.

4/7/14 DIPLOMATIK KITA......tidak haruskah kita cepat berfikir dan merubah? (draft)

Posted By: Abdullah Chek Sahamat - July 19, 2014

Share

& Comment

Sukarno, di zaman penyatuan Indonesianya, dia seperti kesendiri menyatukan bangsa. Mujur, Komunisma menular mewarnai dunia. Dia mecari sekutu lalu berjinak dengan Komunisma agar dia punya teman menantang Imperialisma. Apa yang berlaku ke atasnya, kemudiannya adalah Sejarah penuh warna-warni bangsanya. Sebelumnya Koamintang, di China, berusaha menyatu seluruh China dari kancah perpecahan oleh sikap Feudalisma para Maharajanya. Namun, Chiang Kang Sek gagal. China terus berkancah. Manusia bosan sepertinya Mao Tze Dung bangkit dari lumpur bersama rakyat. Janji kesamarataan Komunisma menjadi umpan paling ampuh beliau tawarkan kepada seluruh rakyat yang tersepit perit sekian lama. Feudalisma mudah saja ditantang baginya, namun galangnya adalah Kuomintang, yang sudah mulai didokong Imperialis. Sesungguhnya, penyatuan China mengundang celaka bagi seluruh Negara jiran melainkan Siam yang gemar bermain kayu tiga. China menjadi empat wilayah, China, Hong Kong, Macau, dan Taiwan. Vietnam terbelah dua. Champa terpinggir terus menjadi korban sebagai masyarakat hanyut. Kemboja terus bergolak antara rakyat lumpur di pihak feudalisma, sedang para bijak pandai condong kepada Kapitalis Barat. Laos menjunam ke gaung sengsara panjang Komunisma. Korea terpisah biar bersaudara. Tagalok Filipina menjadi Utara Nasrani dan Selatan Sulu Muslim. Bahkan jika Sukarno dan kemudian Suharto tidak keras, pasti Tanah Bugis, Sulawesi dan Papua sudah berpisah dari Indonesia sepertinya Timor Lestye.

(2) Tunku Abdul Rahman, dalam usaha mendokong tantangan rakyat terhadap keruntuhan institusi bangsa iaitu Raja, memilih jalan bertolak ansur untuk bebas merdeka. Segala perusahaan British terus dijamin bertapak dan berjalan lancar. Maka dengan sebab itu atas keperluan tersebut maka segala tenaga kerja yang diperlukan perusahaan British harus terus kekal di bumi ini dan harus diserap sebagai warganegara. Inilah asas imbalan kelestarian Hak-Hak Istimewa Pribumi di Negara ini. Ini tidak tertulis sebegitu dalam Sejarah Negara, lantaran British tidak mahu terlihat sebagai putting the Malays under duress. Itulah mainan diplomatik asas kita di saat memperjuang kemerdekaan. Namun, kemiskinan menukar segalanya. Bagi pemimpin Melayu, kemiskinan Melayu di pasca Kemerdekaan adalah lebih penting dari masalah serupa di kalangan orang Cina dan India. Golongan kedua ini adalah boroh perusahaan British maka seharusnya masalah sosial golongan ini menjadi tanggungjawab perusahaan British. Namun, tidak sebegitu tuntutannya. Mereka adalah warga Negara ini, maka mereka menjadi tanggungjawab Negara ini. Lantaran itulah rasa tidak puas hati memuncak di kalangan boroh-boroh Cina sehingga mereka secara mudah menerima pengaruh Komunisma yang sedang menular di rantau sebelah sini. Ini bukan apa, China sedang menyusun strategi never shit at their own court yard. Benteng pertahanan di luar China sedang China wujudkan agar mereka di China buffer out dari Imperialisma. Sesungguhnya China berhasrat menjadikan rantau ASEAN sebagai kawasan penampan. Kemiskinan dan perbedaan fahaman mengujudkan pergolakan Cina-Melayu di Negara ini. Melayu dipermainkan untuk berkorban mempertahankan perusahaan British. Mereka juga terkorban mempertahankan Tanah Melayu dari Komunisma. Maka suatu tuntutan mainan diplomatik baru terasak kepada kepimpinan Melayu. Mahathir Mohammed adalah di antara paling lantang mengenai perkara ini sehingga membawa kepada diplomatik pertukaran kepimpinan Negara bilamana Abdul Razak Husein mengambilalih pemerintahan Negara dari Tunku Abdul Rahman.

