjadi pendokong ideologi Komunisma dan Sosialisma ini, di samping terus melebarkan sayap mereka untuk membentuk negera-negara besrsekutu bagi menghalang atau memerangi Barat. Maka dengan sebab itulah lahirnya negera-negara Komunis di Eropah Timur, Latin Amerika dan Asia Jauh. Negera-negara Timur Tengah pula cuba membuat orientasi sendiri membentuk Blok Sosialis Timur Tengah, lewat parti Baath di Syria, Iraq, dan Mesir. Usaha-usaha Hasan Al Bana untuk mengembalikan Islam sebagai teras kepada Pembebasan dan Permodenan Mesir dan rantau Arab telah dengan jayanya di gagalkan oleh British dan Amerika lewat segala talibarutnya, khususnya Gamal Abdel Naser, Shah Palavi, dsb.

(3) Hakikatnya, hari ini, 1 May, Hari Pekerja, hanya diraikan oleh 80 buah negara sedang kebanyakan negara-negara maju seperti Amerika, Jerman, Perachis, New Zealand dsb merayakannya pada hari dan bulan yang lain. Sekitar 75 negara, tidak merayakan 1 May sebagai Hari Buruh. Kita, di Malaysia mungkin tidak melalui zaman sepertinya 1880an di Barat. Maka, dalam perayaan Hari Pekerja saban tahunnya kita, akan terpancul kata-kata pujian produktiviti pekerja dan kemurahan hati pelabur. Namun saya berkira, kita kian menjadi alpa dengan terus adanya Pertumbuhan Ekonomi Negara biarpun kecil. Kita sedang tersangat alpa untuk meneliti apakah tidak mungkin kikta juga sedang melangkah ke arah Barat 1880an. Tidakkah Kemajuan Negara sekarang sedang hebat menjejaki latarbelakang sosial Barat di saat Revolusi Industri mereka? Tidakkkah keresahan rakyat tentang perumahan, pengangkutan, kemudahan bekalan air, elektrik, perubatan, sara hidup, dsb itu adalah resepi siri demi siri rusuhan di Amerika, Eropah, Russia, dsb di tahun-tahun 1880an-1940an dulu sehingga membawa kepada WWI dan WWII dan terjajahnya Arab dan terbentuknya Israel?

(4) Saya berkira Perayaan 1 May di Malaysia harus tidak menjurus kepada rhetoric banga diri. Kita seharusnya dengan berani dan tangkas mengorak langkah menjurus pembentukan kepada Sistem Ekonomi Ummah. Sesungguhnya pada 1800-1970an, keTemadunan Islam telah dengan jayanya Barat luputkan. Maka dengan sebab itu Demokrasi, Kapitalisma, Komunisma dan Sosialisma menjadi pilihan semua. Yahudi telah dengan jayanya memesongkan Nasrani Barat dalam menemukan fahaman baru bagi melumpuh terus ranapkan Islam. Sesungguhnya, Yahudi adalah iblis nyata di dunia ini. Islam terus dipinggir dan disisih. Namun, Allah itu teguh pegangannya kepada janjiNya kepada Ibrahim AS, kuasa minyak perlahan-lahan kembali membangkitkan Islam. Cuma apakah kita akan terus alpa? Maka kebangkitan Islam yang lebih meluas dan menyeluruh harus dimulakan berani dan tangkas jika kita benar-benar yakin dengan Syahadah kita. Biar secara individu atau kumpulan apa lagi sebagai sebuah Negara dan Wilayah, kita mesti berusaha melaksanakan sistem ekonomi Islam. Itu seharusnya menjadi pokok pemikiran dan perjuangan 1 May saban tahunnya di Malaysia agar Umat Manusia di Negara ini benar-benar makmur dan sejahtera. Kita tidak harus terus menari rock and blues. Kita mestilah mengorak langkah dalam paluan gendang perang kita sendiri. Kita perlu detach dari pengaruh Barat jika kita ingin punya pemikiran Merdeka dan Berdaulat.

Nota:
Sesiapa membaca biografi tiga manusia ini ie John D Rockefeller, Andrew Carnegie, dan JP Morgan, tiga manusia yang lahir di zaman sengsara di Amerika sekitar 1860an, yang kemudian hasil dari kesudahan Perang Saudara Amerika, telah membentuk tiga empayar perusahaan gergasi Amerika iaitu Perusahaan Minyak (Standard Karosene oleh Rockefeller), Rangkaian Sistem Keratapi dan seterusnya Perusahaan Kekuli (Carnegie) dan Perushaan Bank Pelaburan dan Konglomerat US Steel (JP Morgan). Pada saat rakyat dan pekerja Amerika hanya dapat menikmati US1.00/hari, nilai gabungan mereka bertiga adalah sekitar US1,000,000,000,000 kini iaitu sama dengan nilai 40 manusia terkaya di dunia dewasa ini. Kekayaan yang melimpah membolehkan mereka bergabung dan meletakkan McKinley sebagai Presiden Amerika yang terus mempertahankan kekayaan mereka, dan mengkesampingkan Roosevelt yang lebih simpati kepada rakyat, merasuah McKinley agar Roosevelt diambil sebaia running mate, supaya jika menang hanay akan dilantik sebagai Vice President. Namun kuasa Tuhan lebih besar, saat mereka cuba menyingkirkan Theodore Roosevelt untuk jadi Presiden, McKinley telah ditembak mati oleh seorang pekerja Kilang Keluli yang telah kehilangan kerja akibat acquisition perusahaan tersebut dari Carnegie kepada JP Morgan. Sebaik mengangkat sumpah jadi Presiden, Roosevelt kemudian dengan segera mengerakkan kempen Anti-Monopoli dan mengembalikan hak rakyat dari tangan para Kapitalis ini. Buat Roosevelt Presiden adalah pilihan rakyat, maka dia mesti bertanggungjawap kepada masyarakat, dan puak Kapitalis harus hanya mengurus soal perusahaan dan tidak lebih dari itu. Itulah latar Hari Pekerja di Land of Great Opportunities, Amerika. Seharusnya Hari Pekerja bukanlah hari liburan enak, tetapi harus dijadikan Hari Musyawarah untuk mencari yang terbaik untuk Ummah!

Kuching, Sarawak
1 May, 2013

#Abdullah Chek Sahamat

Writing that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around my world which you may find hard to believe and understand

0 comments:

Copyright © 2010 abc sadong™ is a registered trademark.

Designed by Access. Hosted on Blogger Platform.