(3) Abdul Razak Husein melihat masalah ekonomi adalah punca segala. Segalanya adalah asakan kepincangan sistem ekonomi Negara di mana Cina-India adalah boroh-boroh miskin di ladang-ladang dan lombong-lombong milik Kapitalis dan Melayu berlumpurkan kehidupan tertinggal zaman mainan British untuk terus dinobatkan Tuan. Namun Allah sentiasa membantu UmatNya yang berjiwa luhur, Abdul Razak Husein mengorak langkah berani merobah segala. Dia ke Beijing bersemuka dengan Mao Tze Dung, menghulur tangan persahabatan. Begitu juga saat Vietnam bersatu, dia juga adalah antara yang pertama menghulur tangan mengiktiraf. Di Barat, untuk memuaskan nafsu Kapitalisma Yahudi yang kian berkembang beliau ke Bank Dunia meminjam wang. Yahudi gembira dapat menguasai Malaysia tanpa perlu hadir di bumi ini. Kejujuran Melayu adalah pertaruhan tinggi mereka. Hasilnya maka tertubuh FELDA, FELCRA, Kemudu, Kada, Tg Karang dsb. Abdul Razak Husein membawa seluruh jentera Negara untuk bekerja. Bekerja dan benar-benar bekerja. Seluruh jiwanya dia tumpahkan kepada membina bangsa Negara. Abdul Razak Husein memainkan A Balancing Act Diplomatic. China dia hulurkan persahabatan. Barat ditawarkan peluang kembangan ekonomi. Malaysia kembang menjadi pembekal bahan mentah murah bagi industri Yahudi. Melayu dia tawarkan pengurusan koprat dalam pertanian. Masyarakat Cina-India pula mampu merebut peluang luas terbuka dari pertumbuhan ekonomi Negara.  Negara lalu terus aman dan berkembang makmur.

(4) Cuma sepertinya perusahaan British dan Kapitalis lainnya terus mahu hak-hak istimewa di bumi Melayu. Pelbagai insentif pelaburan terus dijadikan wadah bagi memakmurkan perolehan mereka. Anak-anak Melayu kian menjadi masyarakat pekerja bukan pemilik kekayaan Negara. Juga kepincangan ekonomi Melayu-Cina juga kian rancak melebar. Namun kegigihan Abdul Razak Husein dalam memperkaya kekuatan pendidikan dan kemahiran di kalangan anak-anak Melayu juga punya gemburan ombak yang sudah lain dan hebat. Lantas manusia bernama Mahathir Mohammed naik ke puncak pimpinan Negara. Mungkin darah mamak beliau menjadikan beliau keras. Namun hakikatnya Allah melahirkan Mahathir di Kedah, tidak di Johor apa lagi di Selangor. Dia bukan anak Kelantan. Di Kedah, kemiskinan Kedah serta lahirnya pemimpin agung Melayu pertama dari Kedah yang lembab berbuat sesuatu untuk bangsanya, melahirkan Mahathir sepertinya Mahathir, bukan lantaran dia mamak. Dia tidak terdidik di Barat. Barat lari saat Jepun menganyang bumi Melayu. Pengkhianat. Kekayaan dikaut, saat rakyat dalam bahaya, mereka dibiarkan tanpa pembelaan sebenar. Inilah dendam Mahathir. Lantas ladang-ladang milik British yang dulunya banyak menumpahkan darah dan nyawa Melayu mempertahankannya dia rampas. Mahathir diplomatiknya adalah diplomatik lawan. Dia mengalih mengukuh kawan secara tempatan. Dia mengerakkan kekuatan Kapitalis tempatan untuk membina Negara. Padang ke Jepun, Korea, dan Taiwan hanyalah mainannya. Saat megastructures mampu dia bina, seluruh dunia mahu bersahabat dengan Malaysia. Diplomatik Mahathir adalah making oneself great to be respected. Dia berkawan dengan dunia ke tiga. Inilah negara-negara yang membentuk sekitar 80 peratus dari suara dunia. Dia menggunakan suara majoriti untuk bertempek menantang.

(5) Diplomatik luar Negara Mahathir lebih kepada to be friend for the course of local equity build up dan ini merupakan gerakan yang sangat dituntut oleh banyak Negara Ke Tiga pada masa itu. Malaysia kian dipandang sebagai New Source of Pragmatic National Development Ideas. Di dalam Negeri beliau juga tidak lari dari sikap yang sama iaitu building local Capitalist. Masyarakat Cina dan India yang bermodal mengaut untung dari perubahan dasar beliau. Tidak kurang segelintir Melayu, beliau layan istimewa sebagai asas local equity distribution. Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan segala GLC beliau gunakan untuk meningkatkan equity of the general Malays. Beliau, mengalih konsep Public and Semi-Public Managed di zaman Abdul Razak Husein kepada Full Pledge Corporate Manage terutamanya bagi semua institusi berkait dengan pengurusan asset bumiputera. Pengswastaan banyak institusi awam seperti LLN, LPN, Talikom, MAS, Perlabuhan, Pembinaan dan Pengurusan Lebuhraya, dsb adalah bagi membuka ruang untuk kemasukan modal PNB dan lain-lain Tabungan di Negara ini. Dengan itu, Mahathir dapat memperkasa Dana Negara untuk beliau bergerak ke depan dengan lebih cepat dan berani. Maka apa yang harus kita segera nampak adalah kebijaksanaan Mahathir untuk keras bertegang urat dengan kuasa-kuasa Barat, berlembut di sebelah Timur dan mendokong usaha-usaha dan suara-suara Negera Kerdil, adalah atas far sighted beliau untuk moblize potent local capital.

(6) Namun setiap sesuatu yang baik, bahkan perkara jahat, semuanya pasti terduga. Kebangkitan Mega-Capitalist biar Cina, India juga Melayu di zaman Mahathir mengujudkan rasa tidak senang hati pada mereka yang berkira layak tetapi tidak terlayan. Apa lagi sememangnya sudah wujud di kalangan Mega-Capitalist yang kian menjadi lintah naik ke mata. Semua ini menjadikan Mahathir bahan serangan mudah. Apa lagi kemungkinan adanya tangan gelap memainkan peranan dalam memporak perandakan Wawasan Negara agar kita rebah sebelum bangkit berdiri gagah. Sesungguhnya kebangkitan Malaysia sangat Barat apa lagi Yahudi gerunkan. Kita sebetulnya punya kesempatan untuk merobah martabat setidak-tidaknya 30 peratus dari penduduk Islam dunia jika Mahathir terus berjaya dan tidak dikekang. Sesunguhnya serangan Mata Wang Serantau pada 1997 adalah muslihat untuk menjatuhkan Mahathir dan sekutu kuatnya Suharto di Indonesia agar Islam Nusantara tidak menjadi pelopor kebangkitan semula Islam. Ini tidak ada siapa di rantau ini baca jelas, biar Mahathir sendiripun. Lantas, Melayu kebanyakan termakan racun politik dan Mahathir mereka paksa turun. Abdullah Ahmad Badawi, yang saya kira another flamboyan populist yang hakikat kemudiannya adalah Elitist berlakun tunduk kepada kehendak massa. Segalanya beliau review for stoppage. Detik waktu dia undurkan. Kita kembali ke alam tidur lena, sedang para  tikus, munsang dan harimau membaham di waktu malam. Abdullah Ahmad Badawi saya kira menjalankan Diplomatic Retreat To Decept. Semua yang memusuhi Mahathir menjadi sahabat. Semua yang bersahabat dengan Mahathir to be reviewed to be distanced. Akibatnya, ombak kaduk naik junjung berleluasa di zaman Abdullah Ahmad Badawi. Rakyat menjadi resah. Ekonomi Negara merundum. Rakyat mulai kesusutan pendapatan. Apa lagi DAP yang selama ini tersendiri kini sudah punya jagoan Melayu untuk berantem sesama Melayu. Kita kian parah. Abdullah Ahmad Badawi atas faktor Mahathir Mohammed, beliau dipaksa turun.

(7) Mohd Najib Abdul Razak mengambilalih kepimpinan dalam keadaan Public Popularity Is Demanded. Saya menghitung, Najib biar darahnya masih ada sekitar 25 peratus Bugis, namun jiwa perkasanya pasti sudah 75 peratus luntur. Apa lagi didikannya tidak lagi di sekolah Kampung, berlumpur kerbau dan lembu sawah, Saikologi Barat menjadi asas jiwanya. Dia menghadapi the people demand by what they want. Juga, kenapa harus berperang dengan Amerika dan Yahudi khususnya. Najib akhirnya saya kira tunduk kepada diplomatic of pleasing. Dia menyeronokan semua, apa lagi dirinya. Dia lebih gemar kepada Self Portrayal sepertinya Barrack Obama, namun hakikatnya he is a mere puppet. Demi untuk popular Najib mesti kelihatan popular. Dia melakukan banyak liberalisasi lewat transformation demi untuk menyanggah reform yang hakikatnya hanyalah war of words, yet nothing substance. Najib membawa seluruh rakyat ke medan politik. Rakyat yang dulu Abdul Razak Husein bina sudah mulai kenal jatidiri, lalu diasak agar kuat bekerja dan bekerja oleh Mahathir Mohammed, namun diajak ngorok oleh Abdullah Ahmad Badawi, saat mereka terbangun mereka perlukan Kopi 'O" atau Teh Tarik maka Najibpun sogoklah segala itu kepada mereka. Bila mereka hendak makan, namun duit untuk membeli Roti Canai tidak cukup, maka diapun holor sepuloh sen dua. Itulah BR1M yang tidak menyelesaikan secara menyeluruh permasalahan rakyat. RM650.00 setahun ie RM54.15 sebulan dan atau RM0.18 sehari namun langkah ini cukup menjadikan Kerajaan kita tampak sangat prihatin.

(8) Tidak disanggah, seluruh dunia sejak 10 tahun lepas berada dalam kepayahan capital fluidity. Aliran masuk pelaburan asing, FDI bukanlah suatu perkara mudah, ianya kian menjadi luxury of the past. Apa lagi kini sudah wujud empat gergasi ekonomi dunia iaitu Amerika, China, Jepun dan Kesatuan Eropah (EU), sedang peluang untuk perkembangan ekonomi adalah terbatas pasti Malaysia sebagai negara pada kedudukan strategik menjadi intaian banyak pihak. Bahkan kita juga menjadi iri bagi banyak pihak. Yahudi yang menguasai sistem kewangan dunia, pasti tidak mahu China dan Jepun juga mungkin EU untuk mengambilalih kuasa ekonomi mereka. Awalnya, banyak pihak kian menuduh Mahathir telah menghabiskan Dana Negara lewat segala projek mega beliau. Maka dengan sebab itu rentak pembanbgunan ekonomi Negara mesti diperlahankan. Pendapat sebegini kencang bermain di saat mula Abdullah Ahmad Badawi mengambilalih kuasa. Sesungguhnya pendapat sebegitu, kurang tepat. Sebahagiannya adalah untuk legitimize usaha menyekat segala apa yang Mahathir sebelumnya telah rancang tetapi belum terlaksana lantaran projek-projek tersebut telah teragih kepada yang bukan kelompok baru ini. Lewat pengujudan GLC dan seterusnya penswastaan, Mahathir sebenarnya, telah mencairkan Dana Negara yang selama ini digunakan bagi menyokong segala bentuk operasi dan pelaburan semi-government agencies yang diwujudkan oleh Abdul Razak Husein. Tujuannya mudah, pertama untuk meningkatkan kecekapan, dan kedua agar agensi ini dapat berkembang tanpa banyak red tape and capital freedom. Sedang Abdul Razak Husein telah menyediakan asas bagi pemacuan ekonomi seterusnya lebih kepada semi-government approach Mahathir melihat, time has come untuk semua agensi separa awam ini memecut bergerak berdikari. Sesungguhnya, Abdul Razak Husein dan Mahathir Mohammed adalah juga bermain popular diplomatic namun caranya berbeda. Mereka mengambil pendekatan mementingkan pertumbuhan sebenar. Sebetulnya political game Abdul Razak dan Mahathir adalah giving the people true hope maka mereka gigih pada segala usaha ke arah itu. 

(9) Sesungguhnya asas yang telah dibina oleh Abdul Razak Husein dan Mahathir Mohammed harus menjadi asas yang lebih kukuh kepada Mohd Najib untuk bergerak ke depan dengan lebih yakin dan berani. Kedua-dua Abdul Razak Husein dan Mahathir Mohammed telah meninggalkan prasarana, keupayaan manusia, dan upaya kewangan yang jauh lebih luas jika dilihat pada zaman mereka. Tetapi saya menghitung, Mohd Najib kian bergerak secara was-was. Sebabnya, lingkungan pemikir di keliling Mohd Najib, saya berkira tidak cerdik dan tidak ada roh. Mohd Najib sebenarnya sedang menghadapi ilusi generasi Khairi Jamaluddin. Inilah generasi yang mengasak diri mereka sebagai Generasi Y. Mereka merasa segalanya harus pada jalan white is white, black is black, no grey areas. Mereka seolah-olah lupa konsep haram adalah haram, halal adalah halal adalah jauh lebih terdahulu generasi terdahulu amalkan. Hakikatnya, Generasi Y ini hanya mahukan where are my shares, the big lucrative shares dan itulah apa yang sebenarnya berlaku di zaman Abdullah Ahmad Badawi dan berkelanjutan di zaman Mohd Najib. Lantaran UMNO dan Barisan Nasional terpukul hebat di PRU12 dan bahkan PRU13, Mohd Najib seperti sedang terperangkap antara tembolok kemahuan Generasi Y dan keperluan asas Generasinya yang melata di Luar Bandar. Inilah yang mendorong Mohd Najib untuk cenderong kepada Diplomatic of Pleasing. Apakah ini akan menjadikan rakyat akhirnya berdiri teguh di belakang beliau nantinya, saya punya rasa kesamaran nyata.

(10) Kesan Dilomatic Pleasing Mohd Najib terhadap sokongan rakyat akan memakan masa untuk dilihat. Namun, biarlah kejadian MH370 dan MH17 kita jadikan asas untuk menilai langkah sumbang Mohd Najib dalam deploying his pleasing diplomatic. Dalam soal MH370, rantau Laut China Selatan adalah diam-diam bergolak, sangat bergolak sebetulnya. Bukan sekadar China, Vietnam dan Filipina sedang berebut minyak bahkan soal menagkap ikan dan lanun juga kian memuncak. Akhirnya, sesiapa yang menang pasti mengakar wilayah di laur batas biasa mereka. Keadaan ini, tidak boleh dibiarkan bukan sekadar kawalan ke atas sumber pertumbuhan namun ianya akan merebak menjadi geo-politic conflict . ...bersambung In Shaa Allah

Kuching, Sarawak
19 July 2014 

#Abdullah Chek Sahamat

Writing that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around my world which you may find hard to believe and understand

0 comments:

Copyright © 2010 abc sadong™ is a registered trademark.

Designed by Access. Hosted on Blogger Platform.